مزیت‌های فروش اینترنتی در مقابل فروش فیزیکی (سنتی)

این روزها همه چیز را می‌شود در دنیای مجازی فروخت. این در حالی است که بعضی از صاحبان کسب و کار علاقه‌ی عجیبی به آهسته آهسته جلو رفتن و آجر روی آجر گذاشتن دارند. ولی هیچ وقت نمی‌شود واقعیتی مثل فروش اینترنتی را در کنار فروش فیزیکی یا به عنوان منبع اصلی فروش، در عصر دیجیتال نادیده گرفت.

حال مهم آن است که در قدم اول، بازار کار خودتان را بررسی کنید که فروش آنلاین به کارتان می‌آید یا نه؟ چون شاید هیچ وقت ننشسته باشید و به جایگزینی برای کسب کار فیزیکی خودتان فکر کرده باشید.

ما برای این‌که به تجزیه و تحلیل شما کمک کنیم، برخی از مهم‌ترین مزیت‌های فروش اینترنتی را بررسی می‌کنیم.

1- سرمایه راه‌اندازی ناچیز

با یک حساب کتاب سرانگشتی به احتمال زیاد به این نتیجه می‌رسید که اگر بخواهید یک فروشگاه فیزیکی راه‌اندازی کنید، دخل خرجتان با هم جور درنمی‌آید. اغلب اوقات نیز اگر از یک فرد بازاری که صاحب فروشگاه فیزیکی است سؤال کنید که بازار چطور است، با غرغر کردن جواب شما را می‌دهد که: “حالا اگر قبض آب، برق، گاز و تلفن را کنار بگذاریم، پول اجاره و مالیات و … کمر آدم را می‌شکند و با درآمدمان در بهترین حالت یر به یر می‌شود! تازه باید کلی پول کارگر بدهیم و با آن‌ها سر و کله هم بزنیم!”

شاید به خاطر این است که هیچ‌ وقت به تغییر فکر نکرده‌اید. اگر هم فکر کنید، با خودتان می گویید که فروشگاه اینترنتی هم‌خرج دارد، که حق با شماست. باید سر کیسه را شل کنید و یک پول درست حسابی خرج دامنه (domain) و سرور میزبان (host) کنید تا یک سایت معمولی، تازه بدون پشتیبانی تحویل شما دهند. ولی یادتان باشد که این تنها خرجی است که می‌کنید.

اما بهتر است بدانید که بیدک مدیریت یک فروشگاه اینترنتی را به‌صورت پیشرفته در اختیار شما می‌گذارد و جالب‌تر این‌که ایجاد فروشگاه و پشتیبانی آن در بیدک رایگان است.

2- پتانسیل بالای جذب مشتری

تا به حال شده است این سؤال را از خودتان بپرسید که چطور می‌توانم بین مشتری‌های سراسر کشور دیده شوم؟ شاید هم خیلی غیرممکن به نظرتان آمده باشد، ولی حقیقت این است که این امر ابداً محال نیست و جوابش هم بازاریابی آنلاین و بهینه‌سازی سایت فروش اینترنتی برای موتورهای جستجو می‌باشد.

آمارها حکایت از این دارند که بیش از 80 درصد خریداران اینترنتی، کالای مورد نظرشان را قبل از خرید، در وب‌سایت‌های مختلف زیر ذره‌بین می‌گیرند. حالا فرض کنید در میان این همه جستجوی خریداران، کالاهای اینترنتی فروشگاه شما جایگاه خوبی داشته باشد و وب‌سایت شما همیشه دیده شود. شما می‌توانید با محتوایی خوب و قوی فروشگاه خود را به صدر این موتورهای جستجو برده و از بین این آمار که فقط برای بررسی به سمت وب گردی می‌آیند، بازدیدکنندگان را به خرید ترغیب کنید.

مطمئن باشید با توجه به آماری که نشان می‌دهد خرید اینترنتی سالیانه 60 درصد در ایران رشد دارد، مردمانش دیگر سنتی فکر نمی‌کنند و تمایل عجیب و شدیدی به خرید آنلاین دارند و این روش به‌زودی از روش سنتی پیشی خواهد گرفت. شاید وقتش است که شما هم افکار سنتی کسب و کارتان را به سمت روش‌های باب روز و مدرن هدایت کنید.

3- فروش 24 ساعته

ثانیه‌ها در کسب و کار تأثیرگذار هستند. ممکن است مشتری ساعاتی از روز به شما مراجعه کند که فروشگاه شما تعطیل است یا به دلایلی شما حضور ندارید و احتمال آنکه مشتری دوباره مراجعه کند پایین است. شاید با این مسائل کنار آمده باشید، چون طبیعت فروشگاه فیزیکی همین است. ولی تا به حال فکر کردید به دلیل محدودیت زمانی چه فرصت‌هایی را از دست داده‌اید؟ منظور از فرصت‌ها تنها فرصت‌های کاری نیست بلکه زمان‌هایی وجود دارد که خانواده به شما نیاز دارد و شما نمی‌توانید به دلیل این محدودیت محل کار خود را ترک کنید، اما در فروش آنلاین فروشگاه شما همیشه باز است و می‌توانید هر ساعتی از شبانه روز سفارش‌ها را دریافت کرده و آن را مدیریت کنید.

4- محدودیتی در دسترسی به فروشگاهتان ندارید

خیلی وقت‌ها شده بعد از یک مدت کار طولانی و طاقت‌فرسا دست خانواده را گرفته که مسافرتی رفته یا تفریحی بکنید، اما همش دلتان شور مغازه و کار و کاسبی را می‌زند که در نهایت مسافرت و تفریح را از دماغ خودتان و خانواده‌ی خود درمی‌آورید یا خیلی وقت‌ها به خاطر محدودیت جغرافیایی از خیر خیلی از معاملات پرسود گذشته‌اید یا به خاطر همین محدودیت خیلی از مشتری‌ها را از دست داده‌اید. خیلی‌ها هم هنوز شما را پیدا نکرده‌اند. حال فکر می‌کنید که با فروشگاه اینترنتی باز هم با این مشکلات مواجه می‌شوید؟

جواب قطعاً “خیر” است. توضیحش هم این‌که شما حتی در مسافرت هم با یک اینترنت فکستنی با هر دستگاهی مثل لپ‌تاپ، تبلت و موبایل قادر به مدیریت فروشگاه اینترنتی خود هستید.

5- ارائه‌ی کالا با قیمت تمام‌شده پایین‌تر

بازار اینترنتی به فروشنده‌ها این اجازه را می‌دهد که قیمت کالا یا خدمات خودشان را پایین بیاورند. چیزی که خریداران همیشه از آن استقبال می‌کنند و به دنبال قیمت پایین‌تر هستند. حالا می‌پرسید چطور؟!

جوابش خیلی آسان است … هزینه‌ها و دغدغه‌هایی مثل مالیات یا هزینه‌های انبارداری که همیشه حرص شما را درمیاورد دیگر وجود نخواهند داشت، یا دیگر مجبور نیستید برای نمایش و عرضه هرچه بهتر کالاهایتان مدام ویترین و قفسه‌ها یا حتی خود مغازه را آن هم با هزینه‌های سرسام‌آور تغییر دهید!

واضح است همیشه مجبور هستید در فروش فیزیکی این هزینه‌ها را روی قیمت کالا و یا خدمات بکشید که دائم باید غرغر خریداران را برای قیمت‌های بالا بشنوید و در نتیجه فروش شما پایین بیاید. اما در فروش اینترنتی دیگر نگران این هزینه‌ها نباشید و حتی مجبور نیستید حمل و نقل کالاهایتان را هم خودتان انجام بدهید و می‌توانید آن را به شرکت‌های واسط پستی بسپارید.

1 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید