چطور یک استراتژی ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنیم

این داستان خیلی آشناست.

مشتری جدید به وب‌سایتی فروشگاه اینترنتی شما می‌آید، کالایی را با قیمتی که دلخواهش است پیدا می‌کند و آن را به سبد خرید خود اضافه می‌کند.

آنها به صفحه پرداخت می‌روند و تازه ماجرا شروع می‌شود. آنها با نرخ ارسال کالا و هزینه‌های جانبی مواجه می‌شوند و ناگهان شروع به تصمیم گرفتن برای خرید دوم و اینکه دوباره به فروشگاه شما بیایند می‌کنند.

ناگهان کالایی که فکر می‌کردند قیمت نسبتاً خوبی دارد، حالا این‌طور به نظر می‌رسد که کمی گران است. در ادامه یکی از دو مورد بعدی اتفاق می‌افتد. یا تصمیم می‌گیرند علیرغم افزایش هزینه‌ها، روی دکمه پرداخت بزنند و یا سبد خرید خود را رها کرده و فروشگاه اینترنتی شما را ناامید کنند.

بنابراین برای تأثیرگذاری در این تصمیم چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟

بیایید نگاهی به برخی از استراتژی‌های ارسال کالا و چگونگی استفاده از آنها در کسب و کارتان بی اندازیم.

نرخ‌های ارسال کالا و سبدهای خرید رها شده

چالش واقعی زمانی است که شما استراتژی ارسال کالا خود را انتخاب کرده‌اید ولی الان باید به دنبال راه‌حلی باشید که حاشیه سود شما به پایین‌تر حد ممکن برسید، ولی در عین حال هنوز هزینه ارسال برای مشتری جذاب باشد.

و این چیزی است که شما می‌خواهید به درستی به آن برسید و داشته باشید. مطالعات نشان داده است که هزینه‌های ارسال کالا و هزینه‌های جانبی آن، فاکتور شماره یک در منجر شدن به ترک سبد خرید است.

نرخ‌های ارسال کالا و سبدهای خرید رها شده

با در نظر گرفتن این اطلاعات، بیایید به 4 گزینه رایج در ارسال کالا و جوانب مثبت و منفی هر یک بپردازیم.

گزینه 1: ارسال رایگان ارائه دهید

ارائه ارسال رایگان (معمولاً فقط برای سفارش‌های داخلی) روشی مطمئن برای جلب توجه مشتری شما است، با این وجود بسته به حاشیه‌های سود شما، می‌تواند به طور بالقوه سود شما را نیز کاهش دهد.

این موضوع که، بازاریابی به‌وسیله‌ی گزینه «ارسال رایگان» که برای فروشگاه خود در نظر گرفته‌اید، می‌تواند یک مزیت در مقابل هر رقیبی باشد که قدرت ارائه چنین پیشنهاد و گزینه‌ای را ندارد. تصمیم به ارائه حمل و نقل رایگان شما را ملزم به جذب سرمایه یا کمی افزایش قیمت برای پوشش آن می‌کند.

همچنین می‌توانید ارسال رایگان با حداقل مقدار سفارش یا حداقل تعداد کالا در سبد خرید را امتحان کنید. این موضوع باید میزان میانگین مبلغ سفارش‌های شما را بالا ببرد و به شما کمک کند تا سود بیشتری برای پرداخت هزینه‌های جاری بازاریابی گزینه ارسال رایگان در مقابل داشته باشید.

تبلیغات برجسته و مشهودی که نشان دهد شما ارسال رایگان ارائه می‌دهید، می‌تواند یک روش مؤثر برای افزایش نرخ تبدیل مشتری به خریدار باشد.

فروشگاه اینترنتی هایکو پیشنهاد ارسال رایگان در شهر تهران را به مشتری‌های خود می‌دهند و آن را با افتخار در صفحه اصلی سایت فروشگاهی خود به نمایش می‌گذارند. به این ترتیب مشتری‌های آنها می‌فهمند قیمت کالایی که می‌بینند قیمت تمام‌شده است و هزینه اضافی نباید بپردازند.

