چطور از استوری اینستاگرام برای بازاریابی استفاده کنیم (قسمت اول)

استوری های اینستاگرام روش استفاده از اینستاگرام را تغییر داده است و به پلتفرمی فراتر از آلبوم آنلاین روزانه شما تبدیل شده است.

کسب‌وکار اینترنتی شما می‌تواند از استوری های اینستاگرام به‌عنوان روشی برای حفظ تعامل با دنبال کننده‌های وفادار استفاده کند، در حالی که محتوای خود را برای جذب مخاطب جدید باز می‌گذارید. در این راهنمای مختصر، ما چگونگی تحقق این مسئله را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

اصلاً چرا استوری های اینستاگرام؟

استوری ها یک فرمت سریع و جذاب هستند که برای تجربه‌های موبایلی کاملاً مناسب هستند. برندها متوجه شدند که داده‌های اینستاگرام نشان می‌دهد که یک‌سوم از استوری های مورد بازدید در این پلتفرم توسط کسب‌وکارها ایجاد شده است.

استوری های اینستاگرام به سادگی و با حالتی سرگرم‌کننده ایجاد و مورد استفاده قرار می‌گیرند و قالب یک روزه‌ی آن‌ها میزان ریسک را کاهش می‌دهد و تمام این تجربه را به حد زیادی از حالت رسمی بودن خارج می‌کند. حتی با این که این محتوا زود از اعتبار خارج می‌شود، بازهم توسط برندها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Source: @mvmt

اما دلایل بسیاری وجود دارد برای اینکه باز هم نسبت به استوری های اینستاگرام هیجان‌زده بود:

پایگاهی برای کاربر فعال:

اینستاگرام گزارش می‌دهد روزانه بیش از 400 میلیون کاربر برای استوری ها وجود دارد.

ایجاد استوری بدون زحمت:

هیچ‌کس از شما انتظار ندارد نیم ساعت از وقت خودتان را روی پستی صرف کنید که فردا این موقع وجود ندارد. در حالی که پست‌های اینستاگرامی نیاز به نورپردازی، زوایا و هشتگ های عالی دارد، یک استوری خوب فقط نیاز به ایده سریع یا ثبت یک لحظه جالب و کمی خلاقیت دارد.

جایی برای آزمایش ایده ها:

استوری ها به اندازه پست‌های عادی در معرض دید نیستند و این دلیلی است که استوری ها جای خوبی برای آزمایش و تست کردن ایده‌های بزرگ باشند. اگر بازخور خوبی داشت (پاسخ‌های مثبت و اینکه افراد کل استوری های شما را بدون ترک آن ببینند) می تونید آن را به‌عنوان یک پست دائمی در نظر بگیرید و یا در کانال‌های دیگر به کار بگیرید.

زرادخانه‌ای از ویژگی‌ها:

ابزارهایی برای طراحی، قرار دادن استیکر، اضافه کردن فیلتر واقعیت افزوده و موارد دیگر وجود دارد.

فرصتی برای اضافه کردن ترافیک:

اضافه کردن لینک به استوری ها محصولات شما را در اینستاگرام تبلیغ می‌کند و باعث اضافه شدن ترافیک به سایت فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد.

لینک‌های Swipe-up (بالا کشیدن):

اگر بیش از 10هزار دنبال کننده داشته باشید و اکانت شما بیزینس باشد شما می‌توانید لینکی به استوری اضافه کنید که با مخاطبان با بالا کشیدن دکمه Swipe-up به آن لینک می‌روند.

راهی دیگر برای کشف شدن پیج شما:

با اضافه کردن هشتگ ها و تگ‌ها بر اساس موقعیت مکانی می‌توانید به استوری های برجسته راه پیدا کنید و تعداد بازدید استوری خود را بالا ببرید.

اما تنها ما به سطحی‌ترین بخش ویژگی‌های اینستاگرام پرداخته‌ایم. در ادامه راه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید استوری ها را به‌عنوان بخشی از کانال‌های بازاریابی خود در نظر بگیرید.

چطور از استوری های اینستاگرام استفاده کنیم

اینستاگرام ویژگی‌های متنوعی را برای به‌کارگیری در پست‌ها در اختیار شما گذاشته است تا شما را به تولید محتوا به‌وسیله‌ی ویرایشگرهای خود تشویق کند. اما شما همچنان می‌توانید محتوایی که از هر طریقی تولید کرده‌اید را بارگذاری کنید.

این هم از چگونگی استفاده از استوری اینستاگرام:

1-روی عکس دوربین در قسمت بالا سمت چپ صفحه اینستاگرام خود یا علامت «+»روی عکس پروفایل خود کلیک کنید.

2-روی دایره سفید میانی برای عکس‌برداری بزنید، برای فیلم‌برداری آن را نگه‌دارید یا روی آیکون گالری در گوشه سمت چپ بزنید (یا دایره سفید را به سمت بالا بکشید) تا از عکس‌ها و فیلم‌های موجود در حافظه گوشی موبایل خود استفاده کنید.

3-ویدیو یا عکس خود را از طریق گزینه‌های متنوع ویرایشگر اینستاگرام تنظیم کنید.

4- روی دکمه “Your Story”بزنید تا استوری خود را بصورت عمومی برای تمام دنبال کننده‌های خود پست کنید و یا از دکمه “Send to”کنار هر مخاطب استفاده کنید تا به صورت دایرکت به هر دنبال کننده بفرستید، یا “Save”را بزنید تا آن را برای استفاده بعدی در حافظه گوشی موبایل خود ذخیره کنید.

برخلاف ابعاد نمایش پست‌ها به صورت مربع استاندارد، استوری ها به صورت عمودی نمایش داده می‌شوند. عکس‌ها و ویدیوهای شما باید با اندازه استوری منطبق شوند، یعنی عرض 1080 پیکسل و طول 1920 پیکسل.

در ماه مارس، اینستاگرام به‌روزرسانی‌ای را منتشر کرد که می‌توانید سایز عکس خود را با باز و بسته کردن انگشتانتان روی صفحه موبایل (حالت زوم کردن با انگشتان دست) تغییر دهید.

کنار عکس و ویدیوها، استوری اینستاگرام حالت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا فرمت‌های دیگری از استوری را منتشر کنید:

Type: پست‌های نوشتاری در شکل‌ها و حالت‌های مختلف روی زمینه‌ها یا بک‌گراندهای رنگی

Live: جریان‌های لحظه‌ای که در آن مخاطب شما می‌تواند زنده نظر دهد. بعداً می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان یک استوری منتشر کنید.

Boomerang: تولید ویدیوهای چرخشی یک‌ثانیه‌ای

Focus: پورتریت هایی بی اندازید که پس‌زمینه را بصورت تار یا بلار نمایش می‌دهد و صورت شما را در فوکوس نگه‌ می‌دارد.

Superzoom: با استفاده از انواع جلوه‌های طنزآمیز مانند Paparazzi یا Surprise، به‌طور چشمگیری از روی عکس سوژه خود را بزرگ‌تر کنید.

Rewind: ویدیو بگیرید که از انتها به ابتدا اجرا خواهد شد.

Hands-free: بدون اینکه نیاز باشد دکمه ضبط را نگه‌دارید ویدیو بگیرید.

گفته شد که چگونگی تولید این نوع محتوا می‌تواند برای شما سرگرم‌کننده باشد. شما می‌توانید “title cards”فوری طراحی کنید و خیلی کارهای گرافیکی دیگر با استفاده از ابزارهایی مانند Canva (یا حتی Keynote، PowerPoint)  که شما می‌توانید به‌عنوان مقدمه، دکمه فراخوان (call-to-action) یا اسلایدهای تکی در میان استوری خود آپلود کنید.

با استفاده از یک برنامه ویرایش ویدئو مانند Quik by GoPro (به صورت رایگان) به سرعت چند کلیپ ویدیویی را باهم ویرایش کنید. فقط به یاد داشته باشید که تنها 15 ثانیه ویدیو در استوری آپلود کنید اما ویدیوهای لایو می‌تواند 1 دقیقه باشد.

استوری های اینستاگرام روش‌های زیادی را جلوی پای شما می‌گذارد تا خلاق باشید. از تمام گزینه‌های موجود که در اختیار شماست استفاده کنید که این محتوا را به زندگی بیاورید. متن، تصاویر، فیلم‌ها، استیکرها، فیلترها، نظرسنجی‌های تعاملی و doodleها را باهم ترکیب کنید تا محتوایی سرگرم‌کننده و جالب را تولید کنید.

کمتر به «پست کردن»  و بیشتر به «برنامه‌ریزی»  فکر کنید

دلیل نمی‌شود فقط بخاطر اینکه استوری ها برای همیشه باقی نمی‌مانند، نیاز به کمی تفکر و برنامه‌ریزی نداشته باشند. برندها باید به همان اندازه‌ای که به کانال‌های دیگر محتوایی خود فکر می‌کنند، روی استوری های اینستاگرام نیز حساب کنند.

کاربرد استوری های اینستاگرامی خود را مانند یک شبکه تلویزیونی در نظر بگیرید که برای هفته‌ها برنامه‌ریزی شده است و حتی برنامه‌هایی که قرار است در روزهای خاص دوباره تکرار شوند.

پیش از این‌ها به این فکر کنید که چه نوع محتوایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید و قرار است استوری شما چطور در جریان باشد تا به شما کمک کند تجربه‌ای اعتیادآورتر و متداول‌تر برای بینندگان خود ایجاد کنید.

از استیکرها، جئوتگ ها و هشتگ های مناسب استفاده کنید

اگر با استراتژی درستی از استکیرها، تگ‌های موقعیت مکانی و هشتگ ها در پست‌های عادی اینستاگرام استفاده کنید بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرید. شما متوانید یک لوکیشن، استیکر یا هشتگ به منوی استیکرهای خود اضافه کنید.

استیکرهای اینستاگرام

در حال حاضر هر بار که یک عکس یا ویدیو را در استوری خود به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید گزینه‌ای برای اضافه کردن استیکرها برای تشویق فالوورهای خود به انواع مختلف تعامل، داشته باشید. در اینجا به برخی از گزینه‌های جالب‌تر برای استیکرهای موجود می‌پردازیم:

Product stickers:

بعد از اینکه اکانت شما برای فروش در اینستاگرام تائید شد، شما می‌توانید یک استیکر به هر عکس که به‌عنوان استوری آپلود می‌کنید اضافه کنید. وقتی که استیکر خرید به یک محصول اضافه کنید، خریداران می‌توانند به راحتی روی این استیکر بزنند و بیشتر درباره‌ی محصولی که آن را تگ کردید بدانند و با زدن دوباره آن استیکر می‌توانند آن کالا را بخرند.

Poll sticker:

از طریق نوشتن سؤالات و پاسخ‌های سفارشی بازخورد دریافت کنید. فالوورهای می‌توانند حتی نتایج نظرسنجی را در زمان واقعی ببینند.

Hashtag sticker:

وقتی‌که فالوورهای شما روی این استیکر کلیک کنند، به صفحه‌ی هشتگ مربوط می‌روند.

Questions sticker:

بگذارید مردم به استوری شما واکنش نشان دهند. تمام کاری که باید فالوورهای شما انجام دهند این است که روی استیکر بزنند و پاسخ خود را تایپ کنند. همین‌طور شما می‌توانید روی سؤالات آن‌ها بزنید و به آن‌ها پاسخ دهید.

Music sticker:

این استیکر به آرامی به برخی کشورها در حال راه یافتن است. این استیکر به شما اجازه می‌دهد که بخشی از یک آهنگ را به اشتراک بگذارید.

Selfie sticker:

با زدن روی استیکر که عکس پروفایل شما را نمایش می‌دهد، شروع به گرفتن عکس‌هایی می‌کنید که می‌توانید به‌عنوان استیکر به استوری بعدی خود اضافه کنید.

جئوتگ ها

استیکرهای جغرافیایی که به شما کمک می‌کند تا در استوری هایی بر اساس موقعیت مکانی کشف شوید (به‌طور مثال تهران و یا یک رستوران معروف در همسایگی).

به‌طور منظم نشان دادن موقعیت مکانی خود در استوری های که می‌گذارید، زمانی که مربوط به آن استوری است، به شما کمک می‌کند تا در معرض دید افرادی که از نقطه‌ای خاص استوری شما را چک می‌کنند قرار بگیرید.

هشتگ ها

در حالی که به‌طور عادی این‌طور به نظر می‌رسد که هشتگ ها برای کشف شدن پست‌های شما بکار می‌رود، آن‌ها بیشتر به این کار می‌آیند که بازدیدکنندگان را از پست و استوری های شما تبدیل به مشتری فروشگاه اینترنتی شما کنند.

هشتگ ها در استوری ها زمانی خوب هستند که شما فقط آن هشتگ ها را به آن استوری مورد نظر اختصاص دهید.

به‌طور مثال زمانی که یک مسابقه‌ای راه انداختید یا کمپینی راه انداخته‌اید که از مشتری‌های خود خواسته‌اید در حال استفاده محصول شما از خودش عکس بگیرد.

اینجا باید هشتگ های خاص مربوط به این نوع استوری را استفاده کنید. این روش حداقل افراد را با آن هشتگ خاص به مجموعه‌ای از پست‌های مرتبط با آن برای برند یا فروشگاه اینترنتی شما هدایت می‌کند.

فروشگاه اینترنتی Grayes از تمام این سه قابلیت یعنی استیکر، جئوتگ و هشتگ در این استوری اینستاگرامی در مورد پوشش خبری که به دست آورده‌اند استفاده کرده است:

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید