چطور یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

صنعت تجارت الکترونیک به‌شدت رو به رشد است به‌طوری که آمار صعودی خرید و فروش آنلاین هر سال دو برابر می‌شود. آمار فروشگاه‌های اینترنتی و فروش در آنلاین حتی در ایران، صحت این آمار را تائید می‌کند.

این آمار صاحبان کسب‌وکار و کسانی که کالایی برای فروش دارند و حتی سابقه فروش به‌صورت فیزیکی را نداشتند، به فعالیت در بستر فروش اینترنتی ترغیب می‌کند.

شما هم اگر تصمیم گرفته‌اید در قسمت فروش اینترنتی بازار سهیم باشید، خب ما با دید مثبتی میگوییم که در حال شروع حرکت هوشمندانه‌ای هستید.

اما انتخاب یک بستر یا روش برای ساخت فروشگاه اینترنتی اصلاً آن طوری که به نظر می‌رسد ساده و پیش پا افتاده نیست. در واقع یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در ایجاد روند کسب‌وکار اینترنتی شماست.

برای اینکه به شما کمک کنیم راحت‌تر تصمیم بگیرید که بستری را برای ساخت فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید، در ادامه سه روش مرسوم را توضیح می‌دهیم و در آخر به مقایسه این روش‌ها می‌پردازیم.

روش اول: شرکت‌های طراحی سایت

معمولاً این شرکت‌ها از افرادی که در حوزه نرم‌افزاری کامپیوتر و برنامه‌نویسی مهارت دارند بهره می‌برند. شما به این شرکت‌ها مراجعه می‌کنید و نیاز و انتظار خود از یک فروشگاه اینترنتی را بیان می‌کنید. آن‌ها نیز زمان‌بندی به شما می‌دهند تا طی این مدت سایت را به شما تحویل دهند.
اصولاً در این روش ظاهر فروشگاه اینترنتی حرف اول را میزند و معمولاً افراد میگویند سایت من باید این شکلی باشد! اما این سؤال‌ها پیش می‌آید که آیا نتیجه کار با انتظار شما مطابقت دارد؟ و مهم‌تر اینکه آیا تنها داشتن یک ظاهر خوب (شاید بتوان گفت در بهترین حالت قابل قبول) برای یک فروشگاه اینترنتی کافی است؟

پاسخ صراحتاً «خیر» است. مشکل اول اینجاست که شما معمولاً در این روش از روند انجام کار بی‌خبرید و پاسخگویی به درخواست‌ها و پیگیری‌های شما با تأخیر و برخی اوقات با عدم پاسخگویی همراه می‌شود. همین‌طور بدقولی در این روش نیز حرف اول را میزند که معمولاً از آن زمان‌بندی فراتر می‌رود.

سایت به شما تحویل داده می‌شود. اما عدم آگاهی و مهارت شما در رابطه با بهره‌برداری از این سایت باعث می‌شود پروژه‌ی فروشگاه اینترنتی شما در کمترین زمان شکست بخورد و این پایان کار است! آن‌هم با یک هزینه گزافی که روی دستتان مانده است.

هزینه‌های جانبی زیاد مانند هزینه سرور، عدم پشتیبانی و بروز رسانی سایت، پیچیدگی در کار با سایت از جمله وارد کردن کالا و بروز رسانی محتوای آن، امنیت سایت که همیشه در این روش در هاله‌ای از ابهام است و … از جمله مشکلاتی است که در این روش به چشم می‌آید.

روش دوم: CMSهای ساخت فروشگاه اینترنتی

به دلیل اینکه این روش نیاز به دانش فنی بالایی دارد شاید بهتر باشد اول به این بپردازیم که اصلاً CMSها چی هستند و چطور کار می‌کنند.

واژه CMS در واقع کوتاه شده‌ی عبارت Content Management System به معنی سیستم مدیریت محتوا است. بخواهیم به زبان خیلی ساده بیان کنیم این نوع سیستم‌ها در واقع پلتفرم‌هایی نرم‌افزاری‌ای هستند که محتوای ای که برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر گرفتید مانند متن، عکس، دکمه‌ها و … را در اختیارش قرار می‌دهید، به‌صورت بصری منتشر می‌کند.

این سیستم‌ها مانند یک موتور عمل می‌کنند و شما محتوا را می‌دهید و آن‌ها محتوا را به‌صورت ظاهری، در واقع آن چیزی که مشتری به‌عنوان فروشگاه اینترنتی می‌بیند، به شما تحویل می‌دهند. از معروف‌ترین CMSها می‌توانیم به ووکامرس، مجنتو، جوملا و اپن کارت اشاره کرد.

حالا مشکل اصلی شروع می‌شود. نرم‌افزار و در واقع آنچه به‌عنوان پنل مدیریت از آن نام برده می‌شود آن‌قدر پیچیده است که تنها باید یک فرد مسلط به این نرم‌افزارها باشید تا بتوانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید. و تنها بارگزاری محتوا کافی نیست و باید دست به برنامه نویسی و کد نویسی ببرید تا تمام آن محتوا را به صورت بهینه سازی شده به نمایش در بیاورد.

اما این انتهای کار نیست. اتفاقاً نکته‌ای که وجود دارد ظاهر فروشگاه است. آیا ظاهر فروشگاه کاربرپسند است؟ آیا مشتری می‌تواند به‌سادگی و روانی یک فروشگاه اینترنتی مثل دیجی کالا از سایت شما استفاده کند؟ اینجاست که شما خیلی شانس داشته باشید برنامه‌نویسی سمت کاربر هم بلد باشید، در غیر این صورت به یک Frontend Developer یا توسعه‌دهنده رابط کاربری نیاز پیدا می‌کنید، یعنی استخدام یک نیروی جدید!

از مزایای CMSها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

– هزینه پایین و یا عمدتاً رایگان

– دسترسی رایگان به کدهای نرم‌افزار که در اصطلاح به آن اپن سورس (Open Source) می‌گویند

– ویرایش سریع: پایین بودن سرعت اضافه کردن یک افزونه یا یک بخش جدید به سایت یا بهبود بخش‌های قبلی. چون خودتان به کدها دسترسی دارید.

– انجمن‌های قوی و فعال که بیشتر این نرم‌افزارها از آن برخوردار هستند.

اما این سیستم‌ها بی‌عیب نیستند و معایبی هم دارند که به مهم‌ترین و اساسی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

– نیاز به دانش فنی بالا

– نیاز به تهیه سرور به‌صورت جداگانه، که هم هزینه دارد هم نیاز به دانش فنی

– عدم وجود پشتیبانی، حتی اگر قالب آماده خریداری کنید باز هم اغلب به مشکلاتی برخورد می‌کنید که نیاز به دانش فنی دارد و ممکن است همه زحمات شما به باد برود.

– بروز رسانی پیچیده که حتماً نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارد.

شاید بهتر است بحث این روش را با این سؤال ببندیم. اصلاً دانش برنامه‌نویسی را دارید؟ و اگر حتی دانش را دارید حاضر به پذیرفتن این همه پیچیدگی هستید؟ ما روش بهتری می‌شناسیم …

روش سوم: فروشگاه سازها

چکیده دو روش بالا را در این روش می‌توانید پیدا کنید. البته با این تفاوت که دیگر نیاز به داشتن برنامه‌نویسی ندارید و پیچیدگی و هدر رفتن زمان را از پروژه فروش اینترنتی خود دور می‌کنید. فروشگاه سازها بسترهای آماده‌ای هستند که شما به‌صورت اشتراکی به مدت‌زمان‌های معین و قابل تمدید در آن‌ها عضو می‌شوید، فروشگاه خود را می‌سازید و از قابلیت‌ها آماده آن که از قبل توسط برنامه نویسان این نرم‌افزارها آماده‌شده با چند کلیک استفاده می‌کنید.

این نرم‌افزارها بهینه‌سازی شده برای تمام افراد است و حتی کسانی که هیچ دانش برنامه‌نویسی‌ای ندارند می‌توانند فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشند.

چیزی که از همه این‌ها مهم‌تر است ارتباط مستقیم این نرم‌افزارها با مشتریان خود هستند. غالباً فروشگاه سازها با کاربران در ارتباط هستند و به‌واسطه هزاران کاربری که هر روز از آن‌ها بازخورد می‌گیرند، بروز رسانی‌هایی با فاصله زمانی کمی دارند و راه‌حل‌های مناسبی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. 

در جدول زیر به مقایسه سه روشی که به آن‌ها اشاره شد می‌پردازیم تا شما راحت‌تر برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود تصمیم بگیرید.

ویژگی‌ها شرکت‌های طراحی سایت CMS ها فروشگاه ساز بیدُک
نیاز به سرور دارد دارد ندارد
نیاز به دانش فنی ندارد دارد ندارد
بروزرسانی ندارد نیاز به دانش فنی دارد
سطح امنیت بستگی به شرکت ارائه‌دهنده نیاز به برزورسانی بالا
راحتی کار پیچیده پیچیده آسان
پشتیبانی ندارد ندارد دارد

بیدُک هم یکی از این فروشگاه سازها است که در قالب بستری ابری قابلیت ساخت فروشگاه اینترنتی و امکان ایجاد تنظیمات اولیه مانند اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی با فعال کردن روش ارسال که از پایه‌ای‌ترین نیازهای یک فروشگاه اینترنتی هستند را در کمترین زمان فراهم می‌کند.

تمام نقش‌هایی که شما در فروشگاه اینترنتی نیاز دارید مانند توسعه‌دهنده رابط کاربری، توسعه‌دهنده سمت سرور، اپراتور، مدیر بازاریابی، طراح گرافیک و … را در بیدُک یکجا دارید و با توجه به آماده بودن تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری، دیگر نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارید و فقط باید روی بازاریابی و فروش تمرکز کنید.   

مهم‌ترین ویژگی‌های فروشگاه ساز بیدُک

درگاه پرداخت آنلاین اختصاصی 

مدیریت بی‌نهایت کالا و سفارش

فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند بی‌نهایت

دامنه اختصاصی

نماد اعتماد الکترونیکی اختصاصی

بهینه شده برای موتورهای جستجو

تنظیمات نمایش در نتایج موتورهای جستجو

ارسال پیامک سفارش جدید برای خریدار و فروشنده

امکان تعریف روش‌های ارسال به میل خودتان

امکان اضافه کردن تگ برای بهبود جستجوی کالاها

ویژگی و شاخه‌های از پیش آماده برای ثبت کالای جدید

تخفیف ویژه سرویس ارسال پستی بیدُک 

حرف آخر …

حالا با تمام این تفاسیر و بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی، خودتان باید تصمیم بگیرید که برای ورود به بازار تجارت الکترونیک زمان را نادیده بگیرید و فقط به ظاهر فروشگاه با وجود شرکت‌های طراحی سایت توجه کنید و با توجه به‌سرعت نوری که در بازار وجود دارد از رقبا عقب بی افتید یا راه بهتری را انتخاب کنید و زیرساخت‌ها را به فروشگاه سازها بسپارید و در کمترین زمان فروش اینترنتی را شروع کنید.

حتی می‌توانید دانش برنامه‌نویسی خود را با CMSها به چالش بکشید و آنچه در ذهن دارید را خودتان پیاده کنید یا راهی دیگر را نتخاب کنید و حتی شخصی‌سازی هم به فروشگاه سازها بسپارید و خودتان روی فروش اینترنتی تمرکز کنید و آنچه وظیفه شماست به‌عنوان فروشنده اینترنتی یعنی بازاریابی و فروش را به عهده بگیرید.

نظر من این است که زمان را از دست ندهید و کار را به جایی بسپارید که تمام آنچه برای فروش اینترنتی نیاز دارید را در آنجا بیابید.

1 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید