چطور از اینستاگرام پول در بیاوریم [آپدیت مرداد 98]

شما حتماً داستان‌هایی از آن دسته کاربرهای اینستاگرام شنیده‌اید که هر روز عکس می‌گیرند و به اشتراک می‌گذارند و از این راه پول در میاورند. شاید شما هم تا حالا نگاهی به تعداد قابل ملاحظه دنبال کننده‌های خود در اینستاگرام انداخته‌اید و به این فکر افتاده‌اید که: «شاید من هم بتوانم این کار را انجام دهم.»

درست مثل نویسنده‌های بلاگ، کاربرهای یوتیوب و هرکسی که مخاطب را محتوایی که تولید می‌کند به‌طرف خود می‌کشد، کاربرهای اینستاگرام دو مقوله‌ی خیلی مهم یعنی reach (میزان دسترسی به مخاطبان) و influence (میزان تأثیرگذاری محتوا روی مخاطب) را درک کرده‌اند که خیلی از کسب‌وکارها و کمپانی‌ها با آن‌ها در کشمکش هستند.

این دو مقوله باهم فرصتی را برای کاربرهای اینستاگرام ایجاد می‌کند تا جریان‌های متعدد بالقوه‌ای را برای کسب درآمد کشف کنند. چه بخواهند یک امپراتوری راه بی اندازند یا فقط مقداری پول اضافه دربیاورند و جیبشان را بیشتر پر کنند.

حالا می‌خواهیم در هر قسمت از این مقاله عوامل تأثیرگذار و راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام را بررسی کنیم.

به چه تعداد دنبال کننده (فالوور) برای کسب درآمد از اینستاگرام نیاز دارید؟

اگر تا به حال به فکر جواب این سؤال بوده‌اید که چقدر فالوور نیاز دارید تا این کار را انجام دهید، پس بهتر است بدانید جواب کوتاه این است: «نه به آن اندازه که فکر می‌کنید!»

جواب بلندتر و کامل‌تر بستگی به عواملی دارد که به این ترتیب است:

– چه نوع نیچ (niche) – یک اصطلاح بازاریابی مبنی بر ایجاد یک تفاوت به‌خصوص که به‌خوبی فرق محصول شما با دیگر محصولات در بازار احساس شود –  از بازار را در نظر گرفته‌اید و چطور می‌توانید آن را به‌راحتی به یک شاخه از محصولات گره بزنید (مد، غذا، زیبایی و تندرستی بر اساس هشتگ های اینستاگرامی از نیچ های محبوب بازار هستند).

– چقدر دنبال کننده یا به اصطلاح فالوورها با شما در تعامل هستند (100K فالوور تقلبی زیاد به حساب نخواهد آمد).

– در جستجوی چه کانال‌ها یا روش‌های کسب درآمد در اینستاگرام هستید.

طبیعتاً هرچه دنبال کنندگان با شما در تعامل باشند همان‌قدر بهتر است.

در حالی که تاپ ترین کاربرهای اینستاگرامی با به اشتراک گذاشتن هر عکس مقدار زیادی پول به دست میاورند، حتی آن دسته از کاربرها که فالوورهای کمی دارند اما تعامل زیادی با آن‌ها دارند هم پتانسیل کسب درآمد از اینستاگرام را دارند.

برندها و اینفلوئنسرها

می‌دانید برندهای بزرگ دنیا چه وجه مشترک مهمی باهم دارند؟ همه‌ی آن‌ها تعداد قابل توجهی از دنبال کننده (فالوور) را در اینستاگرام دارند. اگرچه که آن‌ها در بازاری کاملاً متفاوت باهم فعالیت دارند مانند آدیداس و مک دونالد و اینفلوئنسرهای ایرانی و خارجی که هرکدام در حیطه و سبکی متفاوت در اینستاگرام فعالیت می کنند و هر کدام فالوورهای زیادی دارند.

در هر قسمت از این مقاله می‌خواهیم عوامل تأثیرگذار یا همان اینفلوئنسرها و راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام را بررسی کنیم. در قسمت اول تعداد فالوورها مورد نیاز برای کسب درآمد از اینستاگرام را بررسی کردیم و در این قسمت می‌خواهیم ویژگی خاصی از اینستاگرام را بررسی کنیم که به کسب‌وکارها بسیار کمک می‌کند.

چطور از اینستاگرام پول بیاوریم

با توجه به برند منحصر به فردی که در اینستاگرام دارید، مخاطبان شما و سطح تعهد شما به این پلتفرم، از طریق روش‌های زیر می توانید در اینستاگرام کسب درآمد کنید:

– ایجاد پست‌های «اسپانسر» (sponsored) برای برندهایی که می‌خواهند همیشه مقابل دید مخاطبان خود باشند

– تبدیل شدن به یک رابط فروش و کسب کارمزد از فروش محصولات برندهای دیگر

– ساخت و فروش کالاهای فیزیکی یا دیجیتال، یا ارائه خدمات

– فروش عکس‌های که خودتان گرفته‌اید

زیبایی کار اینجاست که کپی کردن یک مدل درآمدی در اینستاگرام لزوماً کسب درآمد یک کسب‌وکار دیگر با همان سبک را تضمین نمی‌کند.

پس بهتر است با رایج‌ترین رویکردهای کسب درآمد در اینستاگرام شروع کنید:

همکاری با برندها و اینفلوئنسرها

کار کردن با برندها در پست‌های «اسپانسر»

اصطلاح «اینفلوئنسر» امروزه زیاد شنیده می‌شود.

یک اینفلوئنسر اساساً شخصی است که برای خود با به اشتراک گذاشتن پست‌های منحصر به فرد شهرتی دست و پا کرده است. اینفلوئنسرها برای مخاطبانشان کسانی هستند که روی مد شدن چیزی تأثیر دارند و تمایلات روز آن‌ها را تغییر می‌دهند و کارشناسان مورد اعتمادی هستند که نظر آنها در مورد موضوعات خاص قابل احترام است.

خیلی از برندها نمی‌توانند با این مسئله رقابت کنند بنابراین با اینفلوئنسرها وارد همکاری می‌شوند و پست‌های اسپانسر (sponsored posts) را ایجاد می‌کنند تا کاربران را با محصولات خود آشنا کنند.

اما فقط اندازه و میزان دسترسی به حساب کاربری اینفلوئنسرها نیست که برندها احتیاج داشته باشند. این موضوع مهم است که چقدر مخاطبانشان به آن‌ها اعتماد دارند و با پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارند وارد تعامل می‌شوند.

ممکن است خیلی دشوار باشد که تعادلی بین درآمدتان به عنوان یک اینفلوئنسر، و تمامیت و یکپارچگی خود به عنوان یک خلاق ایجاد کنید. اما اگر به درآمد خود از اینستاگرام وابسته و متکی نباشید و به اندازه احتیاج دریافت کنید و جریان سیال و شناوری را برای کسب درآمد خود ایجاد کنید آن وقت همیشه می‌توانید آزادانه بین برندهایی که می‌خواهید با آن‌ها وارد همکاری شوید انتخاب کنید. در مقابل درست مثل برندها که بین اینفلوئنسرها انتخاب خواهند کرد.

به یک Affiliate یا شریک تجاری تبدیل شوید

برخلاف یک اینفلوئنسر که فقط و فقط آگاهی از برند را بالا می‌برد، یک Affiliate یا شریک تجاری برای افزایش فروش برندی که با آن وارد همکاری می‌شود در ازای کمسیونی که دریافت می‌کند سرمایه‌گذاری می‌کند.

این روش به‌صورت معمول از طریق یک لینک قابل ردیابی انجام می‌شود و یا با ارائه کد تخفیفی مخصوص شما که مطمئن هستید استفاده شدن این کد به معنی خرید از شریک تجاری و دریافت کمسیون توسط شماست.

از آنجایی که اینستاگرام در هیج جایی از این پلتفرم به‌جز بیو  bio اجازه لینگ گذاری نمی‌دهد، شما می‌توانید هر بار روی یک محصول تمرکز کنید و اگر قرار است به لینک‌های قابل‌ردیابی Affiliate اتکا کنید، ساخت کد تخفیف مخصوص خودتان که بشود ره‌گیری کرد، که x تعداد از طریق شما خرید کرده‌اند، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نکته: البته در حال حاضر به‌روزرسانی جدیدی به اینستاگرام اضافه شده که شما می‌توانید لینک در استوری بگذارید و باعث برداشته شدن محدودیت لینک گذاری تا حد زیادی شده است و بسیاری از اینفلوئنسرها از این روش استفاده می‌کنند. پس روشی که پیش‌تر گفتیم یعنی استفاده از لینک در بیو یا کد تخفیف، برای تعداد فالوورهای کمتر به کار می‌آید.

توصیه: لینک‌های قابل ردیابی Affiliate طولانی هستند و ظاهر زشتی دارند، بنابراین توصیه می‌شود از یک کوتاه کننده URL مانند bit.ly استفاده کنید مخصوصاً وقتی که می‌خواهید آن‌ها را در Instagram bio خود قرار دهید.

فروشگاه اینترنتی خودتان را داشته باشید

در حال حاضر ممکن است تنها راه درآمد برای  یک کاربر اینستاگرام این باشد که مستقیم در پیجش کالا بفروشد یا با دیگر برندها وارد همکاری شود.

اما فروشنده‌ها از هر نوعی با هر محصولی که دارند در جایگاه خوبی برای فروش محصولات خود هستند. چه کالای فیزیکی داشته باشند چه محصول دیجیتالی و حتی خدمات می‌توانند فروشگاه اینترنتی خود را بسازند که باعث گسترش کسب و کار و برند آن‌ها شود و مشتری‌های خود را از بستری مانند اینستاگرام در جای متمرکزتر و با خدمات ویژه‌تری برای فروش محصولات خود داشته باشند.

ما به شما بیدُک را پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر داشتن فروشگاه اینترنتی، تگ خرید در اینستاگرام را راه‌اندازی کنید و به فروشگاه خود متصل کنید که مشتری‌های اینستاگرامی خود را از دست ندهید.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید