روش‌های بازاریابی: Affiliate Marketing چیست و چطور کار می‌کند؟

تصور کنید صبح زود از خواب بیدار می‌شوید در حالی که نصف شهر خواب است. توی یک ترافیک سنگین و قفل به سمت محل رانندگی می‌کنید و خیابان‌ها پر است از رانندگانی که نیمه خواب هستند و به سمت کار می‌روند. با انبوهی از کارهای انباشته شده و ایمیل‌های سرگیجه‌آور سر و کله می‌زنید تا به ساعت شیرین اتمام کار برسید.

خیلی افتضاح به نظر می‌رسد نه؟

حالا چه می‌شود اگر به جای یکنواختی هر روزه و سر و کله زدن با افراد و کارهای مختلف برای به دست آوردن مقداری پول، بتوانید هر زمانی و از هرجایی حتی زمانی که خواب هستید کسب درآمد کنید؟

این همان مفهومی است که پست Affiliate Marketing (بازاریابی وابسته به شرکای تجاری) پنهان شده است.

Affiliate Marketing یک تاکتیک معروف و محبوب برای فروش بیشتر و به دست آوردن مقدار قابل‌توجهی درآمد آنلاین است. به شدت برای هر دو برند یا بازاریان وابسته (affiliate marketers) سودمند است و حرکتی نو به سمت استفاده کمتر از تاکتیک‌های سنتی که تاریخ انقضای آن‌ها به پایان رسیده است به حساب می‌آید. در واقع:

  • 81 درصد از برندها و 84 درصد از ناشران اهرمی برای قدرت گرفتن Affiliate Marketing هستند. آماری که همچنان افزایش خواهد یافت در حالی که هزینه‌های این نوع بازاریابی نیز هر ساله در ایالات متحده بالا می‌رود.
  • هر سال در آمریکا 10.1 درصد افزایش هزینه‌های بازاریابی وابسته به شرکای تجاری دیده می‌شود و این بدین معنی است که این رقم تا سال 2020 به 6.8 میلیارد دلار می‌رسد.
  • در سال 2018 هزینه‌های بازاریابی محتوا به 62 درصد از طرح‌های بازاریابی سنتی الحاق می‌شود و در عین حال سه بار به روش‌های سنتی منجر شده است. در حقیقت 16 درصد از تمام سفارش‌های آنلاین را می‌توان به تأثیر بازاریابی وابسته (affiliate marketing) نسبت داد.
  • در ماه مارس 2017، ساختار بازاریابی وابسته به شرکای تجاری در آمازون تغییر کرد. نرخ سود 1 تا 10 درصد را به تولیدکنندگان پیشنهاد داد و فرصت را برای شرکای تجاری یا همان وابسته‌ها فراهم کرد تا به طور چشمگیری درآمد منفعلانه خود را بر اساس فروش صعودی، افزایش دهند.

درآمد حاصل از بازاریابی وابسته (affiliate marketing) برای جیسون استون که معروف به منتور میلیونر است، چیزی حدود 7 میلیون دلار در فروش خرده‌فروشی فقط در ماه‌های ژوئن و ژوئیه 2017 بوده است.

بازاریابی وابسته به شرکای تجاری یا Affiliate Marketing چیست؟

بازاریابی وابسته در واقع روندی است که یک وابسته یا شریک تجاری مرتبط کمیسیون یا حق‌العملی را بابت بازاریابی کردن محصولات فروشگاه‌های اینترنتی، برندها و کمپانی‌ها دریافت می‌کند.

یک بازاریاب وابسته یا یک شریک تجاری به راحتی محصولی که با کار آن جور درمی‌آید و نوع کارش می‌خورد جستجو می‌کند و سپس آن را تبلیغ یا پروموت می‌کند و در ازای هر فروش در سود آن شریک می‌شود. فروش‌ها از طریق لینک‌های Affiliate از یک وب سای به وب سایتی رهگیری می‌شوند.

Affiliate Marketing چطور کار می‌کند؟

به دلیل اینکه affiliate marketing با تقسیم وظایف از ساخت تا بازاریابی محصول بین طرفین به سرانجام می‌رسد، بنابراین توانایی‌های افراد را در هر بخش برای یک استراتژی بازاریابی مؤثرتر مدیریت می‌کند. درحالی که تأمین‌کننده‌ها را در سود مشارکت می‌دهد.

برای اینکه این روش بازاریابی مؤثر واقع شوند باید تمامی طرف‌ها در کار بازاریابی شرکت کنند:

  1. فروشنده‌ها و تولیدکننده‌ها
  2. شریک تجاری (affiliate) یا تبلیغ‌کننده
  3. مصرف‌کننده

بیایید به ارتباط پیچیده‌ای که میان این سه طرف شکل گرفته بپردازیم تا اطمینان حاصل کنیم که بازاریابی وابسته به شرکای تجاری (affiliate marketing) یک موفقیت است.

1- فروشنده‌ها و تولیدکننده‌ها

عرضه‌کننده چه یک کارآفرین انفرادی یا شرکت بزرگ، به عنوان یک فروشنده، تاجر، تولیدکننده و یا خرده‌فروش شناخته می‌شود.

محصول می‌تواند یک کالای فیزیکی مثل لوازم خانگی و یا یک سرویس آموزش آرایشگری باشد.

همین‌طور اگر یک برنده شناخته شده باشد، فروشنده لازم نیست به طور مستقیم وارد روند بازاریابی شود و فعال باشد اما می‌توانند به عنوان یک تبلیغ‌کننده عمل کنند و در سود حاصل از affiliate marketing شریک شوند.

2- شریک تجاری (affiliate) یا تبلیغ‌کننده

همچنین به عنوان یک ناشر شناخته می‌شوند و این شریک تجاری می‌تواند یک شخص یا یک کمپانی باشد که محصول فروشنده را با یک روش جذاب به مشتری‌های بالقوه عرضه می‌کنند. به عبارت دیگر، ناشر یا شریک تجاری محصول را تبلیغ می‌کند تا مشتری‌ها را متقاعد کند که برای آن‌ها سودمند است و آن‌ها را قانع کنند که محصول را خریداری کنند. اگر مصرف‌کننده در نهایت محصول را خریداری کنده شریک تجاری یا تبلیغ‌کننده بخش از سود حاصل از فروش آن محصول را دریافت خواهد کرد.

وابسته‌ها (Affiliates) اغلب مخاطبان خاصی دارند که عموماً با در نظر گرفتن تمایلات آن‌ها محصول را به آن‌ها عرض می‌کنند. این موضوع یک شکاف بازار تعریف شده یا یک برند سازی شخصی را برای آن‌ها می‌سازد که کمک می‌کند وابسته‌ها مصرف‌کننده‌هایی که به درد این تبلیغ می‌خورند را جذب کنند.

3- مصرف‌کننده

چه مصرف‌کننده‌ها این موضوع را بدانند چه ندانند، خودشان و خریدهایی که انجام می‌دهند به affiliate marketing جهت می‌دهند و نقش‌آفرینان اصلی این نوع بازاریابی هستند. Affiliates این محصولات را با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها به اشتراک می‌گذارند.

وقتی مصرف‌کننده‌ها محصول را خریداری می‌کنند، فروشنده و شریک تجاری (Affiliates) سود آن را با هم شریک می‌شوند. گاهی اوقات هم این وابسته‌ها (Affiliates) دریافت سود پیش از موعد بابت مصرف‌کننده‌هایی که در اختیار فروشنده قرار می‌دهند را انتخاب می‌کنند. زمان‌هایی هم هست که مصرف‌کننده کاملاً از زیرساخت affiliate marketing که پشت خرید آن‌ها قرار گرفته است اجتناب کنند.

در هر صورت آن‌ها به ندرت راضی می‌شوند تا هزینه بیشتری را خریدشان که از روشaffiliate marketing استفاده می‌شود را پرداخت کنند. سود وابسته یا شریک تجاری به هزینه محصول اضافه می‌شود. خب در این صورت مصرف‌کننده روند خرید به صورت عادی انجام می‌دهد و محصول را دریافت می‌کنند، بدون اینکه متوجه بشوند این خرید تحت تأثیر affiliate marketing است و آن‌ها بخش قابل‌توجهی از این روش بازاریابی که در نهایت به خرید ختم شده است هستند.

انواع رایج کانال‌های Affiliate Marketing چیست؟

بسیاری از شرکای تجاری یا وابسته‌ها (Affiliates) شیوه‌های مشترکی دارند تا اطمینان حاصل کنند که مخاطبانشان محصولات تبلیغ‌شده را خریداری می‌کنند. اما همه آن‌ها به‌صورت مشابه محصولات را تبلیغ نمی‌کنند. در واقع کانال‌های مختلف زیادی برای بازاریابی وجود دارد که توسط آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1- اینفلوئنسرها

یک اینفلوئنسر فردی است که قدرت کامل تأثیرگذاری بر تصمیم به خرید بخش بزرگی از جمعیت در دستان اوست. این شخص در درجه‌ی بالایی از دریافت سود از طریق بازاریابی وابسته به شرکای تجاری یا Affiliate Marketing است. آن‌ها از قبل تأثیر خود را گذاشته‌اند بنابراین برای آن‌ها به مراتب خیلی راحت‌تر است تا از طریق پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پست‌های بلاگ و دیگر بسترهای تعاملی که با فالوورهای خود دارند، مصرف‌کننده‌ها را به سمت خرید محصولات فروشنده‌ها سوق دهند. سپس اینفلوئنسرها در سودی که کمک کرده‌اند تا ساخته شود شریک می‌شوند.

2- بالاگرها

با توجه به توانایی بالا بردن جایگاه در میان جستجوی مخاطبان به صورت طبیعی در موتورهای جستجو، بالاگرها یا وبلاگ نویسان در تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه برای فروشنده‌ها بسیار موفق عمل می‌کنند.

بلاگرها از محصول نمونه‌ای را ارائه می‌کنند و سپس یک بررسی جامعی می‌نویسند که برند را به روش قانع‌کننده‌ای تبلیغ می‌کند و ترافیک را به فروشگاه اینترنتی فروشنده منتقل می‌کنند. و در نهایت بالاگرها بابت سر زبان‌ها انداختن ارزش محصول و کمک به افزایش فروش فروشگاه اینترنتی با شریک شدن در سود تشویق می‌شوند.

 3- میکرو سایت‌های متمرکز و هزینه شده برای جستجو و بازاریابی

توسعه و کسب درآمد از میکرو سایت‌ها حتی می‌تواند حجم مهمی از فروش را در بر داشته باشد. این سایت‌ها در یک سایت شریک یا روی اسپانسر لیست‌های موتور جستجو تبلیغ می‌شوند. این میکرو سایت‌ها مجزا و جدا از ساختار اصلی سایت یا فروشگاه اینترنتی است. میکرو سایت‌ها با ارائه محتوای مرتبط و متمرکز به مخاطبان خاص به واسطه‌ی دکمه‌ها یا جملات ساده و سرراست فراخوان (call to action) آن‌ها را به مشتری یا خریدار تبدیل می‌کنند.

4- لیست‌های ایمیل

صرف‌نظر از ریشه‌های قدیمی آن، بازاریابی ایمیلی یک منبع قابل اتکا و مدام برای کسب درآمد از طریق Affiliate Marketing به حساب می‌آید. شرکای تجاری یا وابسته‌ها (Affiliates) لیست‌های ایمیلی دارند که می‌توانند برای تبلیغ محصولات فروشنده‌ها از آن‌ها استفاده کنند.

دیگران ممکن است از خبرنامه‌های الکترونیکی حاوی هایپرلینک‌هایی به محصولات هستند استفاده کنند و پس از خریداری محصول توسط مصرف‌کننده، کمیسیون خود را دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌ها برای وابسته‌ها یا شرکای تجاری می‌تواند جمع‌آوری ایمیل در طول زمان باشد. آن‌ها از کمپین‌های مختلف خود استفاده می‌کنند تا ایمیل‌ها گوناگون را جمع کنند و سپس با توجه به نوع محصولی که تبلیغ می‌کنند ایمیل‌ها را دسته‌بندی و ارسال کنند.

5- وب‌سایت‌های رسانه‌ای بزرگ

این دسته از سایت‌ها طراحی شده‌اند تا ترافیک عظیمی را در طول زمان بسازند و روی ایجاد میلیون‌ها مخاطب تمرکز می‌کنند. وب‌سایت‌های رسانه‌ای بزرگ از طریق ایجاد بنرهای تبلیغاتی و لینک‌های شرکای تجاری بر اساس موقعیت و محتوا، محصولات را به مخاطبان بی‌شمار خود تبلیغ می‌کنند. این روش نمایش تبلیغات در موقعیت‌های برتر و بالا بردن نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را ارائه می‌دهند و در نتیجه درآمد بالا شما هر دو طرف یعنی فروشنده و شریک تجاری یا وابسته (Affiliate) خواهد شد.

3 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید