راه‌های ساده اما بسیار مؤثر برای افزایش ترافیک در فروشگاه اینترنتی

راه‌های زیادی برای افزایش ترافیک در فروشگاه اینترنتی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما ما نمی‌خواهیم فقط ترافیک سایت فروشگاه اینترنتی شما زیاد شود بلکه می‌خواهیم مطمئن شویم که ترافیک مناسب و درستی را به سمت سایت خود می‌برید.

  • افرادی که علاقه‌مند به نیچ (niche) شما در بازار هستند.

* نیچ (niche)  یک اصطلاح بازاریابی مبنی بر ایجاد یک تفاوت به‌خصوص که به‌خوبی فرق محصول شما با دیگر محصولات در بازار احساس شود

  • افرادی که تمایل دارند به لیست ایمیل‌های شما اضافه شوند
  • افرادی که احتمالاً مشتری‌های آینده شما خواهند بود.

اصلاً کار ساده‌ای نیست. اضافه کردن ترافیک به سایت فروشگاه اینترنتی خود یک چالش عظیم به‌حساب می‌آید.

بله، منصرف شدن و دست کشیدن در این راه اشتباهی مهلک است.

در این مطلب می‌خواهیم استراتژی‌ها و تاکتیک‌های فوق‌العاده خاصی را که شما می‌توانید از طریق آن‌ها به‌صورت مؤثری ترافیک به سایت فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید به شما معرفی کنیم.

آماده‌اید مستقیم بریم سراغشان؟

  1. لیست‌های خود را بزرگ کنید
  2. با اینفلوئنسرها کار کنید
  3. وبلاگ نویسی را شروع کنید
  4. چیزهای رایگان هدیه بدهید
  5. برنامه‌ای را پیاده کنید تا سر زبان‌ها بیافتید
  6. لینک فروشگاه اینترنتی را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید

1- لیست‌های خود را بزرگ کنید

درست کردن لیست یکی از راه‌ها برای افزایش ترافیک در سایت فروشگاه اینترنتی است. و من فقط در مورد لیست ایمیل صحبت نمی‌کنم.

در سال 2019  شما برای ایجاد ارتباط از طریق هر مدیا با پلتفرمی با مشتریان، افراد مشتاق (leads) و افراد مورد انتظار، به هر روشی که ترجیح می‌دهید می‌بایست لیست‌هایی را درست کنید. این می‌تواند بدین معنی باشد:

  • درست کردن یک لیست از تلگرام، واتس اپ، فیسبوک مسنجر و …
  • لیست‌های از گروه‌های تلگرامی که در آن عضو هستید
  • درست کردن یک لیست ایمیل

زمانی که کسی از سایت شما بازدید می‌کند، شما انتظار دارید از فروشگاهتان خرید کند. اما با نگاهی واقع‌بینانه، فقط بخشی از بازدیدها منجر به فروش فوری خواهد شد.

جایی شما شروع به فروش می‌کنید که مراجعه‌کنندگان گذری را تبدیل به لیست کنید و درحالی که دارید در قیف فروش خود آن‌ها را پرورش می‌دهید، به‌صورت منظم با آن‌ها ارتباط بگیرید.

ثابت شده است که درست کردن لیست یک فرآیند سودمند است. اولاً لیست‌ها برای بردن ترافیک به سایت شما شگفت‌آور هستند. در مرحله ضربتی و سرعتی، لیست ایمیل ها شماره یک ارجاع دهنده ترافیک به محتوای جدید ما در روز انتشار آن است.

دوما یک نظرسنجی در مورد بازاریابی ایمیلی از 73 کمپانی نشان می‌دهد که در ازای هر 1 دلاری که در بازاری ایمیلی خرج شده، بازگشت سرمایه حدود 50 دلار بوده است!

نه تنها ایمیل یک راه خوب برای افزایش ترافیک تکرارپذیر در سایت فروشگاه اینترنتی شما به‌حساب می‌آید بلکه یک روش فوق‌العاده برای افزایش درآمد است.

و ایمیل فقط یکی از این راه‌ها است. بسترهای مختلفی برای بزرگ کردن لیست‌هایتان وجود دارد.

خب الان شما مزایای درست کردن لیست را می‌دانید، درسته؟

حالا می‌خواهیم به چند روشی بپردازیم که کمک می‌کند لیست خود را به‌سرعت توسعه دهید.

یک اسکرول باکس اضافه کنید

اسکرول باکس در واقع کادرهای عضویتی هستند که وقتی صفحه را اسکرول می‌کنید صفحه همراه شما می‌آید و تا زمانی که ضربدر را نزنید یا ایمیل خود را وارد نکنید آن‌ها همچنان با اسکرول شما همراه می‌شوند.

اسکرول باکس می‌تواند به شما کمک کند تا بازدیدکننده‌های سایت خود را به مشترکین سایتتان تبدیل کنید.

وقتی به‌عنوان یک بازدیدکننده صفحه سایت را اسکرول می‌کنید، یک دکمه فراخوان (CTA) مؤدبانه از گوشه صفحه بالا می‌رود و پیشنهاد می‌دهد آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

فرم‌های OPT-IN را به فروشگاه خود اضافه کنید

در روشی که کاربر با رضایت قلبی اقدام به وارد کردن آدرس ایمیل خود برای دریافت ایمیل‌های موردنظر دارد، Opt-in گفته می‌شود. این روش توسط سایت‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند برای ارسال خبرنامه برای اعضا، لیست ایمیلی را جمع‌آوری کنند.

این روش اضافه کردن افراد به لیست‌هایتان باید برای بازدیدکنندگان سایت خیلی ساده باشد. آن‌ها باید همیشه بدانند کجا و چطور می‌توانند ثبت‌نام کنند. نباید هیچ‌وقت آن‌ها را وادار کنید که دنبال این بخش بگردند.

برای مثال سایت Heyday Footwear از یک بخش خوش‌آمد گویی استفاده کرده که در مورد ویژگی ارسال رایگان خود آگاهی دهد و همین‌طور برای دریافت پیشنهاد‌های ویژه در آینده در کادر ثبت‌نام ایمیل خود را وارد کنند.

سایت Malkin and Toad از گزینه پاپ آپ (pop-up) استفاده کرده تا پیشنهاد 20 درصد تخفیف را برای کسانی که به لیست ایمیلی آن‌ها بپوندند ارائه بدهد.

جاهای دیگری که می‌توان روش Opt-in را اضافه کرد:

فوتر سایت فروشگاه اینترنتی

انتهای پست‌های بلاگ

یک بنر در گوشه‌ها و حاشیه‌های سایت

2- با اینفلوئنسرها کار کنید

بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها به معنی کار کردن با افرادی است که تأثیر بسزایی در خریداران بالقوه شما دارند.

برای مثال اگر فروشنده لوازم‌آرایشی بهداشتی هستید باید دنبال افراد مشهور در این حوزه بگردید. بلاگرها و اکانت های اینستاگرامی که اینفلوئنسرهای جامعه‌ی هدف شما به‌حساب می‌آیند.

اکانتی مشهور با پیش از 2 میلیون فالوور در اینستاگرام!

این اینفلوئنسرها به مخاطبان و برندهای زیادی در حوزه لوازم‌آرایشی بهداشتی دسترسی دارند و اگر در مورد برند یا محصولات شما در این حوزه صحبت کنند، قطعاً ترافیک بی‌نظیری را به سمت فروشگاه اینترنتی شما می‌کشانند.

برای کشف بهترین اینفلوئنسرها در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید، از درست کردن یک لیست از کلمات کلیدی مربوط به محصولات خود شروع کنید. یعنی برای محصولات آرایشی، من باید از عبارت‌هایی مثل «لوازم‌آرایشی»، «آموزشی آرایش»، «نکته‌هایی در مورد آرایش» و … استفاده کنم.

سپس این کلمات را شبکه‌های اجتماعی ببرید و سعی کنید اکانت ها و بلاگرهای مربوط به آن چیزهایی را که جستجو می‌کنید پیدا کنید.

3 – وبلاگ نویسی را شروع کنید

بازاریابی محتوایی یک روش فوق‌العاده برای افزایش ترافیک و ایجاد یک اعتبار و اقتدار در موضوعات مربوط به کسب و کار شما به‌حساب می‌رود.

به‌طور مثال سایت فروشگاه اینترنتی Death Wish Coffee که قوی‌ترین قهوه‌های دنیا را می‌فروشد، اغلب در مورد موضوعات که به برندشان مربوط می‌شود مطلب در بلاگ خود منتشر می‌کنند، مانند:

  1. چطور یک روز خوب داشته باشیم
  2. روش‌ها سحرخیزی (وقتی قهوه‌ای در کار نیست)
  3. بهترین کافی‌شاپ‌هایی که تا به حال دیده‌ایم

وقتی‌که وبلاگشان را بررسی کنید متوجه می‌شوید که هر صفحه‌ای شامل لینک‌هایی می‌شود که بازدیدکننده‌ها را به خرید از سایت دعوت می‌کند.

مثلاً دکمه «همین حالا خرید کنید» یا «Buy Now» در کناره‌های صفحه بلاگ:

در فوتر وبلاگشان نیز لینک‌هایی وجود دارد که بازدیدکننده‌ها را به قسمت‌های مختلف فروشگاه اینترنتی آن‌ها هدایت می‌کند.

همچنین در وبلاگ از روشی برای گسترش لیست‌های مخاطبانشان (روش شماره یک) استفاده می‌کنند:

بنابراین هر یک بازدیدی که از وبلاگ انجام می‌شود، فرصتی را برای افراد ایجاد می‌کند که بتوانند خرید کنند یا برای اطلاع از به‌روزرسانی‌ها در خبرنامه عضو شوند.

وقتی نوشتن یک بلاگ را شروع می‌کنید فرصتی را برای مردم ایجاد می‌کنید که فروشگاه اینترنتی شما را پیدا کنند و هر پست بلاگ جدید مانند یک معدن طلا از ترافیک‌های بالقوه عمل می‌کند.

برای مثال پست‌های بلاگ Death Wish Coffee در رابطه با عبارت‌های کلیدی مثل ” how to use a coffee maker” به این معنی که «چطور از قهوه ساز استفاده کنیم»  و ” how to drink black coffee” یعنی «چطور قهوه سیاه بنوشیم» رتبه خوبی در گوگل دارد.

بر اساس تخمین Ahrefs (ابزار هوشمند آنالیز رتبه لینک‌ها و بک لینک‌ها)  سه عبارت کلیدی که در تصویر مشاهده می‌کنید، ماهانه 900 بازدید را به سایت Death Wish Coffee هدایت می‌کند.

درمجموع، Ahrefs  این‌طور تخمین می‌زند که وبلاگ آن‌ها بیش از 9،000 بازدید در ماه را فقط از طریق ترافیک جستجوی ارگانیک برای آن‌ها به همراه دارد. همین موضوع باعث می‌شود که 9،000 نفر هر ماه محتوای آن‌ها را کشف می‌کند بدون اینکه سایت Death Wish Coffee مجبور باشد سکه‌ای برای تبلیغات خرج کنند.

همه کلمات کلیدی قصد ندارند به خرید با آماری بالا منتهی بشوند، اما گذاشتن نام تجاری خودشان در مقابل چشمان دوستداران قهوه ، فرصت‌هایی را به مرور زمان برای پرورش و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری فراهم می‌کند.

4- چیزهای رایگان هدیه بدهید

مردم چیزهای رایگان را دوست دارند 😍

در اینجا از کلمه giveaway استفاده شده است و به این معناست که جایزه یا کالا با تخفیف زیاد (برای جلب مشتری) داده می‌شود.

فقط کافی است از جولیان بپرسید، کسی که از همین روش برای رشد وبلاگ خود از 0 به 10.000 بازدیدکننده در ماه استفاده کرده است. مورد قابل‌توجه در مورد کمپین  giveaway جولیان این است که او از هیچی شروع نکرد. او وقتی این کمپین را شروع کرد تقریباً آمار صفر ترافیک و فقط 173 نفر در لیست ایمیلی خود داشت.

بنابراین اگر جولیان می‌تواند شما هم می‌توانید، مخصوصاً اگر مختصر ترافیک و یک لیست ایمیلی داشته باشید.

یکی دیگر از مثال‌های خوب BeardBrand است (حتماً مطلب بلاگ ما در مورد این برند که محصولات نظافت ریش را به‌صورت آنلاین عرضه می‌کند را مطالعه کنید) . این فروشگاه اینترنتی از روش giveaway استفاده کرد و نتایج فوق‌العاده‌ای را به دست آورد.

  • 1.248 عضویت جدید در خبرنامه
  • 1.041 دنبال کننده جدید در فیسبوک
  • 562 فالوور جدید در توییتر

به‌علاوه‌ی اینکه آن‌ها بالاترین حد درآمد خود را در دوران اجرای این کمپین کسب کردند. این مشترکین جدید نه تنها باعث افزایش ترافیک به سایت BeardBrand در طول کمپین شدند، بلکه به این برند این امکان را نیز دادند که به‌طور مداوم از پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی و لیست ایمیل خود، ترافیک اضافه بر سازمان را به سایت هدایت کند.

برای راه‌اندازی یک کمپین giveaway خوب شما نیاز دارید:

1) یک هدف مشخص

موفقیت این کمپین در چه چیزی خواهد بود؟ آیا می‌خواهید یک حجم از ترافیک زیاد را به یک صفحه فرود (landing page) اختصاص دهید؟ یا شاید شما می‌خواهید لیست ایمیل خود را بسازید تا بتوانید منجر به این شود که مشتقان و افراد ترغیب شده بیشتری را در مسیر فروش شما قرار دهد؟

مطمئن شوید که هدف شما با هدف کلی در افزایش ترافیک به سایت فروشگاه اینترنتی شما مرتبط هستند.

2) یک جایزه هیجان‌انگیز

جولیان در طول کمپین خود جایزه‌های خارق‌العاده‌ای را برای کسانی که در مسیر بهبود کیفیت خواب قرار می‌گیرند تعیین کرده بود (وبلاگ او در مورد بهبود کیفیت خواب است)، و BeardBrand تعداد زیادی روغن ریش به ارزش 500 دلار را به شرکت‌کنندگان در رقابت اهدا كرد.

اگر می‌خواهید افراد وارد این کمپین شوند، رقابت شما باید جوایز مرتبط و هیجان‌انگیز را در خود جای دهد.

این هم ایده‌هایی برای شروع:

  • نسخه محدود و ویژه از محصولات
  • بلیت‌های رایگان برای یک رویداد
  • سفر رایگان
  • یک تجربه از حضور در پشت‌صحنه فروشگاه اینترنتی شما
  • امکان خرید اختصاصی (VIP)
  • کوپن‌های خرید
  • محصولات رایگان

یک مثال عالی برای داشتن یک جایزه مرتبط و هیجان‌انگیز، کافه Cactus Club است که یک کارت هدیه 100 دلاری را در پیج اینستاگرام خود به شما هدیه می‌دهد و برای برنده شدن باید یک دوست را در این پست تگ کنید:

توجه: اگر هدف شما دریافت ترافیک است، اطمینان حاصل کنید که مکانیسم کمپین giveaway شما در مورد بازدید از فروشگاه اینترنتی شما یا ترغیب افراد دیگر برای بازدید از سایت شما است.

به‌عنوان مثال، در طول هدیه دادن BeardBrand شرکت‌کنندگان را تشویق کردند تا برای افزایش شانس برنده شدن، لینکی که به صفحه فرود کالاهای فروشگاه اینترنتی منتهی می‌شود به اشتراک بگذارند:

3) یک برنامه تبلیغاتی

اگر کسی کمپین هدیه دادن یا giveaway شما را نبیند، طبیعتاً هیچ ورودی‌ای هم نخواهد داشت. ساخت یک روند تبلیغاتی برای کمپین امری ضروری است. 

یكی از بهترین راهكارها برای تبلیغ کمپین، به جریان انداختن یک حلقه ویروسی است. شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند تا در توییتر و فیسبوک کمپین را به اشتراک بگذارند تا ورودی های خود را افزایش دهند (و بنابراین شانس برنده شدن خود را بالا ببرند) و در عین حال مییزان دیده شدن برند و رقابت کمپین هدیه دادن یا giveaway شما را نیز افزایش می‌دهد. برخی از ابزارهای عالی مانند KingSumo برای کمک به این امر وجود دارد.

یکی دیگر از روش‌های تبلیغ کمپین هدیه دادن یا giveaway شما از طریق اینفلوئنسرها است. برخی از اینفلوئنسرهایی که در قسمت سوم این مقاله آن‌ها را شناسایی کردید را برای تبلیغ giveaway به کار بگیرید.

شما می‌توانید از ایفلوئنسرها بخواهید:

  1. جایزه در نظر بگیرند
  2. کمپین giveaway را به مخاطبان خود معرفی کنند

5-برنامه‌ای را پیاده کنید تا سر زبان‌ها بیافتید

تبلیغات شفاهی و یا بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) می‌تواند یک روش فوق‌العاده برای رشد میزان ترافیک سایت و همچنین افزایش فروش باشد.

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که اگر توسط دوستان و آشنایان سر زبان‌ها بیافتید منبع شماره یک و مورداطمینان در تبلیغات است.

و من خودم می‌توانم در مورد قدرت بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth) شهادت دهم …

هر روز لینک‌ها و محتوایی که از طریق دوستان و آشنایان برای من فرستاده می‌شود بررسی می‌کنم، چون اگر کسی که به او اعتماد دارم چیزی به من پیشنهاد کند حتماً باید خوب باشد.

اگر شما بتوانید افراد را برای اینکه سایت فروشگاه اینترنتی شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهند بکار بگیرید، قادر خواهید بود ترافیک سایت را افزایش دهید. اگر به دنبال افرادی هستید که محتوای شما به برخی دوستان خود معرفی کنند، گاهی اوقات فقط کافی است که از آن‌ها بخواهید این کار را انجام دهند.

نگاه کنید چطور Noah یک عبارت فراخوان (CTA) برای به اشتراک‌گذاری با دوستان را به‌سادگی به انتهای پادکست خود اضافه کرده است:

این نوع ترافیک برای گسترش آگاهی از کسب و کار و نام تجاری شما بسیار عالی است و می‌تواند به شما کمک کند تا در رادار افراد بیشتری از مخاطبان موردنظر خود قرار بگیرید. مطمئناً این یک بازی طولانی است، اما می‌بینید که چگونه این نوع ترافیک درنهایت می‌تواند به درآمد برای کسب و کار شما تبدیل شود.

برای افزایش ترافیک فروشگاه اینترنتی از طریق یک برنامه بازاریابی توصیه‌ای و شفاهی یا همان Referral، شما به این سه مورد نیاز دارید:

1-یک کالای فوق‌العاده در نظر بگیرید: تمام محصولات و کالاها آمادگی تبلیغات دهان به دهان (Word of Mouth)  را ندارند. اگر کالای شما دهان پر کن و باب روز نیست و در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران وفادار و همیشگی ندارد، یک برنامه Referral احتمالاً برای شما کاری نخواهد کرد زیرا هیچ‌کس به اشتراک نخواهد گذاشت و باعث افزایش ترافیک شما نخواهد شد.

2-یکی جایزه قابل‌فهم ارائه دهید: مؤثرترین کمپین‌های Referral به‌شدت ساده و قابل‌فهم هستند. A را بدهید و B را دریافت کنید. مثلاً 5 تا مشتری برای ما بیاورید iPhone X جایزه ‌بگیرید. به همین راحتی.

3-به هر دو طرف جایزه بدهید: برای مثال برنامه‌ی Referral را برای فروشگاه اینترنتی خود این‌طور نظر بگیرید که به مشتری‌های خود پیشنهاد دهید در صورت معرفی یک نفر به فروشگاه اینترنتی، شما 100.000 تومان کوپن خرید از فروشگاه و به دوستتان 10 درصد کد تخفیف اولین خرید تعلق می‌گیرد. یک موقعیت بُرد-بُرد.

6-لینک فروشگاه اینترنتی را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید

اگر زمان اجرایی کردن هیچ کدام از روش‌های بالا را ندارید، حداقل می‌توانید به‌راحتی لینک فروشگاه اینترنتی را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید. زیرا:

  1. یک راه‌حل به‌شدت دم‌دستی است
  2. می‌توانید در چند دقیقه این کار را انجام دهید

در حال حاضر تقریباً هر فروشگاه اینترنتی در تعداد زیادی سایت در سرتاسر وب حضور دارد:

  • اکانت های شبکه‌های اجتماعی: اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و …
  • اکانت یوتیوب یا آپارات
  • وبلاگ‌ها
  • سایت‌های بررسی

ویژگی‌ای که غالباً در این بسترها نادیده گرفته‌شده این است که تقریباً همیشه جایی برای اضافه کردن لینک به فروشگاه اینترنتی شما وجود دارد. بسیاری اجازه می‌دهند این فضا به هدر رود. این کار را نکنید. از هر فرصتی به نفع خود استفاده کنید و ترافیک را به سمت فروشگاه خود هدایت کنید!

در توییتر می‌توانید لینک را در بیو bio اضافه کنید:

در اینستاگرام هم می‌توانید لینک را در بیو bio اضافه کنید:

نکته: بیو اینستاگرام تنها جایی است در این شبکه اجتماعی که می‌توانید لینک قابل کلیک شدن داشته باشید (مگر اینکه یک حساب تائید شده – verified accountداشته باشید و امکان اضافه کردن لینک در استوری را به دست بیاورید).

در فیسبوک می‌توانید چند لینک به صفحه خود استفاده کنید:

  1. یک دکمه فراخوان (call-to-action button)
  2. یک لینک در بخش درباره من یا (About)

چه نوع لینکی را باید استفاده کنید؟

اکثر فروشگاه‌های اینترنتی تمایل دارند به صفحه اصلی خود لینک بدهند و 90٪ مواقع  این بهترین مکان برای هدایت افراد است. با این حال، شما همچنین می‌توانید این لینک‌ها را به‌روز کنید تا ترافیک به صفحات فرود مخصوص کمپین منتقل شود. به‌عنوان‌ مثال، اگر فروش زمستانی دارید، ممکن است بخواهید مثلاً به آدرس mystore.com/sale لینک دهید.

نکته فنی: می‌خواهید اندازه‌گیری کنید که چقدر لینک‌ها کلیک می‌خورند؟ سایت Bitly را امتحان کنید و برای هر پلتفرم یک URL منحصربه‌فرد ایجاد کنید تا بتوانید اثربخشی هر لینک را اندازه‌گیری کنید.

اگر روی افزایش ترافیک سایت خود کار نمی‌کنید، پس در حال از دست دادن فروش هستید

ترافیک خون جاری در رگ‌های فروشگاه اینترنتی است. اگر افراد از سایت شما بازدید نکنند، شما فروش خود را از دست می‌دهید.

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش فروش شما، تمرکز بر جذب بیشتر افراد در فروشگاه اینترنتی شما است.

امروز شروع کنید و این شش تاکتیک را بکار بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید هرچه بیشتر ترافیک به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید.

ترافیک بیشتر =فروش بیشتر!

2 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید