شرایط و قوانین استفاده از بیدک

1. تعاریف

1-1- سایت: از این پس هر کجا از «سایت» استفاده شد منظور بیدک است.

2-1- فروشگاه (تأمین کننده): تأمین کنندگانی که در بیدک ثبت‌نام می‌کنند و پس از تأیید ایمیل و ورود به حساب خود می‌توانند اقدام به افزودن محصول نمایند.

3-1- خریدار: کاربرانی که جهت خرید از یکی از فروشگاه‌های بیدک اقدام به ثبت‌نام می‌کنند.

4-1- کالا: کلیه اقلامی که جهت فروش، در فروشگاه قرار می‌گیرند و قابل خرید توسط خریدار هستند.

5-1- حساب کاربری: تمامی خریداران و فروشگاه‌هایی که در بیدک ثبت‌نام کرده‌اند دارای یک حساب کاربری در بیدک هستند.

6-1- حساب بیدک: نوعی حساب مالی مجازی برای فروشگاه است که خریدار در صورت انتخاب پرداخت کارت به کارت، پرداخت آنلاین و یا حمل بیدک هزینه کالا را به آن واریز می‌کند.

7-1- تسویه حساب: پس از اطمینان از وصول کالا به خریدار با درخواست فروشگاه و پس از کسر کارمزد بر اساس تعرفه مشخص شده در بند 2-8 شرایط و قوانین

8-1- دفتر بیدک: محل فیزیکی دفتر شرکت بیدار اندیشان سبز طراح که در قسمت ارتباط با ما در bdok.ir قابل مشاهده است.

2. شرایط و قوانین فروشگاه‌ها

1-2- ایجاد فروشگاه در بیدک کاملاً رایگان است.

2-2- تمامی ایمیل‌های ارسال شده از طرف بیدک تحت دامنه bdok.ir بوده و همچنین تمامی تماس‌ها از شماره‌های درج شده در سایت می‌باشد.

3-2- آدرس فروشگاه شما قابل رؤیت برای تمام کسانی که به آن مراجعه می‌کنند است. لذا از انتخاب نام‌های خارج از عرف و به دور از شئونات اسلامی خودداری فرمایید.

4-2- ایمیل شما جهت تأیید حساب کاربری، اعلام سفارش‌های دریافتی و دریافت کلیه تغییرات در سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا آدرس ایمیلی فعال و در دسترس را وارد نمایید.

5-2- درصورتی‌که به دلیل بروز هر گونه مشکلی سایت برای مدتی در دسترس نباشد، فروشگاه حق هیچ گونه اعتراض و اقامه دعوی ندارد و هرگونه خسارات وارد شده به فروشگاه بر عهده سایت نمی‌باشد.

6-2- بیدک هیچ گونه مسئولیتی در قبال پیام‌های رد و بدل شده میان فروشگاه‌ها ندارد.

7-2- فروشگاه موظف است قیمت و موجودی کالاهای خود را به روز نگه دارد. در صورتی که کالایی با قیمت قدیمی در فروشگاه نمایش داده شده و توسط خریدار سفارش داده شود، فروشگاه حق دریافت هزینه اضافی از خریدار را ندارد و بیدک پرداخت‌های آنلاین را به خریدار عودت خواهد داد.

8-2- صحت مشخصات و اطلاعات کالاها و همچنین مجاز و قانونی بودن آن‌ها به عهده فروشگاه می‌باشد و در صورت محرز شدن تخلف فروشگاه، بیدک می‌تواند حسب مورد اقدامات لازم را در جهت مسدود کردن فروشگاه، حساب کاربری یا صفحه مورد نظر انجام نماید.

9-2- در صورتی که ارسال کالا برای خریدار، توسط فروشگاه انجام شود؛ فروشگاه موظف است بر اساس اطلاعات ارسال و آدرسی که خریدار وارد کرده است اقدام به ارسال کالا نماید. لازم به ذکر است بیدک هیچ گونه مسئولیتی در قبال شکایات ناشی از خسارات وارده با کالا در زمان حمل ندارد و پردازش تمامی مراحل مربوطه بر عهده فروشگاه می‌باشد.

10-2- در صورتی که خریدار هزینه کالا را به صورت آنلاین، کارت به کارت یا توسط حمل بیدک پرداخت کرده باشد و به هر دلیلی کالا به دست مشتری نرسیده و یا شامل خسارت شود، پس از محرز شدن این امر برای بیدک، تمامی مبلغ پرداخت شده به صورت کامل به خریدار عودت داده می‌شود.

11-2- پس از ارسال کالا برای خریدار، در صورتی که هزینه کالا از یکی از روش‌های کارت به کارت، درگاه آنلاین و یا پرداخت در محل دریافت شده باشد، این مبلغ حداکثر به مدت 10 روز نزد بیدک می‌ماند تا از صحت کالای ارسال شده و دریافت آن توسط خریدار اطمینان حاصل شود. تا قبل از پایان 10 روز هر زمان که خریدار اعلام نماید، کالا را دریافت نموده است، هزینه خرید به حساب بیدک فروشگاه واریز می‌شود.

12-2- فروشگاه موظف است در صورتی که حمل کالا به روشی غیر از حمل بیدک باشد، رسید فروش امضا شده توسط خریدار و یا رسید پستی ارسال را جهت رفع مشکلات احتمالی نزد خود نگه دارد.

13-2- در صورتی که پولی وارد حساب بیدک فروشگاه شود، در زمان تسویه حساب، بر اساس الگوی زیر کارمزد مربوطه کسر شده و سپس باقی مبلغ به حساب فروشگاه واریز خواهد شد.

کارمزد موجودی در زمان تسویه حساب
5% 10.000 تومان – 199.999 تومان
2.5% 200.000 تومان – 499.999 تومان
1.9% 500.000 تومان – 799.999 تومان
1% 800.000 تومان – 999.999 تومان
7000 تومان بیش از 1.000.000 تومان

14-2- پس از درخواست فروشگاه مبنی بر تسویه حساب، حداکثر ظرف مدت 2 روز کاری مبلغی که کارمزد از آن کسر شده است به حسابی که مشخصات آن توسط فروشگاه تکمیل شده است واریز خواهد شد.

15-2- بیدک این حق را دارد که در قسمت‌هایی مشخص از هر فروشگاه اقدام به قرار دادن تبلیغات نماید.

16-2- در صورت وقوع هر یک از موارد زیر، بیدک مختار است حسب مورد اقدام به مسدود کردن فروشگاه، حساب کاربری یا صفحه مورد نظر نماید.

1-16-2- قرار گرفتن تصاویر و نوشته‌های مغایر با شئونات اسلامی و عرف جامعه.

2-16-2- درج هزینه‌های اضافی در توضیحات به غیر از هزینه تمام شده هر کالا.

3-16-2- داشتن شکایات زیاد از طرف خریداران.

4-16-2- چنانچه یک حساب کاربری با حساب کاربری دیگری که تخلف در فروش داشته و مسدود گردیده است، توسط سیستم مرتبط شناخته شود.

5-16-2- فروش کالاهای ممنوعه مذکور در بند 3 شرایط و قوانین.

17-2- صاحب حساب مسدود شده می‌تواند با ارسال کپی کارت ملی، کپی شناسنامه و اسکن متن دست‌نویس تعهدنامه موجود زیر به support@bdok.ir، درخواست بازگشایی حساب خود را بنماید.

این‌جانب ... به شماره ملی ... و نام کاربری ... در وب‌سایت bdok.ir بدین وسیله به اطلاع می‌رساند شرایط و قوانین استفاده از بیدک را مطالعه نموده‌ام و متعهد می‌شوم شرایط و قوانین استفاده از بیدک را رعایت نمایم. چنانچه دوباره حساب این‌جانب به دلیل تخلف مسدود گردید، در مورد باز و یا بسته بودن حساب کاربری این‌جانب و ادامه فعالیت در بیدک، تصمیم‌گیری با بیدک خواهد بود.
نام و امضا: تاریخ:

لازم به ذکر است که هر حساب کاربری، تنها یک بار بازگشایی خواهد شد و در صورت محرز شدن تخلف برای بار دوم، حساب مذکور برای همیشه مسدود می‌شود.

18-2- فروشنده موظف است نسبت به ارسال کالا اقدام نماید. بدیهی است که هرگونه مسئولیت، درزمینهٔ کیفیت یا کمیت کالای ارائه شده و نیز ارسال آن بر عهده فروشنده بوده و در صورت اعلام خریدار، مبنی بر عدم دریافت کالا، فروشنده موظف به ارائه رسید ارسال کالا می‌باشد. فروشنده موظف است اطلاعات کامل خریدار را از سایت دریافت نماید. در بعضی از مواقع این امکان وجود دارد، بیدک به منظور تطبیق اطلاعات، جلوگیری از سوء استفاده و کلاه‌برداری با فروشنده تماس گرفته و در این صورت فروشنده موظف به ارائه اطلاعات به بیدک خواهد بود. هر نوع ضرر و زیانی که به هر نحو از سوی فروشنده به خریدار وارد شود می‌بایست بین طرفین حل و فصل شود. چنانچه در نتیجه نقض این توافق‌نامه ضرر و زیانی از سوی فروشگاه به بیدک، سایر کاربران سایت و یا اشخاص ثالث وارد شود، مسئولیت جبران خسارت با فروشگاه خواهد بود.

19-2- در صورتی که کالایی که توسط بیدک حمل شده است به دلیل کوتاهی فروشنده در رعایت شرایط و قوانین استفاده از بیدک مرجوعی شناخته شود، هزینه مربوط به حمل این کالا از حساب بیدک فروشگاه کسر خواهد شد.

20-2- پرداخت هر نوع ماليات، كسورات قانوني و يا عوارض ناشي از خريد و فروش محصولات فروشگاه بر عهده فروشگاه بوده و بیدک هیچ‌گونه مسئوليتي در پرداخت مبالغ فوق‌الذکر ندارد.

21-2- در حمل پستی، حمل بیدک، تیپاکس و یا دیگر واسط‌ها فروشگاه موظف است 3 نسخه از فاکتور را چاپ کند که 1 نسخه برای فروشگاه و 2 نسخه دیگر برای مأمور حمل و خریدار می‌باشد. در صورتی که حمل به صورت مستقیم و توسط فروشگاه باشد، باید 2 نسخه برای فروشگاه و خریدار چاپ شود.

22-2- در صوتی که اثبات شود بیدک با توجه به بند 2-12 و یا به هر دلیل دیگری مبلغی را به اشتباه به حساب فروشگاه واریز کرده است، بیدک مجاز خواهد بود مبلغ مذکور را از حساب فروشگاه کسر نماید. در صورت عدم موجودی، فروشگاه موظف به بازگرداندن وجه به بیدک است و در صورت عدم همکاری فروشگاه، حساب کاربری فروشگاه مسدود شده و بیدک از طریق مجاری قانونی اقدام خواهد نمود.

23-2- از آنجائی که فاکتورهای فروش صادره مبنای کلیه محاسبات مالی با شرکت پست می‌باشد، فروشگاه متعهد است که انحصاراً جهت کالاهایی که توسط شرکت پست تحویل و توزیع می‌گردد از آن استفاده نماید و تحت هیچ‌یک از عناوین رایج حق صدور و استفاده از آن را نخواهد داشت.

24-2- چاپ هرگونه تصاویر و متن تبلیغاتی بر روی فاکتورهای فروش توسط فروشگاه منوط به اخذ مجوز کتبی از بیدک بوده و در صورت عدم رعایت آن و یا انجام هرگونه تغییرات در شکل فرمی و محتوای فاکتورهای فروش و همچنین صدور هر نوع فاکتور با عناوین جعلی و مغایر با عنوان اصلی محتوای سفارش‌های تحویلی به پست، جهت عرضه و فروش کالاها توسط فروشگاه غیرقانونی و تخلف محرز محسوب و کلیه عواقب و مسئولیت‌های حقوقی و مادی و همچنین مسئولیت پاسخگویی به مراجع ذی‌ربط یا برآمدن از عهده خسارت خریداران یا مدعیان کلاً با فروشگاه بوده و شرکت هیچ‌گونه تعهد و مسئولیتی در این موارد به عهده نخواهد داشت. و در صورت مشاهده، بیدک مجاز خواهد بود بدون هرگونه قید و شرطی نسبت به مسدود نمودن حساب کاربری فروشگاه اقدام نماید.

25-2- فروشگاه متعهد به رعایت کامل ماده 14 قانون جرائم رایانه‌ای، بند 2 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 1 و 2 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز را دارند، می‌باشد.

26-2- با فعال‌سازی حمل پستی بیدک توسط فروشگاه، بیدک هماهنگی‌های لازم را جهت معرفی فروشگاه به شرکت پست به عمل خواهد آورد. بدیهی است اجرایی شدن مفاد مربوط به حمل پستی بیدک منوط به صدور مجوز از سوی شرکت پست خواهد بود .

27-2- بیدک کلیه تمهیدات لازم را جهت پیگیری وصول مطالبات فروشگاه از شرکت پست بکار بسته و موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری خواهد کرد. بدیهی است چنانچه سفارش‌های ارسالی در حین حمل و نقل و یا عملیات پستی مفقود یا آسیب دیده باشد، بر اساس آخرین ضوابط و قوانین و مقررات پستی نسبت به پیگیری و اخذ خسارت متعلقه اقدام خواهد نمود.

28-2- فروشگاه حق انتقال یا واگذاری حساب کاربری را به صورت کلی و یا جزئی به غیر و تحت هیچ‌یک از عناوین حقوقی نخواهد داشت و در صورت انتقال، بیدک می‌تواند حساب کاربری مذکور را مسدود کرده کلیه مسئولیت‌های حقوقی و مادی آن به عهده فروشگاه خواهد بود.

29-2- در صورت بروز حوادث غیرمترقبه (فورس ماژور) بر اساس مفاد قانون اقدام خواهد گردید. و بیدک در مواردی که خارج از حدود وظایف و اختیارات آن می‌باشد، از قبیل بروز اشکال در دستگاه‌های مخابراتی، اختلال و کندی در شبکه اینترنت، اجرای قوانین جدید و محدود کننده اعم از داخلی و یا خارجی هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

30-2- درصورتی‌که فروشگاه تمایل به ادامه فعالیت در سایت را نداشته باشد می‌بایست با ارسال ایمیلی از مبدأ آدرس ایمیل ثبت‌نام شده در سایت و به مقصد support@bdok.ir موضوع را به بیدک اطلاع دهد، در این صورت کلیه تعهدات باقیمانده تا زمان بسته شدن حساب کاربری فروشگاه به قوت و اعتبار خود باقی است. لیکن در صورت تخلف طرف قرارداد از تعهدات مندرج در شرایط و قوانین استفاده از بیدک و یا اعلام شرکت پست و دیگر مراجع ذیصلاح حق فسخ صرفاً برای بیدک محفوظ است. همچنین در صورت درخواست فروشگاه برای بسته شدن حساب کاربری فروشگاه و تسویه حساب نهایی، ارسال تصویر رسید پستی کلیه سفارش‌های بلاتکلیف به منظور پیگیری و تعیین وضعیت نهایی سفارش‌های مذکور از شرکت پست، توسط طرف قرارداد الزامی می‌باشد.

31-2- فروشگاه با اطلاع و آگاهی کامل از شرایط و قوانین استفاده از بیدک و کلیه قوانین و مقررات جاری کشور اقدام به ثبت‌نام در بیدک نموده و پس از آن نمی‌تواند به دلایلی از قبیل جهل به قوانین و عدم محاسبه کافی از آن سر باز زند. کلیه دعاوی ناشی از فروشگاه و سایت باید در دادگاه محلی که دفتر بیدک در آن واقع است اقامه شود.

32-2- جهت تسهیل و تسریع فرآیند تأیید و فعال شدن کالاها، بیدک ممکن است در مواردی به ویرایش جزئی اطلاعات ورودی فروشگاه بر اساس قوانین بپردازد.

33-2- فروشگاه موظف است در سایت خود اطلاعات کامل بخش پشتیبانی اعم از: تلفن تماس و آدرس ایمیل جهت ارائه پشتیبانی به خریداران قرار دهد، در غیر این صورت در صورت مراجعه خریدار به بیدک جهت دریافت پشتیبانی خدمات اطلاعات تماس فروشگاه به خریدار ارسال خواهد شد.

34-2- فروشگاه موظف است جهت راه‌اندازی پرداخت آنلاین، کارت به کارت و حمل بیدک تمام اطلاعات حسابی که به نام خود آن‌ها می‌باشد را وارد کند. اگر حساب‌ها و کارت‌های با نام افراد دیگر را وارد کنند سایت هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد، بیدک مختار است در صورت لزوم یک اسکن کارت ملی و شناسنامه از کاربر برای تأیید حساب وارد شده دریافت کند و نزد خود نگه دارد.

35-2- بیدک کاربرانی را که خلاف شرایط و قوانین استفاده از بیدک عمل کنند را توقیف می‌کند و در مورد حساب کاربری و موجودی آن تصمیم نهایی را می‌گیرد و به کاربر اطلاع می‌دهد. اگر هرگونه خسارت، جریمه، مجازات و یا مسئولیت‌های دیگر ناشی از نقض شرایط و قوانین استفاده از بیدک متحمل فروشگاه شود بازپرداخت و جبران آن تماماً بر عهده خود فروشگاه بوده و سایت هیچ گونه مسئولیتی را عهده‌دار نمی‌شود، علاوه بر این اگر این نقض موجب وارد شدن خسارت به خود سایت شود، کاربر خاطی موظف به جبران خسارت وارده طبق برآوردهایی که در سایت انجام می‌گیرد است.

36-2- فروشگاه موظف است در تحويل كالاها و محصولات به مشتريان و مأموران حمل شرايط فني، رعايت لفاف، وزن و تعرفه‌های پستي را طبق قوانين مربوطه کاملاً رعايت نمايد.

37-2- قیمت‌های اعلام شده توسط فروشگاه در سايت به عنوان قيمت قطعي کالاهای معرفي شده تلقي می‌شود و مسئوليت هر گونه مغايرت در اعلام قیمت‌ها به خریدار در سايت به طور كامل بر عهده فروشگاه می‌باشد.

38-2- فروشگاه متعهد می‌شود که سفارش غلط وارد سایت نمی‌نماید. نظير اينكه كالا و يا كالاهايي را براي خريداران ارسال نماید كه خريدار از تحويل گرفتن آن به دليل عدم تمايل به خريد خودداري كند و يا آنكه خريدار كالا موهوم و فرضي باشد و يا عمداً به آدرس مجعول و يا غلط فرستاده شود.

39-2- شخص ثبت‌نام کننده در بیدک از سوي بیدک به‌عنوان مدير فروشگاه شناخته‌شده و كليه مسئولیت‌ها به عهده مشاراليه می‌باشد. بديهي است هرگونه تغييراتي مانند 1- تغيير شماره حساب 2- فعال و يا غيرفعال نمودن امكانات سامانه پرداخت 3-فعال و يا غيرفعال نمودن پنل فروشگاه، صرفاً بر اساس اعلام و درخواست اعلام این فرد معتبر می‌باشد.

40-2- هرگونه عملی به منظور نفوذ در نرم‌افزار، ايجاد بار بیش از حد بر روی سرور و موارد مشابهي كه موجب اخلال در فعاليت سرور گردد ممنوع، و در صورت اثبات بروز مشکل در سایت بیدک از طرف فروشگاه، جبران خسارت آن به عهده فروشگاه می‌باشد.

41-2- در حال حاضر کارمزد کسر شده برای تسویه حساب در بیدک برای فروشگاه‌ها معادل با درصدهای بیان شده در بند 2-13 می‌باشد. بیدک اين اجازه را دارد تا با کاربران خاص قراردادهای ویژه‌ای امضا کرده و اين رقم را افزايش يا کاهش دهد. ضمناً چنانچه بیدک قصد اعمال تغيير در اين رقم را برای عموم کاربران را داشته باشد می‌بایست از يک ماه قبل از اعمال تغييرات، کاربران خود را از اين تصميم، مطلع سازد.

42-2- در صورت توزیع و ارسال سفارش‌ها توسط پست بنا بر دلایل عدم رعایت قوانین و مقررات سرویس پستی و ارسال ممنوعات پستی توسط فروشگاه، سفارش‌های مذکور به عنوان برگشتی محسوب و هزینه‌های پستی مرتبط با آن از حساب فروشگاه کسر و به حساب واحد پستی ذی‌ربط واریز خواهد شد.

43-2- ازآنجایی‌که فاکتورهای فروش صادره مبنای محاسبه حق السهم با شرکت پست می‌باشد، فروشگاه متعهد است که انحصاراً جهت کالاهایی که توسط شرکت پست تحویل و توزیع می‌گردد از آن استفاده نماید و تحت هیچ‌یک از عناوین رایج حق صدور و استفاده از آن را نخواهد داشت.

44-2- هزینه راه‌اندازی حمل پستی بیدک برای سال اول 64.500تومان می‌باشد که 54.500تومان آن مختص شرکت پست و 10.000تومان آن تضمین کالاهای مرجوعی است. برای سال ها های بعد تنها هزینه 54.500تومان بابت اشتراک سالانه پست دریافت خواهد شد.

3. فعالیت‌ها و کالاهای ممنوعه

1-3- کالاهای شامل هر نوع آگهی و خبرپراکنی سیاسی، اجتماعی یا مذهبی که جنبه تجاری نداشته باشند.

2-3- کالاهای تبلیغاتی

3-3- اعضای بدن

4-3- هر گونه حیواناتی که خرید و فروش آن‌ها غیر مجاز است.

5-3- هرگونه دارو، ویتامین، مواد مورد استفاده برای ترک اعتیاد، و مواد مورد استفاده ورزشی بدون مجوز.

6-3- بلیت‌های هرگونه مسابقه یا بخت‌آزمایی.

7-3- اموال سرقتی و کالاهای با شماره سریال پاک شده.

8-3- کالاهایی که مبادله آن‌ها دارای مقررات و نظامات خاص است.

9-3- مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، عناصر سازنده و متعلقات مربوط به آن‌ها.

10-3- کالاهایی که باعث نقض حریم شخصی افراد شود.

11-3- کالاهایی که باعث توهین به ‌هر شکلی به ادیان رسمی کشور، آداب، رسوم، قومیت‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های مختلف شود.

12-3- کالاهای مرتبط با برنامه‌ها و روش‌های عبور از فیلترینگ، VPN، و یا خدمات یا کالاهای مربوط به نصب آنتن و راه‌اندازی ماهواره و یا اینترنت ماهواره‌ای.

13-3- ابزار و یا آموزش‌های نفوذ، خرابکاری، یا شکستن قفل، Hack و Crack.

14-3- فروش برنامه‌های نرم‌افزاری و یا کتاب‌های فاقد مجوز قانونی برای انتشار یا فروش یا موارد ناقض حقوق مؤلفان(Copyright).

15-3- فروش جزوات درسی، کمک‌درسی و کنکوری بدون کسب مجوز از مرجع مربوطه.

16-3- شبکه‌های هرمی و فعالیت‌های غیرقانونی و غیرمجاز اقتصادی مشابه.

17-3- هر نوع مسابقه، قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی (با جایزه و یا بدون جایزه).

18-3- هر گونه سلاح گرم و سرد.

19-3- فروش مکمل‌های ورزشی.

20-3- کالا و خدمات مرتبط با سیگار یا ترک اعتیاد.

21-3- فروش دستگاه فلزیاب، گنج یاب، حفاری غیرمجاز یا وسایل مرتبط با آن

22-3- خدمات مرتبط با همسریابی، دوست‌یابی، مشاوره خانوادگی و یا سایت‌های دوست‌یابی.

23-3- اجاره، فروش و یا معرفی سایت‌های مربوط به فروش فیلم یا موسیقی به هر صورتی.

24-3- خدمات، دفاتر و شرکت‌های مرتبط با لیزینگ به جز نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های دولتی با ارائه مجوز،

25-3- ارائه فاکتور و پیش‌فاکتور جهت اخذ وام، حذف سهم بیمه کارفرما و مشابه آن.

26-3- هرگونه خدمات مرتبط با گرین کارت و یا اقامت کشورها و مسافرت و اخذ ویزا به کشورهای که از نظر قانونی تأیید شده نیستند.

27-3- خرید و فروش فیش حج تمتع.

28-3- درخواست دریافت مبلغ به هر عنوان در توضیحات کالا.

29-3- درج شماره حساب در متن آگهی.

30-3- خدمات و کالاهایی که شائبه کلاه‌برداری در آن مشاهده شود.

31-3- معرفی سایت‌، کالا و یا خدماتی که به هر شکل و صورتی قصد رقابت با بیدک را دارند.

32-3- خرید و فروش سگ.

33-3- نصب برنامه‌های جانبی موبایل و ویندوز.

34-3- پنل پیامک انبوه از آنجا که گاهی موجب آزار کاربر می‌شود.

35-3- فروش کالاهای آموزشی بدون قرار دادن اطلاعاتی در مورد مدرس.

36-3- فروش خودروهای غیر قابل خرید و فروش در ایران.

37-3- خدمات مربوط به محرمیت، صیغه و ازدواج.

38-3- فروش سیم‌کارت که شماره را در عنوان نمی‌آورند.

39-3- قرار دادن محتوای غیرقانونی، غیراخلاقی، مبتذل، توهین‌آمیز، تهدیدکننده، افترا آمیز و همچنین توهین به نژاد و دسته خاصی از مردم کرده باشند غیر مجاز است و در صورت آگاهی حساب کاربری مربوطه مسدود خواهد شد.

40-3- استفاده و انتشار ویروس‌های اینترنتی برای سوء استفاده از حساب‌های کاربران سایت غیرقانونی است و در صورت مشاهده موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

41-3- کارت‌های بخت‌آزمایی، قمار و شرط‌بندی.

42-3- کالاهایی که به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ايران نرسيده باشند.

43-3- سیگار و سایر مواد دخانی.

44-3- مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های سکرآور.

45-3- کالاهایی که مبادله آن‌ها مغایر با آداب اسلامی است.

46-3- کالاهایی که برای مصرف‌کننده خطر جدی در پی دارد.

47-3- کالاهایی که انجام فعالیت‌های غیرقانونی را به نحوی تشویق یا تسهیل می‌کنند.

48-3- کالاهای قاچاق

49-3- کالاهای به‌دست‌آمده از ارتکاب جرم یا نقض مقررات كشوري و لشكري.

50-3- کالاهای ممنوعه پستی (در صورت استفاده از حمل پستی و حمل بیدک)

51-3- اقلام ممنوع اعلام شده از سوی پلیس فتا برای عرضه توسط کسب و کارهای اینترنتی.

52-3- کالاهایی که طبق قوانین جمهوری اسلامی غیرمجاز یا مبادله آن‌ها ممنوع است.

4. شرایط و قوانین خریداران

1-4- ثبت‌نام خریداران در بیدک کاملاً رایگان است.

2-4- خریدار موظف است اطلاعات مورد نیاز را به طور کامل وارد نماید.

3-4- در هنگام به وجود آمدن اختلاف بین خریدار و فروشنده، چنانچه طرفین به توافق نرسند، شکایت به بخش حل اختلاف ارجاع داده می‌شود. اگر طبق نظر بخش حل اختلاف مقرر شد که کالا باید مرجوع شود، هزینه حمل برای استرداد کالا به فروشنده به عهده طرفی خواهد بود که بخش حل اختلاف رأی داده است. در صورتی که خریدار ظرف مدت 10 روز آن کالا را مرجوع نکند، مبلغ پرداختی به خریدار مسترد نخواهد شد و وجه برای فروشنده قابل برداشت خواهد بود.

4-4- خریدار در هنگام استرداد کالا موظف خواهد بود، فقط از طریق شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و شرکت تیپاکس جهت این امر استفاده نموده و اطلاعات بارنامه ارسالی را ظرف 1 روز کاری به سایت اعلام نماید. پس از تأیید وصول کالا توسط فروشنده، وجه پرداختی بابت خرید آن کالا به حساب خریدار واریز خواهد شد.

5-4- در صورتی که کالایی با قیمت قدیمی و به روز نشده در فروشگاه نمایش داده شود و توسط خریدار سفارش داده شود، فروشگاه حق دریافت هزینه اضافی از خریدار را ندارد و بیدک پرداخت‌های آنلاین، کارت به کارت و پرداخت شده در محل که توسط بیدک حمل شده است را به خریدار عودت خواهد داد.

6-4- خریداران پیش از عضویت در سایت و هرگونه استفاده از امکانات ارائه شده ضمن خواندن کامل و دقیق شرایط و قوانین استفاده از بیدک نسبت به پذیرش آن اقدام می‌نمایند، این قوانین جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده و کلاه‌برداری احتمالی ضمن احترام بین سایت و اعضا تنظیم گردیده است و عدم پذیرش این قوانین به معنی عدم ثبت‌نام و استفاده از سایت توسط کاربر می‌باشد.

5. شرایط و قوانین کلی کاربران

1-5- این سایت در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و رعایت قوانین موجود در فهرست مصادیق محتوای مجرمانه در آن الزامی است.

2-5- امکان ایجاد تغییر در متن این توافق‌نامه در طول زمان وجود دارد. در این صورت متن توافق‌نامه به روز رسانی شده و به اطلاع کاربر خواهد رسید. ادامه فعالیت کاربران بیدک به منزله تأیید شرایط و قوانین استفاده از بیدک است.

3-5- بیدک متعهد می‌شود که از اطلاعات خصوصی کاربران محافظت کند و این اطلاعات را مخفیانه نزد خود نگه دارد و برای سایر اشخاص فاش نکند. البته به استثنای مواردی که به موجب قانون مجبور به انجام این کار باشد.

4-5- هرگونه استفاده از بیدک به معنی پذیرفتن شرایط مندرج در این سایت است. بیدک هیچ توافقی با کاربران خارج از این شرایط ندارد. شرایط و قوانین استفاده از بیدک مربوط به کسانی است که به هر شکلی از خدمات و حساب‌های کاربری بیدک استفاده می‌کنند.

5-5- تلاش بیدک، نمایش کالاها با اطلاعات صحیح و درست است اما نمی‌تواند صحت اطلاعات ورودی فروشگاه‌ها را تضمین نماید و هیچ‌گونه تعهد یا مسئولیتی در قبال کالاها و فروشگاه‌ها بر عهده نمی‌گیرد.

6-5- مسئولیت استفاده از کالاهای به فروش رسیده در بیدک بر عهده خریدار و فروشنده است و سایت هیچ تعهدى در قبال خسارات مستقیم، اتفاقى، تبعى، غیر مستقیم و کیفرى، ناشى از دسترسى و استفاده شما از این سایت به جز در موارد استفاده از حمل بیدک ندارد.

7-5- بیدک هیچ قرارداد، تعهدنامه یا سندی را با آگهی‌دهندگان حقیقی یا حقوقی منعقد نمی‌کند. کالاهای فروشگاه‌ها توسط کاربران سایت هر لحظه قابل تغییر هستند و بیدک در این زمینه، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال هر نوع اطلاعات درج شده در سایت را نمی‌پذیرد و صرفاً مطالب درج شده توسط کاربران را نمایش می‌دهد.

8-5- هرگونه متن، پیام، توضیح، اطلاعات، عکس، مشخصات تماس یا موارد مشابه که توسط فروشگاه وارد سایت می شود یا در آن قرار می‌گیرد، غیر محرمانه، عمومی و غیر قابل تملک تلقى خواهد شد و مسئولیت هر گونه استفاده از آن شامل باز تولید، افشاءِ، مخابره، نشر، پخش بر عهده فروشگاه است. این امر شامل اطلاعاتی که بیدک در زمان راه‌اندازی پرداخت آنلاین، کارت به کارت و حمل بیدک از فروشگاه دریافت می‌کند نمی‌شود و بیدک متعهد می‌شود از اطلاعات پرداخت کاربران محافظت کند و این اطلاعات را مخفیانه نزد خود نگه دارد و برای سایر اشخاص فاش نکند. البته به استثنای مواردی که به موجب قانون مجبور به انجام این کار باشد.

9-5- بیدک مختار است هر گونه پیام، آگهی و یا عکسی که به سایت ارسال می‌شود و یا هر حساب کاربری و اطلاعات دیگری که مربوط به حساب‌های کاربری سایت می‌باشد را هر زمانی و به هر شکلی که ضروری بداند حذف نماید.

10-5- هر لینک و مطلب و ادعایی مربوط به بیدک که به واسطه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر در سایت، بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی و باقی رسانه‌ها منتشر می‌شود، مسئولیتش با خود این افراد است و بیدک مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد.

11-5- فروشگاه‌ها و کالاهای موجود در بیدک با هزینه کرد گردانندگان سایت جمع‌آوری، نظارت، مرتب‌سازی و توزیع شده است و حق حذف آن‌ها در هر زمان به صاحب حساب کاربری داده شده است. استفاده کننده از بیدک حق کپی‌برداری از اطلاعات فروشگاه‌ها، نوشتار و تصاویر قرار گرفته در آن‌ها را چه به شکل دستی و یا خودکار نخواهد داشت و انجام این موارد پیگرد قانونی دارد.

12-5- قوانین جمهوری اسلامی ایران بر تعبیر، تفسیر، اجرا و تأثیر این توافق‌نامه حاکم خواهند بود.

13-5- استفاده از اطلاعات شخصی کاربران به منظور اهداف تجاری از طریق سایت ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.

14-5- فقط افرادی که به سن قانونی (18سال) و بالای آن رسیده باشند می‌تواند عضو سایت شوند و از خدمات آن استفاده کنند.

15-5- استفاده ماشینی از سرویس سایت و یا هرگونه سوء استفاده از سرویس این سایت بدون هماهنگی و اطلاع این سایت ممنوع بوده و در صورت مشاهده با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.

16-5- در صورت مشاهده هر گونه سوء استفاده، تخلف و یا خراب‌کاری در سایت توسط کاربر، سایت حساب کاربری مربوطه را شناسایی، مسدود و مصادره می‌نماید.

17-5- اگر کاربری تمایل به ادامه فعالیت در بیدک را نداشته باشد می‌تواند با ارسال ایمیل به support@bdok.ir درخواست بسته شدن حساب کاربری خود را بیان کند. ر این صورت سایت، حساب کاربری مورد نظر را متوقف می‌کند ولی به منظور نگهداری جزئیات کاربران و خریدهای آن‌ها پایگاه داده‌های خود را حفظ می‌کند.

18-5- مسئوليت حفظ امنیت رمز یا رمزهای عبور کاربران سایت مربوط به سامانه پرداخت و سوء استفاده از رمزهای عبور موردنظر بر عهده صاحبان حساب‌های کاربری می‌باشد.

19-5- استفاده از بیدک به عنوان سایت‌های حراج و مزايده ممنوع می‌باشد.

20-5- جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات شخصی درباره سایر کاربران برای اهداف تجاری از طريق بیدک ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.

21-5- بیدک از کاربران خود می‌خواهد، حتماً شناسه کاربری و کلمه عبور خود را در صفحاتی که دارای آدرس بیدک دات آی آر (bdok.ir) می‌باشد، وارد کنند. بديهی است در صورت وارد کردن اطلاعات در آدرس‌هایی به‌جز آدرس bdok.ir مسئوليت و عواقب از دست رفتن اطلاعات و يا سرقت اطلاعات با کاربر مورد نظر می‌باشد.

22-5- هيچ کاربری حق واگذاری شناسه کاربری خود به فرد يا شرکت ديگر را ندارد. بديهی است در صورت تخلف، مسئوليت و عواقب آن بر عهده فرد يا شرکت ثبت شده در بیدک می‌باشد.

6. شرایط و قوانین بازگشت کالا

1-6- مراحل بازگشت کالا در بیدک:

1-1-6- پس از ارسال کالا برای خریدار، در صورتی که هزینه کالا از یکی از روش‌های کارت به کارت، درگاه آنلاین و یا حمل پستی بیدک دریافت شده باشد، این مبلغ حداکثر به مدت 10 روز نزد بیدک می‌ماند تا از صحت کالای ارسال شده و دریافت آن توسط خریدار اطمینان حاصل شود. اگر تا ۱۰ روز شکایتی اعلام نشود سیستم به صورت خودکار مبلغ سفارش را به حساب بیدک فروشگاه واریز می‌نماید.

2-1-6- خریدار ظرف مدت 10 روز پس از ثبت سقارش می‌تواند برای بازگشت کالا اقدام نماید.

3-1-6- کارشناسان خدمات پس از فروش بیدک علت بازگشت کالا را بررسی کرده و برابر شرایط و قوانین اقدام می‌نمایند.

4-1-6- در مرحله اول بیدک بازگشت کالا را به قروشگاه ارجاع می‌دهد و این امر باید بین فروشگاه و خریدار بر اساس شرایط و قوانین بیدک بررسی و حل شود و در مرحله دوم در صورت بروز مشکل و عدم توافق بین دو طرف، بیدک شرایطی را فراهم کرده که در پنل فروشگاه گفتگوی آنلاین سه‌نفره‌ای برای حل اختلاف صورت گیرد و در نهایت تصمیم گیرنده بیدک می‌باشد.

5-1-6- پس از ارجاع درخواست بازگشت کالا از بیدک به فروشگاه و روند تعامل خریدار و فروشگاه برای برطرف کردن مورد در مرحله اول، از هر دو طرف تقاضا می‌شود که مکالمه در پنل کاربری فروشگاه در بیدک انجام شود تا در صورت عدم توافق و ورود بیدک برای حل اختلاف در مرحله دوم، همه چیز شفاف و برای بیدک مستند باشد تا تصمیم گیری به عادلانه‌ترین روش ممکن صورت پذیرد.

6-1-6- امکان بازگشت کالا تنها در شرایطی که با کارتن و بسته بندی خود کالا باشد وجود خواهد داشت. بنابراین خریدار موظف است جعبه و بسته بندی مربوط به کالا را تا مشخص شدن وضعیت مرجوعی نزد خود نگهداری نماید.

7-1-6- خریدار پس از تأیید بیدک مبنی بر امکان مرجوعی باید توسط پست یا تیپاکس کالا را ارسال نماید و طی مدت ۱ روز کاری اطلاعات ارسال (کد رسید ارسال) را به خدمات پس از فروش بیدک اعلام نماید.

8-1-6- اگر حمل از طریق فروشگاه (روشی غیر از حمل پستی بیدک) انجام پذیرد فروشگاه می‌تواند از حمل خود برای بازگشت کالا اقدام کند که در این صورت باید رسید دریافت کالا مرجوعی برای خریدار صادر شود.

9-1-6- در هر سفارش 1 خلاصه فاکتور (که بر روی جعبه کالا چسبانده می‌شود) و 2 فاکتور مجزا صادر می‌شود که 1 فقره نزد پست باقی می‌ماند و دیگری به خریدار تحویل داده می‌شود. لذا هنگام مرجوع کردن کالا وجود فاکتور خریدار و خلاصه فاکتور بر روی بسته ارسالی و بازگشت آن به همراه کالا الزامی می‌باشد.

10-1-6- هزینه بازگشت کالا در صورتی که بیدک و فروشگاه به این نتیجه برسند که قصور و اشتباه از طرف فروشگاه صورت گرفته بر عهده فروشگاه می‌باشد و در غیر این صورت اگر همچنان خریدار اصرار به بازگشت کالا به هر دلیلی را داشته باشد تنها در صورتی که فروشگاه تأیید نماید، هزینه حمل به عهده خریدار می‌باشد.

11-1-6- اگر از فرصت 10 روز پس از ثبت سفارش برای اعلام مرجوعی کالا گذشته باشد بیدک هیچ مسئولیتی در مورد بازگشت کالا ندارد و این امر تنها با رضایت مستقیم فروشنده امکان پذیر می‌باشد.

12-1-6- اگر خریدار بخواهد کالا را تعویض نماید، بیدک هیچ مسئولیتی در مورد تعویض کالا ندارد ولی خریدار می‌تواند در مورد تعویض کالا بجای مرجوع کردن و بازپس‌گیری مبلغ سفارش، مستقیماً با فروشگاه به توافق برسد.

2-6- اگر کالای خریداری شده از نظر مشخصات یا ظاهر فیزیکی با اطلاعات درج شده در فروشگاه تفاوت داشته باشد:

1-2-6- وجود تفاوت، باید حداکثر 10 روز پس از ثبت سفارش به واحد خدمات پس از فروش بیدک از طریق تلفن، ایمیل و بخش ارتباط با ما اطلاع داده شود.

2-2-6- در صورتی که امکان تشخیص تفاوت بدون باز کردن بسته بندی وجود دارد، امکان رسیدگی به درخواست خریدار در صورتی ممکن است که کالا از حالت اورجینال یا بسته‌بندی اصلی و اولیه خود خارج نشده باشد.

3-2-6- در صورتی که امکان تشخیص تفاوت تنها با باز کردن بسته بندی ممکن باشد، لازم است کارتن و جعبه اصلی محصولات تا مشخص شدن وضعیت مرجوعی نگهداری شود و از دور ریختن آن جداً خودداری شود.

4-2-6- بازگشت کالا تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کالا در کارتن یا جعبه اصلی خود به فروشگاه بازگردانده شود. برچسب زدن یا نوشتن توضیحات، آدرس یا هر مورد دیگری روی کارتن یا جعبه اصلی کالا و یا پاره و مخدوش کردن آن، امکان بازگشت کالا را از بین خواهد برد.

5-2-6- در صورت مشاهده تناقض کالاهای ارسال شده با کالاهای ثبت شده در سبد خرید، فروشگاه موظف به بازپس‌گیری کالای ارسال شده و ارسال سفارش مطابق با سبد خرید ثبت شده در سیستم می‌باشد. لازم به ذکر است هزینه بازپس‌گیری و ارسال مجدد به عهده فروشگاه می‌باشد.

6-2-6- برای به حداقل رساندن این مورد از فروشگاه تقاضا می‌شود که نظارت دقیقی را روی محتوای محصولات خود داشته باشد زیرا به‌طور معمول فروشگاه موظف به قبول بازگشت کالا می‌باشد.

3-6- اگر در اثر حمل و نقل، آسیب دیدگی ایجاد شده باشد:

1-3-6- توصیه می‌شود به دلیل وجود بیمه در حمل پستی بیدک تا حد امکان از این روش حمل استفاده شود.

2-3-6- آسیب دیدگی باید حداکثر 10 روز پس از ثبت سفارش، به خدمات پس از فروش بیدک اطلاع داده شود.

3-3-6- در صورت عدم توافق بین خریدار و فروشگاه باید حل اختلاف از گفتگوی آنلاین سه‌نفره بین فروشگاه، خریدار و بیدک صورت پذیرد و در نهایت تصمیم گیرنده بیدک می‌باشد.

4-3-6- با توجه به اینکه اداره پست بسته‌های استاندارد و ایمنی را در سایزهای مختلف برای تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد، به فروشگاه‌ها تاکید می‌شود در جهت به حداقل رساندن مشکل آسیب دیدگی هنگام حمل و نقل، از این بسته‌ها استفاده نمایند. شایان ذکر است در حمل از روش پستی بیدک، ما موران پست کالاها را فقط در شرایط بسته بندی شده می‌پذیرند.

5-3-6- لازم است کارتن و جعبه اصلی محصولات تا مشخص شدن وضعیت مرجوعی نگهداری شود و از دور ریختن آن جداً خودداری شود. استفاده از این سرویس تنها در صورتی امکان پذیر است که کالا در کارتن یا جعبه اصلی خود بازگردانده شود. برچسب زدن یا نوشتن توضیحات، آدرس یا هر مورد دیگری روی کارتن یا جعبه اصلی کالا و یا پاره و مخدوش کردن آن، امکان بازگشت را از بین خواهد برد.

6-3-6- کالای آسیب دیده و همه لوازم جانبی و متعلقات آن، باید به همان شکلی که مشتری تحویل گرفته است به همراه فاکتور خریدار و خلاصه فاکتور (که بر روی جعبه کالا چسبانده می‌شود) به فروشگاه ارسال شود.

7-3-6- در صورتی که آسیب، در لحظه قابل مشاهده باشد، خریدار می‌تواند از تحویل گرفتن مرسوله خودداری کند تا جهت بررسی و ارسال مجدد به فروشگاه بازگردانده شود.

4-6- اگر مشتری از خرید خود منصرف شود:

1-4-6- اگر هنوز سفارش ارسال نشده باشد، باید هر چه سریع‌تر به پشتیبانی بیدک یا فروشگاه اطلاع داده تا سفارش لغو شود.

2-4-6- اگر پس از ارسال کالا خریدار از خرید خود منصرف شود، بیدک هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد و این امر فقط با توافق مستقیم خریدار با فروشگاه صورت می‌پذیرد.

5-6- اگر کالا دارای خرابی باشد:

1-5-6- درصورتی‌که خرابی ذاتی باشد، کالای معیوب با کالای سالم جایگزین و برای مشتری ارسال می‌شود یا در صورت ناموجود بودن، مبلغ کالا به مشتری عودت داده خواهد شد. لازم به ذکر است هزینه بازپس‌گیری و ارسال مجدد به عهده فروشگاه می‌باشد.

2-5-6- درصورتی‌که خرابی ناشی از استفاده نادرست مشتری باشد و فروشگاه بازگشت کالا را نپذیرد و این امر باعث به جود آمدن اختلاف بین خریدار و مشتری شود، بیدک شرایطی را فراهم کرده که در پنل فروشگاه گفتگوی آنلاین سه‌نفره‌ای برای حل اختلاف صورت گیرد و در نهایت تصمیم گیرنده بیدک می‌باشد.

6-6- اگر کالای بازگشت داده شده کالای دیجیتال باشد:

1-6-6- درصورتی‌که اختلال، ناشی از ایرادهای جزئی و نرم افزاری قابل رفع با (قابل رفع با update و reset) باشد، کالای شما توسط فروشگاه به گارانتی تحویل داده شده و پس از اطمینان از اصلاح و سلامت دستگاه، به شما عودت داده می‌شود. خواهشمند است توجه فرمایید که بعد از گدشت 10 روز پس از سفارش ، بیدک هیچ گونه مسولیتی در قبال کالای خریداری شده ندارد و شما می‌توانید مستقیماً با فروشگاه توافق نمایید و یا شخصاً درخواست خود را از شرکت گارانتی کننده پیگیری نمایید.

2-6-6- بازگشت کالای دیجیتال تنها در صورتی امکان پذیر است که در شرایط اولیه باشد. بدین مفهموم که هیچ گونه نرم افزاری بر روی آن نصب نشده باشد و فاقد هرگونه کلمه عبور (password) یا الگو (pattern) باشد.

7-6- اگر کالای بازگشت داده شده لباس و آریشی بهداشتی باشد:

1-7-6- در مورد پوشاک بانوان، آقایان و کودکان، در صورت مطابقت نداشتن کالا با سفارش، زدگی یا پارگی، مناسب نبودن سایز، بدون اینکه برچسب کالا جداشده باشد، بدون بوی عطر، بدن و کاملا مطابق با بسته ارسالی تا 10 روز پس از ثبت سفارش با هماهنگی واحد خدمات پس از فروش بیدک به قروشگاه ارسال می‌نماید و فروشگاه موظف به بازپس‌گیری کالا می‌باشد.

2-7-6- درخواست تعویض سایز تنها 10 روز پس از ثبت سفارش و در صورتی پذیرفته می‌شود که کفش یا پوشاک فقط تست شده باشند و در وضعیت اولیه و نو باشند، و روی پوشاک هیچ‌گونه آثار استفاده مانند لکه، رنگ پریدگی یا بوی عطر و بدن وجود نداشته باشد، و مارک، دکمه و سایر ملحقات جدا نشده باشد.

3-7-6- به دلیل مسائل بهداشتی لباس زیر، لوازم آرایشی و بهداشتی و عطر به هیچ عنوان قابل برگشت نمی‌باشد.

4-7-6- بیدک نسبت به عوارض جسمی و بیماری‌های ناشی از استفاده محصولات آ ریشی بهداشتی (از قبیل حساسیت‌های پوستی، جراحات و ...) مسئولیت و پاسخگویی ندارد و انجام پیگیری‌های لازم باید مستقیماً توسط خریدار با فروشگاه انجام پذیرد.