فروشگاه اینترنتی هایکو پیشنهاد ارسال کالا رایگان

تعیین اینکه آیا پیشنهاد ارسال رایگان بدهید یا آن را به حداقل برسانید، به حاشیه سود و آن حوزه‌ای که در آن کار می‌کنید بستگی دارد.

اگر کالاهای لوکس یا دست‌ساز و منحصر به فردی را ارائه می‌دهید، هزینه اضافی برای ارسال و جابجایی روی هزینه محصولات شما، احتمالاً نباید زیاد مسئله مهمی باشد.

اما اگر شما در یک بازار رقابتی قرار گرفته‌اید که ارائه ارسال رایگان و پایین آوردن قیمت یک امر عادی است، به‌طور مثال بازاری مانند فروش گوشی موبایل، بالا بردن قیمت کالا برای تأمین هزینه‌های ارسال شاید ایده درستی نباشد. اینجاست که شما یا باید راه دیگری را در نظر بگیرید، یا هزینه ارسال را در بیشتر کالاهای خود محاسبه کنید.

البته همیشه استثنا وجود دارد!

کالاهای بزرگ یا مخصوصاً سنگین مانند کامپیوتر یا مبلمان که حجیم هستند، می‌توانند برای پیشنهاد ارسال رایگان شما مشکل ایجاد کنند. تحقیق کنید و اعداد و ارقام اینکه هر کالای شما تحت شرایط مختلف چقدر هزینه ارسال خواهد داشت را در بیاورید، ببینید رقبای شما چطور ارسال را مدیریت می‌کنند و چقدر حاشیه سود شما اجازه می‌دهد که با گزینه‌های مختلف بازی کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

گزینه 2: هزینه واقعی ارسال را معلوم کنید

در برخی از سبدهای خرید  امکان تنظیم قیمت ارسال در لحظه وجود دارد. به عبارت دیگر، مشتریان شما کم و بیش دقیقاً مبلغی را پرداخت می‌کنند که باید برای هزینه ارسال بپردازند و برای شما آب می‌خورد. البته که بعضی وقت‌ها اختلافات کوچکی می‌تواند اتفاق بیفتد و این روش خطا هم داشته باشد، اما در اکثر موارد شما نهایت کار به سر به سر شدن مبلغی که مشتری بایت ارسال پرداخت می‌کند و هزینه‌ای که شما برای ارسال کالاهایتان می‌کنید می‌انجامد.

اخیراً در بیدُک ما روش ارسالی به نام «پستِکس» که یک سرویس جامع پستی است را اضافه کردیم که فروشنده با متصل کردن این روش ارسال به فروشگاه خود می‌تواند به مشتری این امکان را بدهد تا در لحظه هزینه‌های ارسال بر اساس آدرسی که در سبد خرید ثبت کرده و وزن کالا ببیند. اگر شما به عنوان فروشنده این روش ارسال را به فروشگاه خود متصل کنید، خریدار در سبد خرید خود لیست سرویس‌ها موجود در آن زمان و هزینه ارسال محاسبه شده را می‌بیند و می‌تواند از بین آن سرویس‌های موجود پستی انتخاب کند.  

استفاده از این محاسبه‌گر هزینه ارسال در لحظه، می‌تواند حجم زیادی از اعتماد و اطمینان را به مشتریان شما بدهد. این نشان می‌دهد که شما برای پوشاندن هزینه‌های خود، مبلغ ارسال کالا را بالا نمی‌برید یا هزینه آن را روی کالاهایتان نمی‌کشید.

درست است این استراتژی همان و قدرت و تأثیر روش ارائه ارسال رایگان را ندارد، اما راه ساده‌ای برای اثبات این موضوع است که شما هزینه ارسال را پشت گوش نمی‌اندازید و به مشتری این اطمینان را می‌دهید که یک معامله خوب در فروشگاه اینترنتی شما انجام می‌دهد.

این استراتژی همچنین گزینه خوبی برای استفاده در مورد محموله‌های سنگین یا بزرگ است که به سادگی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید اجازه دهید تحت پیشنهاد ارسال رایگان انجام بگیرد.

گزینه 3: پیشنهاد هزینه ثابت

گزینه سوم شما این است که یک نرخ ثابت برای تمام محموله‌های خود یا فقط برای محموله‌های سنگین و یا بر اساس حداقل میزان سفارش پیشنهاد بدهید.

این روش خاص برای محاسبه هزینه‌های ارسال نیاز به کمی آماده‌سازی دارد. چون باید بفهمید که متوسط هزینه بسته‌بندی و ارسال کالا در شرایط مختلف چقدر است. این بهترین روش آزمون و خطا است که باید به هر حال به سراغش بروید تا اطمینان حاصل کنید از اینکه هزینه ارسال را نه خیلی زیاد نه خیلی کم از مشتری نگیرید.

وقتی به هزینه متعادل و مناسب رسیدید، احتمالاً با اختلاف ناچیزی یا بیشتر یا کمتر هزینه واقعی است اما هیچ وقت در نهایت مساوی نمی‌شود.

فروشگاه اینترنتی مآدمک در بیدُک نیز از رویکرد هزینه ارسال ثابت استفاده می‌کند و یک مبلغ ثابت برای تمامی شهرهای ایران را در نظر گرفته است.

ارسال کالا در فروشگاه مآمدک

روش ارسال توسط فروشگاه در بیدُک

با توجه با این روش یعنی استفاده از یک هزینه ثابت برای ارسال، ما در بیدُک روش ارسالی را بسترسازی کردیم که فروشنده بتواند تا ۴ روش ارسال با هزینه و شرایط مختلف را در فروشگاه خود تعریف کند.

به‌طور مثال می‌توان برای ارسال سریع در همان روز برای شهری که فروشنده در آن حضور دارد یک قیمت، و برای ارسال شهرستان‌ها هزیه ثابت دیگری را در نظر گرفت.

گزینه 4: برون‌سپاری ارسال با یک شرکت واسط لجستیکی

بخش از خدمات انجام مراحل ارسال و توزیع سفارش‌ها یا کل آنها را به یک شرکت واسط در زمینه لجستیک بسپارید. آنها به تجربه مناسب در بسته‌بندی و ارسال کالا، محصولات شما را به دست مشتری می‌رسانند. حتی بعضی آنها خدمات بازگشت کالا و رهگیری آنلاین مرسولات پستی را به شما ارائه می‌دهند.

اتصال به سرویس‌دهنده ارسال کالا در بیدُک

خوشبختانه این گزینه نیز در بیدُک فراهم است. پستکس که یک سامانه جامع خدمات پستی است به عنوان یک روش ارسال جدید در پنل مدیریت بیدُک موجود است.

در این سامانه صاحبان کسب و کارها قادر خواهند بود با استفاده از همکاری فعالین پستی که شامل سرویس‌های متنوع شرکت پست (از طریق سرویس بازارمتریال – پست بار) اپراتور اول پست، سرویس چاپار، اسنپ باکس، DPE، TPG، تعارف، که از سرویس متنوع پست شهری و بین شهری در داخل کشور هستند بهره ببرند.

با انتخاب پستکس و فعال کردن این روش ارسال مشتری می‌تواند بر اساس کالایی که سفارش داده است و بر اساس زمان سفارش، سرویس‌هایی که در آن زمان موجود است لیست می‌شود و مشتر می‌تواند از بین آنها انتخاب کند.

از نکات قابل توجه این سامانه می‌توان به امکان استفاده از تمامی سرویس‌ها به‌صورت درب فروشگاه شما تا درب محل تحویل گیرنده یعنی خریدار و دریافت بارکد پستی بلافاصله پس از ثبت سفارش می‌توان اشاره کرد.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید