مزایای چت آنلاین برای فروشگاه اینترنتی

چت آنلاین

آیا می‌دانستید متوسط نرخ تبدیل (conversion rates) تجارت الکترونیک 1٪ تا 2٪ است؟ این بدان معناست که از هر 100 بازدیدکننده فروشگاه آنلاین، دو تا از آن‌ها به مشتریان این فروشگاه تبدیل می‌شوند.

اگر فرض کنیم 100 نفر در یک فروشگاه آفلاین یا فیزیکی جمع شده‌اند و متوجه شویم که فقط دو نفر از آن‌ها چیزی می‌خرند، این خبر می‌تواند مأیوس‌کننده باشد.

خوشبختانه دنیای آنلاین با قوانین مختلف هدایت می‌شود و فروشگاه‌های اینترنتی روزانه توسط هزاران مشتری بازدید می‌شود.

با توجه به این نکته که مثلاً نرخ تبدیل 2٪ به نظر اصلاً بد نباشد، درست است؟ با این وجود مهم نیست که نرخ تبدیل شما چقدر خوب یا بد باشد، همیشه باید اطمینان داشته باشید که هر کاری کرده‌اید تا آن را به بالاترین حد ممکن برسانید.

چت آنلاین می‌تواند مشتری را به خریدار تبدیل کرده و سطح خدمات مشتریان را ارتقا دهد

در ادامه ما مزایای استفاده از چت آنلاین را در سایت فروشگاه اینترنتی شما بیان می‌کنیم تا یک تجربه کاربری به یاد ماندنی برای مشتریان خود بسازید.

1. خدمات فوری مشتری

یکی از مواردی که مردم در فروشگاه‌های سنتی یا فیزیکی دوست دارند، دستیار فروشنده در فروشگاه است. فرقی نمی‌کند که شما دنبال یک جفت کفش خاص یا رنگ دیگری از یک بلوز هستید، آن‌ها همیشه برای کمک دادن به شما حاضر و آماده هستند.

این موضوع وقتی مشتری بالقوه شما در حال جستجو در سایت فروشگاه اینترنتی شماست خیلی پیچیده‌تر می‌شود.

وب‌سایت شما می‌تواند هوشمند نباشد و مشتری ممکن است نتواند اطلاعات موردنظر خود را پیدا کند. بعضی اوقات آن‌ها به‌سادگی می‌توانند بیش از حد مشغول کند و کاو صفحات شوند. بقیه افراد خیلی راحت می‌توانند این اطلاعات را در سایت‌های دیگر پیدا کنند تا اینکه برای پیدا کردن جوابشان تماس بگیرند یا ایمیل بزنند.

چت آنلاین همه این موارد را برای هر دو طرف بسیار ساده می‌کند. مشتری می‌تواند در هر زمان که به کمک نیاز باشد، روی آیکون چت آنلاین کلیک کند. پاسخ‌دهنده‌های چت آنلاین می‌توانند ببینند که مشتری در حال مرور کجای وب‌سایت است و می‌توانند پاسخ‌های فوری ارائه دهند.

حالا چرا این‌قدر مهم است؟ زیرا تصمیم برای خرید طی چند ثانیه اتفاق می‌افتد. یک پاسخ سریع در مورد سؤال هزینه حمل و نقل می‌تواند مشتری شما را به خریدار تبدیل کند و تصمیم او به ثبت سفارش منتهی شود.

2. چت هم‌زمان با چند مشتری

چت آنلاین هم‌زمان با چند مشتری

مزیت چت آنلاین نسبت به هر شکل دیگری از ارتباط این است که یک عامل واحد می‌تواند با چندین مشتری صحبت کند. اگرچه در زندگی واقعی این اتفاق نمی‌افتد که مثلاً از طریق تلفن، یک عامل بتواند هم‌زمان با پنج یا شش مشتری صحبت کند.

اما این موضوع برای چت آنلاین ممکن است زیرا اکثر برنامه‌های گفتگوی آنلاین ویژگی‌های مناسبی را ارائه می‌دهند و این امکان را به پاسخگوی چت آنلاین می‌دهد که سریع عمل کنند. آن‌ها می‌توانند پیام مشتری را قبل از اینکه وارد گفتگو شوند ببینند و با جواب‌های از پیش تدوین شده به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین نباید فراموش کنید که افراد این توانایی را دارند که چند کار محوله یا تسک را هم‌زمان انجام دهند یا به اصلاح با یک دست چند هندوانه بردارند!

به لطف این مزیت هیچ‌کدام از مشتری‌ها طولانی ‌مدت در صف پاسخگویی منتظر نمی‌مانند و شما هیچ فرصتی برای کمک به مشتریان از دست نمی‌دهید.

3. پیدا کردن آیکون یا پنجره چت آنلاین آسان است

در حالی که بیشتر اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی در اعماق وب‌سایت فروشگاهی پنهان است، چت زنده می‌تواند در هر صفحه‌ای که مشتری شما در حال بازدید است به‌وضوح قابل‌مشاهده باشد. می‌تواند به‌صورت یک پنجره گفتگو یا آیکون چت آنلاین توجه بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را به خود جلب کند و شانس ارتباط برقرار کردن و چت کردن را افزایش دهد.

نکته دیگر این است که مشتریان شما به‌محض اینکه تصمیم می‌گیرند درخواست کمک کنند، فقط به‌اندازه یک کلیک با ارتباط برقرار کردن با پشتیبان‌های سایت شما فاصله‌ دارند. این مسئله مهمی است زیرا ارائه مشاوره در بستر چت آنلاین باعث می‌شود مشتریان علاقه بیشتری به خرید پیدا کنند. همچنین مشتریانی که برخورد خوبی با آن‌ها می‌شود و از خدمات مناسبی برخوردار می‌شوند، سفارش‌های بزرگتری می‌دهند!

4- سلام و خوش‌آمد گویی خودکار

سلام و خوش‌آمد گویی خودکار در چت آنلاین

خوش‌آمد گویی خودکار چت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چت آنلاین است. این دقیقه به همان ترتیبی که یک دستیار یا کمک فروشنده در یکی از فروشگاه‌های فیزیکی به‌محض ورود مشتریان به آن‌ها سلام می‌کند و خوش‌آمد می‌گوید است. به‌محض ورود یک بازدیدکننده به فروشگاه اینترنتی شما (یا یک وب‌سایت خاص)، خوش‌آمد گویی گفتگو شروع می‌شود و پیشنهاد مشاوره و راهنمایی می‌دهد.

اگر وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید و نقاط درد مشتریان را می‌شناسید، می‌توانید خوش‌آمد گویی در چت آنلاین را دقیقه در همان لحظه که مشتری شما به آن نیاز دارد تنظیم کنید.

به‌عنوان مثال اگر متوجه شدید مشتری شما زمان زیادی را در سبد خرید گیر کرده است، می‌توانید حدس بزنید که حتماً به مشکلی برخورده است. ارائه راهنمایی به آن‌ها می‌تواند فرصتی برای به سرانجام رساندن خرید را افزایش دهد.

5- خدمات شخصی‌سازی شده

هر وقت مشتری وارد یک فروشگاه سنتی با فیزیکی می‌شود یا از طریق تلفن با یک فروشگاه اینترنتی تماس می‌گیرد، برایش شخصی که با او وارد گفتگو می‌شود کاملاً جدید است. یک فرونده یا کمک فروشنده نمی‌داند که مشتری برای بار دوم به این فروشگاه آمده است یا خیر، چه کالاهایی را دوست دارد یا به چه کالایی علاقه‌مند ‌است.

یک برنامه چت آنلاین خوب به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات ارزشمندی از فروش مانند صفحاتی را که بازدیدکننده به آن‌ها سر زده و در حال بازدید آن‌ها بوده، زمان صرف شده در صفحه شما، تاریخچه چت‌های این بازدیدکننده یا آدرس ایمیل آن‌ها را ببینید و آنالیز کنید. به لطف این موضوع شما می‌توانید راهنمایی‌های شخصی‌سازی شده و تجربه کاربری شگفت‌انگیزی را به مشتری ارائه دهید.

6. نظرسنجی قبل از چت

یکی از مشکلات فروشگاه‌های فیزیکی این است که مشتریان می‌آیند و می‌روند. این بسیار دشوار است که مشتری را برگردانید. به همین دلیل بیشتر صاحبان مشاغل قادر به ایجاد روابط با آن‌ها نیستند.

نظرسنجی‌های پیش از چت این مشکلات را برطرف می‌کند زیرا باعث می‌شود بازدیدکنندگان وب‌سایت شما خود را معرفی کنند (مثلاً با ذکر نام و آدرس ایمیل خود). به لطف آن شما می‌توانید با هر بازدیدکننده وب‌سایت که تا به حال با شما چت کرده است در تماس باشید. همچنین می‌توانید سفارش‌های قبلی این شخص را بررسی کرده و محصولاتی را که دوست دارند پیشنهاد دهید.

همچنین می‌توانید چت آنلاین خود را با یک برنامه مدیریت ایمیل وصل کنید و از بازدیدکنندگان وب‌سایت خود بخواهید که در خبرنامه ایمیلی شما ثبت‌نام کنند.

7. اتصال چت آنلاین به سرویس‌دهنده‌ها

وقتی صحبت از همکاری و اتصال می‌شود، در بیشتر موارد می‌توانید از افزونه‌ها یا سرویس‌دهنده‌های دیگر برای به‌روزرسانی و ارتقای چت آنلاین خود استفاده کنید.

به‌عنوان مثال می‌توانید چت آنلاین را با CRM خود ادغام کنید تا به‌طور خودکار اطلاعات مشتری جمع‌آوری شود. می‌توانید با افزودن ابزارهای تحلیلی، تأثیر چت‌ها را در فروش خود پیگیری کرده و در مورد مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. با وصل کردن چت آنلاین به پلتفرم فروشگاه اینترنتی خود، می‌توانید در زمان واقعی راهنمایی برسانید و ارزش کل سبد خرید، جزئیات سبد خرید یا حتی جزئیات سفارش آخر را در برنامه مشاهده کنید.

با این کار می‌توانید راهنمایی‌های بهتر، سریع‌تر و دقیق‌تری به مشتریان خود ارائه داده و آن‌ها را به سمت درگاه پرداخت سوق دهید.

8. گزارش‌ها

اگر اثربخشی تیم پشتیبانی خود را اندازه نگیرید، نمی‌توانید خدمات مشتری را به بهترین نحو ارائه دهید. گزارش‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا معیارهای خود را پیگیری کرده و خدمات خود را در هرکجا که لازم باشد بهبود ببخشید.

مهم‌ترین معیارهای که شما باید همیشه حواستان به آن‌ها باشد: تعداد کل چت‌ها (و آن را با تعداد پشتیبان‌های خود مقایسه کنید) ، زمان اولین پاسخ (آن را تا حد ممکن پایین نگه‌دارید) و میزان رضایت از گفتگو (که نشانگر خوشحالی مشتریان هستند).

اگر هر یک از این معیارها با معیار صنعت شما متفاوت باشد، این یک نشانه است که هنوز جا برای بهتر شدن وجود دارد.

9. فرم‌های بعد از ساعت کاری

هر بار که تیم شما آفلاین باشد، می‌توانید سؤالات مشتری را جمع‌آوری کنید. تنها کاری که باید انجام دهید تنظیم فرم بعد از ساعت کاری است. هنگامی که از برنامه خارج و آفلاین می‌شوید، پنجره یا آیکون چت با فرمی با این مفهوم که «پیام خود را بگذارید» جایگزین می‌شود.

هنگامی که مشتری شما آن پیام را برای شما بگذارید (و همچنین نام و ایمیلشان)، به پیامی تبدیل می‌شود که به‌محض ورود تیم پشتیبانی چت آنلاین به برنامه دریافت می‌شود. با توجه به این موضوع، شما هیچ مشتری علاقه‌مند و بالقوه‌ای را از دست نخواهید داد، در حالی که آفلاین هستید.

10. ربات‌های گفتگو

ربات‌های چت آنلاین

این کوچولوهای سخت‌کوش 24 ساعت، 7 روز هفته و 365 روز سال را در دسترس هستند و می‌توانند تا 1000 گفتگو را درآن‌واحد به دست بگیرند و عاشق کارهای تکراری هستند.

گر یک تیم گفتگوی آنلاین اختصاصی یا یک گروه کوچک ندارید، اضافه کردن ربات چت آنلاین یک راه‌حل عالی است. ربات‌های گفتگو وقتی شما خواب هستید آن‌ها در حال کار هستند و هرگز خسته نمی‌شوند!

فراموش نکنیم که هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین انسان واقعی را برای تعامل انسانی بگیرد. شما می‌توانید ربات چت آنلاین را برای مقابله با مشکلات رایج آموزش دهید، اما برای موارد پیچیده‌تر به یک پشتیبان واقعی ماهر نیاز دارید.

سرویس‌دهنده چت آنلاین در بیدُک

شما می‌توانید چت آنلاین را برای فروشگاه اینترنتی‌ای که ساخته‌اید از بخش «افزونه‌ها» از پنل کاربری خود در بیدُک فعال کنید. سرویس‌دهنده چت آنلاین کریسپ (Crisp) یکی از برترین برنامه‌های گفتگوی آنلاین به‌حساب می‌آید که در بیدُک در دسترس است.

چت فروشگاه شما به‌صورت یک شکلک دایره‌ای در گوشه صفحه کاربر نمایش داده می‌شود. شما هم می‌توانید با استفاده از مرورگر اینترنت و یا اپلیکیشن موبایل پاسخگوی کاربرتان باشید.

نحوه فعال‌سازی چت آنلاین کریسپ (Crisp) در بیدُک

1- وارد سایت کریسپ به آدرس www.crisp.chat شوید.

2- از بالا سمت راست صفحه روی دکمه «Get Started» کلیک کنید.

3- در صفحه‌ای که باز می‌شود، در قسمت اول مراحل ثبت‌نام، در کادر اول نشانی ایمیل خود، در کادر دوم یک پسورد و در کادرهای پایین به ترتیب نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی وارد کنید و روی دکمه «Continue» کلیک کنید.

4- در این مرحله در کادر اول آدرس اینترنتی فروشگاه خود را وارد کنید. مثال: asbag.ir و در کادر بعدی اسم فروشگاه خود را وارد کنید. مثال: asbag و در آخر دکمه «Continue» بزنید.

5- در این مرحله تنها روی دکمه «Okay, Finalize» کلیک کنید.

6- روی دکمه «Discover My Dashboard» بزنید.

7- شما وارد پنل کاربری خود در کریسپ (Crisp) می‌شوید. در همین صفحه از لیست سمت راست روی گزینه دوم یعنی «Install the chatbox on your website» کلیک کنید.

8- از پنجره‌ای که باز می‌شود روی گزینه «HTML» کلیک کنید.

9- در پنجره بعدی، از قسمت اول کد برنامه‌نویسی که در کادر مشاهده می‌کنید را کپی کنید.

۱۰- کد کپی شده در کادر زیر وارد کرده و دکمه «فعال‌سازی» را بزنید.

فعال‌سازی چت آنلاین فروشگاه شما در مرکز خدمات

راه اندازی چت آنلاین

مرکز خدمات با هدف خدمت‌رسانی و ارتقای سطح کیفی فروشگاه اینترنتی‌ای که در بیدُک اخته شده‌اند، خود به‌صورت یک فروشگاه اینترنتی تأسیس‌شده تا نیازهای یک فروشگاه را به‌صورت خدمت به فروش برساند.

یکی از خدمات این فروشگاه، فعال‌سازی چت آنلاین است. اگر فکر می‌کنید که وقت فعال‌سازی این سرویس را ندارید با به نظرتان این کار سختی است، می‌توانند افزودن این سرویس به فروشگاهتان را به فروشگاه مرکز خدمات بسپارید تا چت آنلاین به فروشگاه شما اضافه شود.

از طریق این لینک می‌توانید این خدمت را تهیه کنید: راه‌اندازی چت آنلاین

نتیجه‌گیری

چت آنلاین سریع‌ترین کانال ارتباط آنلاین است، اما بسیاری از مشاغل هنوز هم نمی‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. امیدوارم به لطف نکات فوق بتوانید ابزار مناسب چت آنلاین را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که چت آنلاین نه ‌تنها یک ابزار ساده است، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل قوی تجارت الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. این امر به ایجاد ترافیک بیشتر، ارائه خدمات شگفت‌انگیز به مشتری و البته افزایش نرخ تبدیل (مشتری به خریدار) کمک می‌کند.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید