چطور اکانت گوگل آنالیتیکس بسازیم

گوگل آنالیتیکس یکی از محصولات گوگل است که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است. با استفاده از این سرویس می‌توانید آمار بازدیدکنندگان سایت فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشید.

همچنین در گوگل آنالیتیکس می‌توانید هدف (goal) مشخص کنید و پروسه‌ی رسیدن مشتریان به هدف خود را دنبال کنید و چگونگی سپری شدن این روند را مشاهده کنید. به‌طور مثال می‌توانید فروش هر کدام از کالاهای سایت فروشگاه اینترنتی خود را به عنوان هدف در نظر بگیرید و مسیری که مشتری برای خرید کالا را طی می‌کند مشاهده کنید و آنالیز کنید که چرا بعضی از آن‌ها این روند را تکمیل نمی‌کنند و سبد خرید را ترک می‌کنند.

اما برای اتصال سرویس گوگل آنالیتیکس به فروشگاه اینترنتی خود باید مراحل زیر را بگذرانید:

ابتدا باید در قسمت ماژول‌ها در بیدُک گزینه گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید که در قسمت تنظیمات از شما یک کد ردیابی (Tracking ID) می‌خواهد که می‌بایست اکانت خود در گوگل آنالیتیکس بسازید و این کد را از اکانت خود دریافت کنید و در کادر مربوطه وارد کنید.

ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس

1- ابتدا باید وارد حساب گوگل خود شوید. اگر هنوز حساب گوگل ندارید قبل از ورود به گوگل آنالیتیکس باید یکی بسازید.

در اولین مرحله ایمیل خود را وارد کنید و گزینه «Next» را بزنید.

2- در این قسمت پسورد ایمیل خود را وارد کنید.

3- سپس در این قسمت به شما اطلاع داده می‌شود که اعلانیه ای (Notification) به شماره‌ موبایلی که با آن حساب گوگل خود را ساخته‌اید فرستاده‌ شده است.

روی گوشی خود آن اعلانیه را باز کنید و گزینه «Yes» را بزنید.

4- در این قسمت می‌بایست احراز هویت کنید و عددی که در صفحه مانیتور خود مشاهده می‌کنید باید با یکی از شماره‌هایی که روی گوشی خود می‌بینید همخوانی داشته باشد.

روی عدد موردنظر کلیک کنید.

5- بعد از تائید اکانت خود از طریق موبایل، بعد از چند لحظه صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس شما باز می‌شود. در این صفحه از منوی سمت چپ آخرین گزینه یعنی «Admin» که در تصویر مشخص شده را انتخاب کنید.

6- در این صفحه روی دکمه آبی بالای صفحه یعنی «Create Account» که با فلش مشخص شده کلیک کنید.

7- در این صفحه می‌بایست اطلاعات سایت فروشگاه اینترنتی خود را وارد کنید. در اولین کادر که با عدد 1 مشخص شده یک نام کاربری برای حساب گوگل آنالیتیکس انتخاب کنید. به‌طور مثال می‌توانید نام فروشگاه خود را وارد کنید.

در کادر 2 آدرس خود را بدون عبارت http:// (مانند: asbag.ir) وارد کنید.

در کادر بعدی یعنی کادر 3 از روی دکمه کشویی بزنید و گزینه «Shopping» را انتخاب کنید.

و در کادر آخر 4 منطقه زمانی را ایران انتخاب کنید.

در انتها روی دکمه آبی پایین صفحه «Get Tracking ID» کلیک کنید.

8- پنجره‌ای باز می‌شود که باید تیک قسمت‌هایی که با کادر نارنجی مشخص شده را بزنید و بعد از آن روی دکمه «I Accept» کلیک کنید.

9- اکانت فروشگاه اینترنتی شما در گوگل آنالیتیکس ساخته می‌شود و Tracking ID یا کد ردگیری شما صادر می‌شود.

در انتهای این روند، برای مشاهده آمار کد Tracking ID را در کادر مربوط به تنظیمات ماژول گوگل آنالیتیکس را در پنل کاربری خود بیدُک وارد کنید.

گوگل آنالیتیکس چه آمارهایی به ما می‌دهد

– تعداد افرادی که از سایت فروشگاه اینترنتی شما بازدید می‌کنند.

– مقدار زمانی که هر فرد به‌طور متوسط از فروشگاه شما دیدن می‌کند.

– مقایسه کاربران قدیمی و کاربران جدید

– نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری و خریدار

– اطلاعات رفتاری مشتریان

– صفحه‌های که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است

– روش جذب بازدیدکنندگان و روش که وارد سایت فروشگاه اینترنتی شدند

و …

کلیدواژه‌هایی که باید در گوگل آنالیتیکس بدانید

Audience

این قسمت اولین گزارش است که شما همان ابتدا هنگام انتخاب یکی از وب‌سایت‌ها یا فروشگاه‌هایی که در حساب Google Analytics خود پیگیری می‌کنید مشاهده خواهید کرد. این گزارش معیارهای متفاوتی را ارائه می‌دهد که درک آن آسان است.

مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم تنها چند مورد از آمارها و گزارش‌هایی است که معمولاً برای بررسی شاخص رشد آن‌ها را بیشتر مطالعه می‌کنیم.

Sessions: یک سشن (Session) مدت‌زمانی است که کاربر به‌طور فعال با وب‌سایت، برنامه و غیره درگیر است. نمایش صفحه، رویدادها ، تجارت الکترونیک و کلیه موارد استفاده با یک سشن در ارتباط است.

Users: این معیارها کاربرانی را نشان می‌دهد که حداقل یک سشن (Session) در محدوده تاریخ انتخاب شده داشته‌اند که هم کاربر جدید و تکراری (کسانی که دوباره به سایت بازگشته‌اند) را شامل می‌شوند.

Pageviews: تعداد کل بازدیدها از صفحات مختلف سایت است. بازدیدهای تکرار شده از یک صفحه نیز محاسبه می‌شود.

Pages/Session: این گزارش میانگین تعداد صفحاتی است که در طی یک سشن (Session) مشاهده می‌شود. بازدیدهای تکرار شده از یک صفحه نیز محاسبه می‌شود.

Avg. Session Duration: میانگین مدت‌زمان در طول یک سشن (Session) است.

Bounce Rate: میزان درصد بازدیدهایی را از یک صفحه سایت شامل می‌شود که بازدیدکننده در همان لحظه ورود به صفحه موردنظر سایت را ترک کرده باشد.

% New Sessions: این آمار درصد تخمینی از بازدیدها برای اولین بار است.

Metric Graph: نمودار متریک با توجه به بخش‌هایی که انتخاب کرده‌اید، رشد ترافیک را به شما نشان می‌دهد. می‌توانید حاشیه‌نویسی برای یادداشت‌های عملکرد اضافه کنید و نمودار را با استفاده از بخش‌هایی که درست در بالای آن قرار دارد تنظیم کنید.

Acquisition

با اختلاف یکی از بخش‌های جذاب در گوگل آنالیتیکس همین بخش است زیرا بخش Acquisition به شما این امکان را می‌دهد تا منابع ترافیک وب‌سایت، کلمات کلیدی را که بازدیدکنندگان قبل از رسیدن به سایت شما استفاده می‌کنند، ردیابی کنید. زیرشاخه‌های بخش Google Analytics Acquisition در تجزیه و تحلیل ما نقش اساسی ایفا می‌کند.

در این بخش همچنین به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های یکپارچه Google مانند ابزار Webmaster را که در زیر شاخه Search Engine Optimization وجود دارد و همچنین AdWords واقع که در بخش AdWords قرار دارد.

در ادامه توضیحات مفصل درباره زیرمجموعه‌های Google Analytics Acquisition آورده شده است.

Channels: این زیرشاخه به‌صورت پیش‌فرض میزان سشن ها (Sessions) را به تفکیک گروه‌های مختلف مانند بازدیدهای انجام شده از جستجوی ارگانیک، ترافیک مستقیم، شبکه‌های اجتماعی ، تبلیغات دهان به دهان، ایمیل و موارد دیگر را نشان می‌دهد.

All Traffic: این زیرمجموعه به شما اجازه می‌دهد تا ببینید که ترافیک شما از کجا آمده است، که معمولاً نام دامنه، سایت‌های واسطه یا منابع را در اختیار شما قرار می‌دهد.

All Referrals: نمای پیش‌فرض All Referrals، ترافیک ارجاع شده (یا همان تبلیغات دهان به دهان یا توصیه‌ای) را به شما نشان می‌دهد. همچنین شامل منابعی است که با تگ UTMدار یا به‌طور دقیق با utm_source مشخص می‌شوند.

Campaigns: در بخش کمپین معیارهای متفاوتی را که از کمپین‌های AdWords به دست آورده‌اید و هرگونه کمپین مرسوم که با پارامتر utm_campaign برچسب خورده‌اند نشان می‌دهد.

Keywords: دو زیر شاخه یا زیرمجموعه دیگر در بخش Keyword وجود دارد: Paid (هزینه شده) و Organic (ارگانیک). همه‌ی کلمات کلیدی اعم از پرداخت شده و یا غیرقابل پرداخت که توسط کاربران شما برای رسیدن به سایت شما استفاده شده می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

Cost Analysis: این گزارش به شما امکان می‌دهد داده‌های میزان بازدید، اطلاعات عملکرد درآمد برای کانال‌های بازاریابی هزینه شده خود را مشاهده کنید.

AdWords: در این بخش می‌توانید حساب خود در ابزار AdWords را به حساب کاربری خود را Google Analytics متصل کنید و با این اتصال می‌توانید دسترسی به تمام رفتارهای مشتری شامل کلیک‌ها یا عملکردهایی که در سایت شما اتفاق می‌افتد را مشاهده کنید.

 Social: در این بخش کل سشن ها (Sessions) و میزان درصد سشن های جدید در شبکه‌های اجتماعی مختلف را نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید ببینید که چه URL (آدرس‌های اینترنتی) از وب‌سایت شما به اشتراک گذاشته شده و بیشترین ترافیک را از شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورد.

Search Engine Optimization: به‌محض اینکه به ابزار Google Webmaster متصل شوید، در این بخش می‌توانید جستجوهای برتر که توسط کاربران استفاده‌ شده، لندینگ پیج هایی که بیشترین بازدید را دارند و خلاصه پراکندگی جغرافیای تمام بازدیدکنندگان را مشاهده کنید.

Behavior

این بخش معیارهای متفاوتی مانند جریان رفتار بازدیدکنندگان یا کاربران شما، محتواهایی که در سایت شما بیشتر ترافیک را جذب کرده‌اند، سرعت سایت، تجزیه و تحلیل درون صفحه‌ای برای آزمایش‌های CTR و UX و … را ارائه می‌دهد.

در ادامه جزییات مفصل درباره زیرمجموعه‌های Google Analytics Acquisition توضیح داده شده است.

Behavior Flow: این بخش مهمی از Google Analytics است. این قسمت نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان شما بیشترین توجه را به کدام بخش‌های سایت شما دارند. در واقع مثل یک نمودار یا مسیر حرکتی «از – تا» را از رفتار مشتریان، از جایی که شروع می‌کنند تا جایی که بازدید خود را پایان می‌دهند، به نمایش می‌گذارد.

Site Content: این بخش کل محتوای سایت یا تمام صفحات سایت شما را نشان می‌دهد. همچنین میزان بازدید از هر صفحه از سایت شما و همین‌طور مدت‌زمانی که هر کاربر در بازدید از یک صفحه سایت صرف می‌کند را نمایش می‌دهد. از دیگر آمارهای این بخش می‌توان به میزان bounce rate، و درصد خارج شدن تمام کاربران از سایت اشاره کرد.

Site Speed: این نکته مهم دیگری است که باید هنگام استفاده از Google Analytics به آن توجه کرد. در این بخش میانگین زمان بارگذاری صفحه، میانگین زمان ریدایرکت شدن، زمان جستجوی دامنه، زمان اتصال سرور، زمان پاسخگویی به سرور و میانگین زمان دانلود قابل‌مشاهده است. به‌طور عمده  عملکرد بیشتری در وب‌سایت شما که بیشتر جنبه فنی دارد را نشان می‌دهد.

Site Search: این بخش در مورد وب‌سایت‌هایی که دارای ویژگی یا افزونه برای جستجو هستند، صدق می‌کند. این بخش به شما می‌گوید بازدیدکننده در وب‌سایت شما به دنبال چه چیزی است. این امر در بهینه‌سازی وب‌سایت شما بسته به جستجوهایی که توسط کاربران شما ایجاد شده بسیار مفید است. داده‌هایی که این بخش نشان می‌دهد بستگی به نوع عملکرد کاربران در کادر جستجو سایت فروشگاه اینترنتی شما دارد.

Events: در این بخش داده‌های مربوط به رویدادها یا واقع مربوط به وب‌سایت شما نشان داده می‌شود. رایج‌ترین آن‌ها چت داخل سایت برای پشتیبانی مشتری است. تمام وقایعی که در داده‌های شما رخ داده را نشان داده و آن را در نمودار متریک نشان می‌دهد.

Experiments: چارچوب Google Analytics Experiments شما را قادر می‌سازد تقریباً هرگونه تغییر یا تغییر در یک ویژگی را آزمایش کنید تا ببینید چگونه در بهینه‌سازی یک هدف خاص عمل می‌کند.

In-Page Analytics: تجزیه و تحلیل درون صفحه‌ای به شما این امکان را می‌دهد که یک ارزیابی بصری از نحوه تعامل کاربران با صفحات سایت خود را داشته باشید.

Conversions

اکنون ، ما در مورد اندازه‌گیری میزان تبدیل بازدیدکننده به خریدار، فروش و رویدادها، بسته به آنچه در پیکربندی اهداف (بخش Goals) خود تنظیم کرده‌اید، صحبت می‌کنیم.

تبدیل‌ها (Conversions) دو دسته دارند: Goals (اهداف) و E-commerce (تجارت الکترونیک).

چهار نوع هدف وجود دارد:

  • مقصد یا Destination (مثال:  /thank-you/)
  • مدت‌زمان یا Duration (مثال: 5 دقیقه یا بیشتر)
  • تعداد صفحات بازید شده در هر سشن یا Pages/Screens per session (مثال: 3 صفحه)
  • رویداد یا Event (مثال: به نمایش درآوردن یک ویدیو یا کیک رو دکمه‌ی عضویت)

Custom Reports

این بخش پایانی است که من در طول رویداد مورد بحث قرار داده‌ام. بخش گزارش‌های سفارشی به شما امکان می‌دهد تا به راحتی گزارش‌هایی در مورد معیارها و ابعاد مختلفی که انتخاب کرده‌اید ایجاد کنید.

به عنوان مثال، من گزارش‌های سفارشی درباره کلمات کلیدی تبدیل‌کننده را ایجاد کرده‌ام که به من این امکان را می‌دهد کلمات کلیدی بلند (بیشتر از 3 کلمه) را مشاهده کنم که نتایج جستجوی آن‌ها در گوگل به وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی من ختم می‌شود.

1 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید