راه حل:‌ چه کار کنیم وقتی هیچ فروشی نداریم؟

وقتی فروشی ندارید، موارد بسیار ضروری وجود دارند که باید آن‌ها را قبل از هر چیزی برای یافتن مشکلاتتان بررسی کنید.

به عنوان مدیر یک کسب و کار آنلاین، حتماً در مواجهه با کاهش فروش با ناامیدی رو به رو شده‌اید و شاید باعث تعجبتان شده باشد که مشتریان بر روی تبلیغات محصول شما کلیک می‌کنند اما فروشی ندارید.

با این وجود با توجه به میزان بازدید، حداقل تعدادی از بازدیدکنندگان محصولاتی را به سبد خریدشان اضافه می‌کنند، اما کمی بعد سبد خرید خود را ترک کرده و از خرید منصرف می‌شوند.

برای یافتن مشکلات و موانع، موارد زیر را بررسی کنید:

قیمت‌گذاری درست و مقایسه قیمت

اولین و آسان‌ترین قدم، بررسی قیمت محصولاتتان است. خودتان را فقط به بررسی قیمت رقبا محدود نکنید! محصولتان را جستجو کنید.

 نرم‌افزارهای ثبت آگهی مثل دیوار و شیپور و… را هم مثل سایت رقبایتان بررسی کنید. آیا محصولی که برای فروش گذاشته‌اید در مغازه‌ها نیز برای فروش وجود دارد؟ با چه قیمتی؟ آیا دیگر سایت‌ها و کانال‌های پرطرفدار و مغازه‌ها محصول شما را با تخفیف و قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانند؟

همه این قیمت‌ها را با هزینه ارسال کالا و مبلغ نهایی در نظر بگیرید. وقتی قیمت‌ها را مقایسه می‌کنید،‌ قیمت تمام شده برای مشتری را مدنظر قرار دهید.

تحقیقات نشان می‌دهند که معمولاً خریداران بیش از ۳ سایت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی را قبل از خرید بررسی می‌کنند. ۴۴٪ مشتریان وقت زیادی برای پیدا کردن پایین‌ترین قیمت محصول قبل از خرید صرف می‌کنند. اگر قیمتی پایین‌تر از قیمت شما پیدا کنند، بدون شک از شما خرید نخواهند کرد.

هدف‌گذاری برای جذب مخاطبانتان را بررسی کنید

شما کنترل کمی بر روی ورود بازدیدکنندگانی دارید که از طریق تبلیغات کلیکی یا شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شما شده‌اند. بنابراین اگر تعداد کلیک‌ها در حال افزایش است اما فروش ندارید، باید هدف‌گذاری‌تان را برای جذب مخاطب بررسی کنید.

ممکن است ایده‌ای کلی از مشتریانتان داشته باشید، اما باید تمرکزتان را بیشتر بر روی افرادی محدود کنید که تمایل بیشتری برای خرید دارند.

راه‌های تعیین مخاطب هدف برای رسیدن به فروش در فروشگاه اینترنتی:

  1. اهمیت مخاطب هدف را درک کنید
  2. سعی کنید مخاطبان خود را بشناسید
  3. مشتری بالقوه خود را مجسم کنید
  4. مشتریان خود را به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم کنید (Segmentation)
  5. از مشتری‌ها نظرسنجی کنید و از آن‌ها بازخورد بگیرید
  6. کسانی که شما را به دیگران معرفی می‌کنند را بشناسید
  7. رقبای خود را بشناسید و بررسی کنید
  8. تلاش‌های بازاریابی خود را دوباره ارزیابی کنید

ایجاد یک نظرسنجی برای بررسی دلیل خروج بازدیدکنندگان

اگر بازدید خوبی دارید‌ ولی فروش ندارید، یک نظرسنجی برای بررسی علت خروج بازدیدکنندگانتان پیاده‌سازی کنید.

به‌جای پیشنهاد تخفیف، نظرسنجی ساده‌ای تهیه کنید که بازدیدکنندگان بتوانند با یک کلیک به آن پاسخ دهند. به عنوان مثال، از آن‌ها بپرسید چه چیزی باعث می‌شود تا از شما خرید نکنند و گزینه‌هایی مانند قیمت، بررسی برای خرید در آینده، چیزی پسند نکرده‌اند و… را پیش روی آن‌ها قرار دهید.

به یاد داشته باشید که گزینه‌ای تحت عنوان «دیگر عوامل» تهیه کرده و اجازه دهید تا بازدیدکنندگان دلایل دیگر خود را برای شما شرح دهند. به طور حتم همه بازدیدکنندگان در این نظرسنجی شرکت نمی‌کنند، اما شما تا حدودی با مشکلاتی که برای فروش دارید آشنا می‌شوید. بررسی این مشکلات تا حد زیادی شما را برای بهبود مشکلاتتان کمک می‌کند.

مشکلات رایج در فروشگاه‌های اینترنتی را بررسی کنید

ده‌ها دلیل برای ترک سبد خرید می‌توان یافت و غیرممکن است که فقط ۱ علت بتوان برای آن پیدا کرد. به همین دلیل بررسی فهرستی از مشکلات رایجی که باعث ترک سبد خرید می‌شوند و یافتن آن‌ها در فروشگاهتان بسیار مفید خواهد بود و به فروش شما کمک می‌کند.

این مشکلات عبارت‌اند از:

  • هزینه زیاد ارسال کالا
  • اجبار به ساخت حساب کاربری
  • دشواری استفاده از سایت و تجربه کاربری نامناسب
  • متنوع نبودن گزینه‌های پرداخت
  • هزینه‌های ارسال و اطلاعات دیگر به راحتی در دسترس قرار ندارند
  • مراحل ثبت سفارش پیچیده

تجزیه و تحلیل ترافیک سایت

تجزیه و تحلیل فروشگاهتان اطلاعات زیادی درباره علل انصراف مشتریانتان از خرید در اختیارتان قرار می‌دهد. نمودار رفتار بازدیدکنندگانتان را در Google Analytics بررسی کنید تا مسیری که مشتریان در سایت شما طی می‌کنند و صفحاتی که بیشتر باعث شده سایت شما را ترک کنند پیدا کنید. سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • آن‌ها کجا سایت شما را ترک می‌کنند؟
  • آن‌ها چه مسیری را در سایت شما طی می‌کنند (و آیا طبق انتظارات شماست)؟
  • آن‌ها از کجا وارد سایت شما شده‌اند؟ آیا با قصد خرید وارد شده‌اند یا به دنبال محتوای بلاگ بوده‌اند؟
  • چه مدت زمانی را در صفحه محصول و یا صفحه فرود شما سپری می‌کنند؟

اگر روی فروشگاه خود سرویس گوگل آنالیتیکس را فعال نکرده‌اید می‌توانید از راهنمای ساخت اکانت و فعال‌سازی آن روی فروش اینترنتی خود در همین وبلاگ کمک بگیرید و از طریق پنل مدیریت فروشگاه خود بیدُک، این سرویس را فعال کنید. اگر هم خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید، مرکز خدمات بیدُک گوگل آنالیتیکس شما را روی فروشگاهتان فعال خواهد کرد.  

موقعیت محصولتان را بررسی کنید

در حالی که ترافیک سایتتان را تجزیه و تحلیل می‌کنید،‌ چند دقیقه هم برای مقایسه آمار تبلیغات کلیکی که داشته‌اید اختصاص دهید. بازدیدکنندگان را به چه صفحه‌ای هدایت می‌کنید؟ صفحه محصول؟ صفحه دسته‌بندی و یا صفحه اصلی فروشگاهتان؟

اگر تبلیغاتتان ترافیک خوبی را به سایت شما هدایت می‌کند، ولی این ترافیک خیلی زود سایت شما را بدون خرید ترک می‌کنند و منتهی به فروش نمی‌شود،‌ مسیرهایی که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید بررسی کنید. مطمئن شوید مشتریان به صفحه‌ای مرتبط با تبلیغ هدایت می‌شوند.

تصاویر شما نقش مهمی را در ارتباط با مشتری ایفا می‌کنند و تأثیر مستقیم روی فروش شما دارند. صفحه محصولتان را بررسی کنید. عکس‌های باکیفیت در کنار توضیحات کامل و دقیق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سعی کنید اعتماد مشتریان را جلب کنید. حتی اگر مشتریان قصد خرید هم داشته باشند،‌ اگر برای محصولتان توضیحات مرتبط و با جزئیات را شرح نداده باشید، اطلاعات تماستان را قرار نداده باشید، نماد اعتماد الکترونیکی و دیگر نشان‌های اعتماد را دریافت نکرده باشی، ممکن است از خرید منصرف شوند.

حرف آخر …

در بسیاری از موارد، بررسی موارد فوق به شما در یافتن مشکلاتتان در فروش کمک می‌کند. در نهایت باید بتوانید تغییر قابل‌توجهی ایجاد کنید اگر محصول خوبی دارید که با قیمت مناسب و درست برای مشتریانی که واقعاً به آن نیاز دارند قرار گرفته باشد.

اگر همه این‌ها با شکست مواجه شد محصولتان را بررسی کنید که آیا واقعاً مورد نیاز مشتریان است یا خیر.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید