مزایا و معایب کانال‌های فروش غیر حضوری

کانال های فروش اینترنتی

در سال‌های اخیر با رشد صنعت نرم‌افزار و با افزایش راه‌های ارتباطی، فروشنده‌ها نیز به روش‌های جدیدی برای فروش کالاهای خود روی آورده‌اند. از این رو فروشندگان توانسته‌اند فروش خود را افزایش داده و کالاهای خود را به مشتریان بیشتری ارائه کنند.

اما منظور ما از کانال‌های فروش چیست؟

شاید تا ۱۰ سال پیش بسیار عجیب به نظر می‌رسید که بتوان از روی مبل راحتی مقابل تلویزیون کالاهای یک فروشگاه را دید و از همان‌جا سفارش داد و درب منزل تحویل گرفت. اما حالا این اتفاق روزانه بارها و بارها در حال رخ دادن است و فروشگاه‌های بسیاری حتی بدون داشتن دکان و یا مکان فیزیکی کالای بسیاری را فروخته و به دست مشتریان می‌رسانند. امروزه هر وسیله و ابزار ارتباطی تبدیل به راهی برای خرید شده است. مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های اینترنتی، تلفن، پیامک و … کالاهای مورد نظر خود را انتخاب و سفارش می‌دهند.

ما در این مقاله سعی داریم این روش‌ها را بررسی و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را مشخص کنیم.  البته در بعضی مواقع فروشنده‌ها از ترکیب چند روش با هم استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید 😉

فروش تلفنی

جالب است بدانید که اکثر فروشندگان غیرحضوری در ایران از این روش برای دریافت سفارش استفاده می‌کنند. اما همان‌طور که مشخص است از این روش فقط برای ثبت سفارش استفاده می‌شود و نمی‌توان برای نمایش کالا‌ها از آن استفاده کرد. به همین دلیل معمولاً از این روش به تنهایی استفاده نمی‌شود و همیشه از آن در کنار روش‌های دیگر استفاده می‌کنند. این روش برای سفارش‌های کم مناسب است و برای سفارش‌های زیاد مشکلات بسیاری دارد.

فروش پیامکی

اگر تبلیغات کانال‌های بی‌کیفیت ماهواره‌ای را دیده باشید، اغلب گوینده از شما می‌خواهد برای خرید کالا عددی را به شماره‌ای مشخص پیامک کنید. در این روش فروشنده به روش‌های مختلف دیگری کالای خود را به شما نمایش داده و برای شروع ثبت سفارش ابتدا شماره موبایل خریدار را می‌خواهد که آن را از طریق پیامک دریافت می‌کند. معمولاً بعد از این مرحله اپراتور با خریدار تماس می‌گیرد تا اطلاعات تکمیلی را جهت ثبت سفارش دریافت کند. اگر تعداد کالاهای فروشگاه زیاد باشد این روش مناسب نیست. قابل‌ذکر است که معمولاً برای استفاده از این روش نیاز به مرکز تماس جهت تکمیل و پردازش سفارش است.

فروش در شبکه‌های اجتماعی

اصولاً فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی روشی است که با بازخورد مناسبی در تمام دنیا مواجه شده است. دلیل اصلی آن هم حضور گسترده افراد در این شبکه‌هاست. به همین خاطر بازاریابی و جذب مشتری جدید در این شبکه‌ها ساده‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. یکی از نکات مهم در شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستمر با مشتریان است. اما مشکلی که در شبکه‌های اجتماعی با آن روبرو هستید عدم وجود فرآیند ثبت سفارش در آن‌هاست. همین امر باعث شده رسیدگی و پردازش سفارش برای اکثر فروشنده‌ها در شبکه‌های اجتماعی سخت باشد.

اخیراً اینستاگرام از سیستم فروش به‌وسیله استفاده از تگ خرید بهره‌برداری کرده است. اما متأسفانه این قابلیت با توجه به وجود تحریم‌ها و فیلتر بودن آن یا نشدنی است یا اگر هم که امکانش باشد خیلی سخت و با هزینه‌ای گزاف توسط برخی افراد اتفاق می‌افتد که ممکن است دست آخر به نتیجه هم نرسد!

اما همچنان می‌توان به‌وسیله‌ی همان روش‌های معمولی که در کشور در جریان است، در شبکه‌های اجتماعی آنلاین فروخت. اما همچنان پروسه سفارش گیری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام سخت و گاهی با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

وجود یک فروشگاه اینترنتی با تمام سرویس‌های مورد نیاز می‌تواند مشتری‌های شما را از شبکه‌های اجتماعی به فروشگاهی ببرد که هم خریدار راحت خرید کند هم شما کمتر به دردسر بیافتید.

سایت فروشگاه اینترنتی

این روش یکی از موفق‌ترین روش‌ها در فروش غیرحضوری است. که نمونه‌های موفق بسیاری نیز برای آن وجود دارند. البته معمولاً جذب مشتریان در این روش کار سختی است و نسبت به شبکه‌های اجتماعی هزینه مالی و زمانی بیشتری نیاز دارد. اما نکته مثبت در این روش مدیریت کامل بر تمامی مراحل پردازش سفارش از طرف خریدار و فروشنده است.

روش‌های گوناگونی برای ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارد و شاید شما قبلاً این روش‌ها را تجربه کرده باشید. اما شاید شما هم مثل ما در آخر به این نتیجه برسید که ساخت فروشگاه اینترنتی به‌وسیله فروشگاه ساز روشی بهینه و کم دردسرتری است.

علاوه بره این شما روشی ساده‌تر برای فروش غیرحضوری را انتخاب می‌کنید. اینکه از هرجایی و از هرزمانی سفارش بگیرید و آن‌ها را مدیریت کنید واقعاً چیز جذابی نیست؟!

در بیدُک علاوه بر اینکه بدون داشتن فنی و هرگونه پیچیدگی فروشگاه اینترنتی می‌سازید، می تونید سرویس‌های لازم  و تمام آنچه برای فروش اینترنتی نیاز است را نیز به فروشگاهتان متصل کنید.

با این روش فروش غیرحضوری، یعنی داشتن فروشگاه اینترنتی حتماً خودتان به‌عنوان فروشنده و هم خریدار را به یک معامله شیرین، سریع و بی‌دردسر خواهید رساند.  

جمع‌بندی

اگر بخواهیم این مطلب را جمع‌بندی کنیم باید بگوییم که در کل فروش غیرحضوری نوع جدیدی از فروش است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته و هر روز مشتریان بیشتری را جذب می‌کند. همان‌طور که مطالعه کردید هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارند و شما می‌بایست با توجه به نوع فعالیت خود هر روشی که به مدل فروش شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید