ویژگی‌های درگاه پرداخت آنلاین در فروشگاه اینترنتی: درگاه پرداخت مطمئن + رضایت مشتری

payment gateway

درگاه‌های پرداخت آنلاین هرگز راحت نبوده‌اند. همچنین تا به حال چنین هدف مهمی برای هکرها و کلاه‌برداران نبوده‌اند.

شرکت‌هایی که به پردازنده‌های پرداخت آنلاین متکی هستند ممکن است سخت‌ترین ضربه را تجربه کنند.

” Thales Data Security Report در سال 2018 این‌طور گزارش داد که 75٪ از خرده‌فروشان ایالات متحده حداقل یک شکست امنیت سایبری در فروشگاه‌های اینترنتی خود متحمل شده‌اند.”

در حقیقت ، Shape Security در سال 2018 گزارش داد که حدود 90٪ از کل تلاش برای ورود به وب‌سایت‌های خرده‌فروشان آنلاین، تلاش‌های نامشروع برای هک کردن بود.

این بالاترین درصد برای هر حیطه است.

به همین دلیل مهم است بدانید که کیفیت درگاه‌های پرداخت الکترونیکی در فروشگاه اینترنتی شما، به شما کمک می‌کند تا با ایجاد یک حائل رمزگذاری شده بین خریدار و فروشنده ، این حملات را در زمان واقعی دفع کنید.

درگاه پرداخت باکیفیت بالا همچنین به شما در کاهش زمان بار گزاری سایت فروشگاه اینترنتی (load time) کمک می‌کند.

علاوه بر این ، یک نظرسنجی از ترک کردن سایت این‌طور گزارش می‌دهد که برخی از مهم‌ترین دلایل رها کردن سبد خرید را می‌توان در کیفیت درگاه شما عنوان کرد:

15% برای پیدا کردن یک تجربه بهتر خرید از فروشگاه اینترنتی، سبد خرید را رها می‌کنند.

6% به دلیل عدم وجود گزینه‌های متنوع پرداخت ، سایت را ترک می‌کنند.

4% به دلیل مشکلات فنی سد خرید را رها می‌کنند.

با در نظر گرفتن تمام این مسائل، شاید برای شما جای سؤال باشد که: چگونه درگاه پرداختی را انتخاب می‌کنید که راحتی را به حداکثر برساند، ریسک را به حداقل برساند و امنیت اطلاعات مشتریان خود را تضمین کند؟

این سؤال‌ها را هم در نظر بگیرید: چه چیزی مهم است که درباره‌ی درگاه پرداخت بدانید تا بتوانید بهترین و مطمئن‌ترین پرداخت را برای مشتریان خود داشته باشید؟

حالا بیایید پاسخ به تمام این سؤال‌ها را پیدا کنیم.

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت به‌عنوان یک سرویس تجاری که پردازش پرداخت از کارت‌های اعتباری بانکی را برای سایت‌های فروشگاه اینترنتی و فروشگاه‌های سنتی و فیزیکی انجام می‌دهد.

“درگاه پرداخت را به‌صورت استعاره‌ای، یک صندوق پول در یک معامله الکترونیکی در نظر بگیرید.

مانند هر صندوق پول، استفاده از آن باید ایمن و راحت باشد.”

بیشتر درگاه‌های پرداخت این کار را طی چند ثانیه و با این مراحل انجام می‌دهند:

  • رمزگذاری (Encryption): یک درگاه پرداخت بین مرورگر کاربر و سرور فروشگاه اینترنتی، داده را رمزگذاری می‌کند (رمزگذاری برای استفاده خصوصی) برای استفاده انحصاری بین فروشنده و خریدار.
  • درخواست: درخواست مجوز هنگامی اتفاق می‌افتد که یک پردازنده پرداخت از یک شرکت کارت اعتباری یا موسسه مالی برای ادامه معامله تأییدیه دریافت کند.
  • اجرا: هنگامی ‌که درگاه پرداخت مجوز لازم را دریافت کند، به وب‌سایت و رابط اجازه می‌دهد تا اقدامات بعدی را انجام دهند.

درگاه پرداخت همچنین چندین کارکرد دیگر از جمله غربالگری و نمایش دادن سفارش‌ها، محاسبه هزینه‌های مالیاتی و اجرای پروسه پرداخت بر اساس موقعیت مکانی را ارائه می‌دهد.

درگاه‌های پرداخت در مقابل پردازنده‌های پرداخت: تفاوت چیست؟

ممکن است “درگاه” و “پردازنده” های پرداخت را به‌طور متناوب بشنوید.

اما برخی از تفاوت‌های مهم وجود دارد:

پردازنده پرداخت داده‌های معامله را تحلیل و انتقال می‌دهد. این شامل انتقال اطلاعات مربوط به بانک صادرکننده مانند کارت اعتباری شماره کارت اعتباری است که به یک حساب بانکی مربوط می‌شود.

این متفاوت از درگاه پرداخت است زیرا کارهای ذکر شده در بالا را انجام می‌دهد، اما انتقال وجه بین خریدار و فروشنده نیز مجاز است.

“این تفاوت در ابتدا ظریف به نظر می‌رسد اما به درگاه پرداخت به‌عنوان سیستم کلی در نقطه خرید فکر کنید: همان استعاره از صندوق پول.”

پردازشگر مرحله‌ای است که کارت را می‌چرخاند و اطلاعات را توسط بانک صادرکننده اداره می‌کند.

مانند درگاه پرداخت، یک پردازنده می‌تواند هم یک مؤلفه دیجیتالی و هم سخت‌افزار را شامل شود – یا می‌تواند پردازش را فقط از طریق نرم‌افزار انجام دهد.

انواع درگاه پرداخت

به طور کلی سه نوع درگاه پرداخت وجود دارد:

1- انتقال یا هدایت (Redirect)

 هنگامی‌که درگاه پرداخت مشتری را به یک صفحه پرداخت یکی از بانک‌ها می‌برد تا معامله کامل (یعنی پردازش و پرداخت) را انجام دهد، به یک “انتقال یا هدایت به یک آدرس جدید اینترنتی” تبدیل می‌شود.

این مزیت سادگی را برای فروشگاه اینترنتی به همراه دارد. یک کسب و کار کوچک می‌تواند از یک درگاه Redirect استفاده کند تا راحتی و امنیت یک بستر بزرگ مانند درگاه پارسیان، سداد و … را در اختیار داشته باشد، اما این روند همچنین به معنای کنترل کمتری برای فروشنده و مرحله‌ای دوم برای مشتری‌ها است.

2- پرداخت یار (واسط پرداخت)

آن چیزی که شما به‌عنوان عمل پرداخت می‌بینید در سایت شما اتفاق می‌افتد اما مراحل فنی یا در واقع پشت صحنه پردازش پرداخت در سایت واسط اتفاق می‌افتد.

این نوع درگاه مانند درگاه‌های پرداخت هدایت شونده (Redirects) نیز از مزایایی از جمله سادگی در پردازش پرداخت وجود دارد.

اما با این فرق که در بیدُک این واسط‌های پرداخت در هر تراکنش از شما کارمزد دریافت می‌کنند که روش و میزان دریافت کارمزد آن با درگاه‌های پرداخت انتقال دهنده یا مستقیم متفاوت است.

3- پرداخت داخل سایت

کسب و کارها در مقیاس بزرگ تمایل دارند از پرداخت‌های داخلی به‌طور کامل در سرورهای خود استفاده کنند. روند پرداخت و پردازش آن از طرف مشتری همه از طریق سیستم شما انجام می‌پذیرد.

حالا باید بدانید که مزایای این نوع پرداخت بهایی هم دارد: شما کنترل بیشتری در این نوع پرداخت دارید اما از طرفی مسئولیت بیشتری نیز خواهید داشت.

“اگر این نوع پرداخت داخل سایت را داشته باشید هر متغیر حساب می‌شود.

از آنجایی که ترک سبد خرید در فروشگاه‌های اینترنتی که خرده‌فروشی می‌کنند حدود 75% است، هر بهبودی که در روند تجربه خرید بتوانید ایجاد کنید می‌تواند تغییرات چشمگیری را در انتها ایجاد کند.”

این امر به‌ویژه در مورد هر خرده‌فروش که با حجم بالایی از فروش کار می‌کند صادق است. وقتی روش پرداخت داخل سایت را انتخاب می‌کنید، ضروری است که گزینه‌ها و همچنین مسئولیت‌های خود را درک کنید.

به این نکته هم باید توجه کنید در ایران هنوز همچنین امکانی در سایت‌ها مشاهده نشده است و این احتمالاً به قوانین بانک مرکزی برمی‌گردد. با این حال اگر شما سایتی را با این امکان می‌شناسید خوشحال خواهیم در کامنت های همین پست بلاگ به ما معرفی کنید.

درگاه‌های پرداخت در بیدُک

اگر در مورد سرویس‌دهنده‌های حوزه پرداخت آنلاین در بیدُک کنجکاو هستید، در ادامه به توضیحی اجمالی در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

پی‌پینگ

درگاه پرداخت پی‌پینگ

علاوه بر برخورداری از درگاه پرداخت اینترنتی برای خریداران، با وجود پنل اختصاصی در پی پینگ به گزارش‌های مالی فروشگاه خود نیز دسترسی خواهید داشت.

پی‌پینگ به‌عنوان پرداخت‌یارِ رسمی بانک مرکزی ایران، با ارائه‌ی راهکارهای متنوع پرداخت الکترونیک، روزانه میزبان چندین هزار تراکنش در شبکه‌ی بانکی کشور است.

این امکان در بیدُک فراهم است که در تمامی طرح‌های اشتراک بیدُک این درگاه پرداخت را فعال کنید.

پارسیان

درگاه پرداخت پارسیان

محصول شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) که امكان پرداخت الكترونيكی برای فروشگاه‌های اينترنتی را با رعايت تمامی استانداردهای امنيتی مربوط به آن فراهم ساخته است.

این درگاه پرداخت از نوع هدایت شونده (Redirect) است و شما با انتخاب این نوع درگاه پرداخت، مشتری‌های خود را به صفحه‌ای دیگر، مربوط به درگاه پارسیان انتقال می‌دهید و بعد از انجام روند پرداخت مشتری به فروشگاه اینترنتی شما باز خواهد گشت.

 این درگاه مخصوص طرح اشتراک حرفه‌ای بیدُک است و مبلغ سفارش مستقیم بدون کسر کارمزد وارد حساب فروشگاه خواهد شد.

سداد

درگاه پرداخت سداد

پرداخت الکترونیک سداد یکی دیگر از درگاه‌های پرداخت اختصاصی است که از ویژگی‌های مهم می‌توان به‌سرعت بارگذاری فوق‌العاده، امنیت کامل و سرعت تراکنـش بالا اشاره کرد.

این درگاه پرداخت آنلاین نیز مانند درگاه پارسان از نوع هدایت شونده (Redirect) است.  

با دریافت طرح اشتراک حرفه‌ای بیدُک می‌توانید این درگاه را فعال کنید تا مبلغ سفارش مستقیم و بدون کسر کارمزد وارد حساب فروشگاه شود.

نکاتی که باید در انتخاب یک درگاه پرداخت آنلاین مطمئن در نظر داشته باشید

هنگامی‌که بدانید از یک درگاه پرداخت آنلاین چه انتظاراتی دارید، به تمرکز بیشتر شما برای انتخاب درگاه پرداخت کمک می‌کند.

شما در یافتن درگاه پرداخت اصلی که روند پردازش سفارش را در سبد خرید فروشگاه شما آسان می‌کند مشکلی نخواهید داشت ، بنابراین بگذارید روی امنیت تمرکز کنیم.

«طبق آمار سایت Experian، 27% مشتریان سبد خرید را به دلیل عدم امنیت قابل‌مشاهده ترک می‌کنند.»

برای اطمینان از کار با درگاه پرداخت مطمئن ، سؤالات زیر را در نظر داشته باشید:

1- مشتریان از چه نوع پرداختی استفاده می‌کنند؟

این یکی از سؤال‌های اساسی است که باید بپرسید: مشتریان شما در حال حاضر برای رسیدگی به پرداخت‌های خود از چه چیزی استفاده می‌کنند؟

اگر درگاه‌های پرداخت‌های متنوعی را به‌طور هم‌زمان روی فروشگاه خود داشته باشید و روش پرداختی را که می‌توانند از آن به‌راحتی استفاده کنند فراهم کنید، با مشکلات و خطرات امنیتی کمتری مواجه خواهید شد.

2- کارمزد هر درگاه پرداخت چقدر است؟

بهتر است هزینه‌های کلاه‌برداری‌های الکترونیکی در حوزه تجارت الکترونیک را نیز در نظر بگیرید.

“این بدان معناست که اگر هزینه‌های یک درگاه پرداخت ارزان به‌وسیله‌ی مبلغی که برای دغدغه‌های امنیتی اضافی و کشف کلاه‌برداری اینترنتی هزینه می‌کنید سنگین‌تر شود، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری را نداشته باشد.”

هزینه درگاه پرداخت خود و نحوه ارتباط آن با هزینه‌های امنیتی را در نظر بگیرید.

3- درگاه‌های پرداخت چقدر ایمن است؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کدام درگاه را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید، حتماً آن را از لحاظ امنیت بررسی کنید.

چند نکته‌ای که باید به آن توجه کنید به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

– هنگام اتصال  به صفحه پرداخت از طریق آدرس بار مرورگر مطمئن شوید از پروتكل امن https به‌جای پروتكل ناامن http استفاده می‌شود.

– صفحه‌های پرداخت باید شامل صفحه‌کلید مجازی باشند و با هر بار رفرش صفحه‌کلیدهای صفحه‌کلید مجازی جابجا شوند.

– همچنین می‌توانید از طریق این آدرس اینترنتی: https://bank.iranf1.ir/ از صحت سایت ارائه‌دهنده سرویس پرداخت مطمئن شوید.

4- آیا مشهور هستند؟

اگر بیش از یک‌چهارم مشتریان تمایل دارند علائم امنیتی قابل‌مشاهده در محل پرداخت را ببینند، باید از یک درگاه پرداختی که به آن اعتماد دارند استفاده کنید.

“اگر می‌خواهید مشتری‌ها سبد خرید شما را ترک نکنند، از درگاه‌های پرداخت ناقص یا به‌اصطلاح سمبل شده خودداری کنید.”

در عوض ، روی ارائه‌دهندگان دروازه پرداخت بزرگ با اعتبارهای ثابت شده، مانند پارسیان، به پرداخت، آسان پرداخت، سداد و … تمرکز گنید.

این شناسایی برند با برجسته کردن امنیت شما و ترغیب مشتری به ادامه خرید، به نفع شما کار می‌کند.

راه‌اندازی درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کار

وقتی اهمیت درگاه پرداخت آنلاین و تأثیر آن در فروش و امنیت خود را درک کردید، وقت آن است که مراحل بعدی را انجام دهید:

– اولویت‌ها را در ذهن خود مرود بررسی قرار دهید.

سطح امنیت راه‌کارهای پرداخت موردنظر و بالقوه‌ی خود را بررسی کنید و همیشه به دنبال هزینه‌ها و کارمزدهای هر تراکنش باشید تا به این درک برسید که یک درگاه پرداخت چطور در روند کسب و کار شما تأثیرگذار است.

– درک کنید که مشتریان شما چه می‌خواهند.

حتی اگر درگاه پرداخت آنلاین هم نداشته باشید، شاید بینش‌هایی باشد که شما قبلاً در گوشه‌ای از ذهن خود گذاشتید تا در مواقع نیاز به‌عنوان اهرم از آن‌ها استفاده کنید. مشتریان شما کدام سرویس‌دهنده پرداخت را ترجیح می‌دهند و مناسب‌ترین راه برای آماده‌سازی این اولویت‌ها و ترجیحات مشتری کدام است؟

– برای پر کردن شکاف‌ها، چندین درگاه پرداخت را جمع کنید.

شما مجبور نیستید تا بقیه روزهای کسب و کار خود به یک درگاه پرداخت متعهد شوید. شما حتی می‌توانید چندین دروازه را به‌طور هم‌زمان در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید بیشتر نیازهای مشتری را پوشش می‌دهید.

و در آخر …

با آگاهی بهتر از قیمت، کارکرد و امنیت درگاه‌های پرداخت، کسب و کار شما در این موقعیت قرار خواهد گرفت که گزینه‌ی مناسبی را برای نیازهای شغلی خود انتخاب کرده و سطح جدیدی از امنیت (و آرامش خاطر) را که مشتریان در هنگام خرید آنلاین به آن نیاز دارند به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید