چقدر می‌توانیم از فروشگاه اینترنتی پول در بیاوریم؟

پاسخ به این سؤال تازه‌کارهای جوان در حوزه فروش اینترنتی همیشه دشوار است: “چقدر می‌توانم با یک فروشگاه اینترنتی درآمد کسب کنم؟”

دلیل این امر ساده است: در حالی که هیچ تضمینی برای پول درآوردن وجود ندارد، محدودیتی در میزان درآمدی که قادر به کسب آن هستید نیز وجود ندارد. مهم نیست که آیا شما به دنبال درآمد میلیونی در هر ماه هستید، یا فقط سعی می‌کنید برای یک روز بارانی پول اضافی پس‌انداز کنید. تا زمانی که فروشگاه اینترنتی خود را به‌طور مؤثر اداره کنید، می‌توانید به اهداف مالی که برای خود تعیین کرده‌اید برسید.

ما در این مطلب سعی داریم به شما بگوییم چطور با فروشگاه اینترنتی خود فروش را شروع کنید و با چند روش بازاریابی کسب درآمد کنید.

در انتهای این مطلب ذهن شما پر از ایده‌هایی می‌شود که با آن‌ها می‌توانید در فروشگاه اینترنتی خود پول در بیاورید.

بیایید شروع کنیم.

ایجاد ترافیک برای یک فروشگاه اینترنتی موفق ضروری است

بسیار مهم است که شما بتوانید مقدار زیادی از ترافیک را به فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید. وقتی فروشگاه اینترنتی شما از ترافیک بالایی برخوردار باشد به این معنی است که مشتریان بالقوه زیادی وجود دارند که از فروشگاه شما بازدید می‌کنند و محصولات شما را مشاهده می‌کنند. اگر فروشگاه اینترنتی شما محصولات خوبی را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند، پس تنها مسئله‌ای که می‌ماند بحث زمان است. زمانی که باید صبر کنید تا شروع به ایجاد ترافیک و کسب درآمد کنید.

متأسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که شما مستقیماً به فروشگاه اینترنتی خود ترافیک اضافه کنید. برای ایجاد ترافیک به فروشگاه خود، به کانال‌های بازاریابی نیاز پیدا می‌کنید. قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام کانال‌های بازاریابی مناسب فروشگاه اینترنتی شماست، مهم است که شما از میزان ترافیکی که برای ایجاد اهداف مالی خود نیاز دارید، آگاه باشید.

درک میزان ترافیکی که نیاز دارید

مقدار ترافیکی که شما باید برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنید، بسته به میزان پولی که می‌خواهید به دست آورید متفاوت خواهد بود.

با استفاده از ماشین‌حساب ترافیک Dropshipping Oberlo می‌توانید به‌راحتی میزان ترافیکی را که باید ایجاد کنید محاسبه کنید. تنها کاری که شما می‌باید انجام دهید این است که مقدار پولی را که می‌خواهید به دست آورید و تعداد روزهایی که می‌خواهید صرف به دست آوردن آن کنید، در این ماشین‌حساب وارد کنید. این ابزار تعداد بازدیدکنندگانی را که باید به فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید بر تعداد سفارش‌هایی که باید ایجاد کنید، تقسیم می‌کند.

ما مثالی را در تصویر آورده‌ایم که می‌توانید نحوه کار این ابزار را به شما نشان دهد:

ملاحظه کنید که محاسبات حاصل از این مثال موارد زیر را به‌صورت فرضیه بیان می‌کند:

متوسط نرخ تبدیل (بازدیدکننده به خریدار) برای یک فروشگاه اینترنتی 2٪ است. این بدان معنی است که برای هر 100 نفری که از فروشگاه شما بازدید می‌کنند انتظار دارید 2 نفر تبدیل به خریدار شده و سفارش دهند.

متوسط ارزش سفارش برای فروشگاه‌های اینترنتی 45 دلار است. (این عدد از آمار کاربران Oberlo گرفته‌ شده است.)

شما از حاشیه 2 برابر استفاده خواهید کرد. یعنی هزینه‌ای که برای مشتریان می‌کنید دو برابر قیمتی است که برای خریداری محصولات هزینه کرده‌اید.

متوسط هزینه برای به دست آوردن هر کاربر 0.35 دلار است. (این آمار مبتنی بر فروشگاه‌های اینترنتی‌ای است که از تبلیغات فیسبوک در ایالات‌متحده استفاده می‌کنند.)

پس از درک میزان ترافیکی که برای رسیدن به اهداف مالی خود نیاز دارید، باید در مورد نحوه ایجاد ترافیک به فروشگاه اینترنتی خود فکری کنید.

نحوه ایجاد ترافیک از طریق استراتژی‌های بازاریابی

سریع‌ترین راه برای ایجاد ترافیک به فروشگاه اینترنتی شما از طریق کمپین‌های بازاریابی است. کانال‌های بازاریابی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای جذب مشتریان بالقوه به فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. هر کانال بازاریابی دارای مزایای منحصر به فردی است و به میزان سرمایه‌گذاری متفاوتی از طرف شما مطلبد.

ما کانال‌های بازاریابی مختلف که می‌توانید از آن‌ها برای کمک به تصمیم‌گیری درست در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، تجزیه کرده‌ایم:

بازاریابی کلیکی یا PPC

بازاریابی PPC یا پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click)، شامل کسب و کارهایی می‌شود که هزینه می‌کنند تا شانس بهتری را برای ایجاد ترافیک برای فروشگاه‌های آنلاین خود داشته باشند. اگر تا الان متوجه شده‌اید که نتیجه جستجوی Google دارای یک نشان “Ad” سبز رنگ در کنار آن است یا یک پست اینستاگرام یا فیسبوک با “Sponsored” نمایش داده می‌شود، پس بازاریابی PPC را قبلاً مشاهده کرده‌اید. فروشگاه‌های اینترنتی موفق معمولاً برخی از کمپین‌های بازاریابی PPC را اجرا می‌کنند، زیرا این یک راه عالی برای فروش به حساب می‌آید.

PPC یک استراتژی بازاریابی عالی برای ایجاد ترافیک، افزایش آگاهی از برند شما و در نهایت افزایش تعداد فروش شماست. شما نتایج حاصل از کمپین‌های خود را به‌سرعت دریافت خواهید کرد و زمانی شما هزینه بازاریابی را متحمل خواهید شد که شخصی روی تبلیغات شما کلیک کند.

پلتفرم‌های زیادی مانند گوگل یا فیسبوک و اینستاگرام برای تبلیغات کلیکی وجود دارد که استفاده از آن در ایران دردسرهای خاص خود را دارد. اما در سال‌های اخیر شرکت‌هایی در حوزه تبلیغات آنلاین در ایران پدیدار شدند که به شما در شروع این نوع تبلیغات کمک می‌کنند. فقط کافی است عبارت «تبلیغات کلیکی» را در گوگل جستجو کنید.

تبلیغات ایمیلی

ایمیل اغلب می‌تواند به‌ عنوان یک کانال مهم بازاریابی نادیده گرفته شود ، اما بستری است که مردم همیشه وارد آن می‌شوند و در حال بررسی هستند. بعلاوه، بازاریابی از طریق ایمیل می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری حداکثر 32 دلار را به ازای هر 1 دلار داشته باشد، که به مراتب بالاتر از PPC است. (این آمار مربوط به تجارت الکترونیک آمریکا است.)

ابداع یک استراتژی عالی ایمیلی می‌تواند به یک کانال فروش تبدیل شود که باعث می‌شود بارها و بارها ترافیک موجود و جدید به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی شما هدایت کند. یک مثال خوب از یک کمپین می‌تواند شامل این موارد باشد: محتوای رایگان، giveaways یا کمپین‌های هدیه دادن، تخفیف یا کدهای فروش، کوپن‌های تخفیفی که حاصل از توصیه یک دوست است و اطلاع از محصولات و خدمات جدید قبل از اینکه بقیه آن‌ها را ببیند.

فروشگاه اینترنتی Helm Boots برای ثبت‌نام در لیست ایمیل خود از تخفیف فروش استفاده می‌کند تا بازدیدکنندگان را وب‌سایت فروشگاه اینترنت خود جذب کند.

پرورش دادن مشترکین در لیست ایمیلی شما به این دلیل مهم است که می‌توانید روی این جامعه مخاطب برای بالا بردن ترافیک سایت حساب کنید. این  موضوع می‌تواند به این معنای یک پروسه‌ی ارسال ایمیل به‌صورت هفته‌ای دو بار باشد تا مخاطبان شما نیز بدانند چه زمانی باید انتظار ایمیل شما را داشته باشند. یا می‌توانید مخاطبان خود را بر اساس جمعیت، مسائل روانشناسی و غیره تقسیم کنید و اطلاعات عملی را در رابطه با علایق، اعتقادات، خواسته‌ها یا نیازهای افراد ارائه دهید.

چرا این امر باعث ترافیک بیشتر به وب‌سایت شما خواهد شد؟ با ارائه محتوای شخصی‌سازی شده به مخاطبان خود، روندی را برای اثبات اجتماعی برند خود ایجاد می‌کنید. جایی که مخاطبان شما به‌راحتی محصولات یا خدمات شما را با گروه‌های نزدیک خود به اشتراک می‌گذارند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند یک کانال بازاریابی عالی برای ارتقاء کسب و کار و ایجاد ترافیک برای وب‌سایت شما بدون نیاز به هزینه کردن یا ایجاد محتوای جدید باشند. به اشتراک گذاشتن مقالات وبلاگ، کالا و خدمات، بررسی‌های مثبت، اخبار فروشگاه و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی به روشی غیر از فروش می‌تواند به رشد جامعه مخاطبان مشتاق شما کمک کند که محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و  به شما در رشد کسب و کارتان کمک کنند.

اما شبکه‌های اجتماعی همچنین با امکان ایجاد ارتباط با مخاطبان به‌صورت متنی و همین‌طور ایجاد روند بازاریابی می‌توانند ابزاری عالی برای خدمات مشتری نیز باشند.

شرکت‌هایی مانند Chatchamp خدماتی را ارائه می‌دهند که بتوانید شرایط فروش را خودکار کنید، محصولات جدیدی را به دنبال کنندگان هدایت کنید و به مشتریان سبدهای خرید رها شده را از طریق Facebook Messenger یا WhatsApp یادآوری کنید. خدمات بسیاری مانند این وجود دارد که از سایر سیستم‌عامل‌های شبکه‌های اجتماعی به همان روش استفاده می‌کنند. بنابراین خوب است که حضور در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده و برای بهینه‌سازی ارتباطات در مهم‌ترین کانال در کسب و کار خود وقت صرف کنید. این می‌تواند منجر به افزایش نه تنها ترافیک وب‌سایت شود بلکه سود فروشگاه‌های اینترنتی را نیز بهبود ببخشد.

بازاریابی موتورهای جستجو

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا SEO، برای هر کسب و کاری صرف نظر از اندازه آن‌ها لازم است. ضروری است زیرا این بهینه‌ترین را برای افزایش زیاد ترافیک به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی شما بدون هزینه کردن در تبلیغات است. SEO، در اصل در حال بهینه‌سازی عناصر خاصی از وب‌سایت شما هست، به گونه‌ای که موتورهای جستجو هنگام جستجو کاربران در گروهی از کلمات کلیدی، شما را در صدر نتایج جستجو قرار می‌دهند.

هنگامی که یک وب‌سایت تازه شروع به کار کرده است بهتر است وقت خود را صرف بهینه‌سازی عناصر on-page (سئوی داخلی سایت) مانند بهینه‌سازی محتوا، بهینه‌سازی عنوان متا و بهینه‌سازی تصویر کنید. اما هم‌زمان با رشد وب‌سایت شما، off-page SEO (سئوی خارج از سایت) مانند لینک سازی در سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهی عالی برای تقویت رتبه سایت فروشگاه اینترنتی شما در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک وب‌سایت شما باشد.

کانال‌های بازاریابی کم‌هزینه

اگر فکر سرمایه‌گذاری در بازاریابی مانند یک چشم‌انداز دلهره‌آور به نظر می‌رسد، می‌توانید از کانال‌های بازاریابی کم‌هزینه استفاده کنید. نتیجه گرفتن در کانال‌های بازاریابی کم‌هزینه نسبت به بازاریابی PPC بیشتر طول می‌کشد، بنابراین زمانی که برای ایجاد ترافیک لازم در فروشگاه اینترنتی شما باید صرف شود طولانی‌تر خواهد بود. اما اگر به‌طور مؤثر انجام شود، آن‌ها می‌توانند یک روش مقرون به ‌صرفه برای ترسیم ترافیک به فروشگاه تجارت اینترنتی شما ارائه دهند.

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی کم‌هزینه است که می‌توانید از آن برای ایجاد ترافیک در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. برای افزایش رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک و اعتبار برند می‌توانید یک وبلاگ ایجاد کرده و محتوای هوشمندانه و بهینه‌شده برای SEO را که مربوط به محصولات شما است منتشر کنید.

شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید تا مخاطبان خود را درباره محصولات جدید، فروش یا اطلاعیه‌های مربوط به فروشگاه اینترنتی خود آگاه کنید.

اگر منابع بازاریابی محتوایی ایجاد کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید. مشروط بر اینکه مربوط به یک بحث مداوم باشند. از آنجا که می‌دانید این کاربران به نیچ شما علاقه دارند، این یک راه عالی برای جلب مشتری با پتانسیل بالا به فروشگاه اینترنتی شما و در عین حال ایجاد آگاهی از برند شما است.

وقت آن است که شروع به کسب درآمد کنید

شکی نیست که فروشگاه اینترنتی و  dropshipping – یا عرضه محصولات بدون واسطه سودآور است و اکنون شما به ابزار و دانش لازم برای رسیدن به اهداف مالی خود مجهز شده‌اید. زمان آن رسیده است که درآمد خود را شروع کنید. ما فقط یک توصیه نهایی برای شما داریم. مطمئن شوید که کمپین‌های بازاریابی و قیمت محصولات خود را آزمایش می‌کنید. این موضوع واقعاً به شما کمک می‌کند تا فروشگاه اینترنتی خود را رشد دهید. شاید متوجه شوید که کمپین‌های Adwords در گوگل موفقیت‌آمیز نیستند، بنابراین می‌توانید کمپین در یکی از شبکه‌های اجتماعی را امتحان کنید. همچنین می‌توانید قیمت محصولات خود را تنظیم کنید. اگر متوجه شدید که مشتریان شما مایل به پرداخت مبلغ بیشتری هستند، می‌توانید پول بیشتری را برای تلاش‌های بازاریابی خود صرف کنید.

اگر هنوز بستر مناسبی برای فروش اینترنتی پیدا نکردید تا ایده‌های بازاریابی را در آن پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنم یک سری به بیدُک بزنید و از مهلت 7 روز تست رایگان استفاده کنید و خدمات و سرویس‌های موجود آن را بررسی کنید تا در پول درآوردن بیش از این زمان را از دست ندهید!

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید