جامعه آماری کاربران شبکه های اجتماعی در ایران (موضوعی که فروشنده‌های شبکه‌های اجتماعی باید بدانند)

شبکه‌های اجتماعی این اواخر همیشه یکی از داغ‌ترین موضوعات در ایران بدون آمار عمومی دقیق در مورد این موضوع بوده است. حتی به حدی کاربرهای ایرانی کار با شبکه‌های ایرانی را جدی گرفته‌اند که کسب و کارهای خود را وارد این پلتفرم‌ها کردند و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک از روش‌ها یا تنها روش فروش خود برگزیده‌اند. اما کمتر کسی از این افراد را می‌توان یافت که دقتی به جامعه آماری کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و از میزان اهمیت آن بی‌خبر هستند. این در حالی است که مهم‌ترین قانون بازاریابی و کسب درآمد، شناخت و تحلیل مشتریان هدف است. زیرا رابطه مستقیم با درصد موفقیت و پیشرفت کسب و کارها خواهد داشت.

در این مطلب سعی شده درک عمیقی از شبکه‌های اجتماعی در ایران با جمعیت‌شناسی کاربران در این پلتفرم‌ها ارائه شود تا کسب و کارهایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی را هدف گرفته‌اند شناخت بهتری از مشتریان خود در این بستر را داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی در ایران به یک موضوع داغ در جهان تبدیل شده، حتی بر اساس آمار وبلاگ TechRasa درصد بالایی از خوانندگان به این وب‌سایت سر می‌زنند تا مطالب مرتبط با شبکه‌های اجتماعی در ایران را مطالعه کنند. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ISPA) نیز یک نظرسنجی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد آمار جمعیتی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران برگزار کرد. این نظرسنجی دسامبر گذشته انجام شد و آمار جمعیتی آن بر اساس ۴۴۰۰ نفر شرکت‌کننده بوده است. تمام شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی زیر ۱۸ سال و از تمام ۳۱ شهرستان در ایران بودند. در واقع هدف از این نظرسنجی یافتن رابطه بین جنسیت، تحصیلات، سن، شغل و دیگر ویژگی‌های کاربران ایرانی در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی بود.

بر اساس نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، ۵۳% از جمعیت که همه‌ی آن‌ها بالای ۱۸ سال هستند، حداقل در یک شبکه‌ی اجتماعی فعال هستند و این در حالی است که ۵۴ میلیون نفر بالای ۱۸ سال در ایران وجود دارد. با یک نتیجه‌گیری ساده می‌توان این‌طور استنباط کرد که ۲۸٫۵ میلیون از افراد بالای ۱۸ سال در ایران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. پرطرفدارترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بر اساس این نظرسنجی تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، لاین، فیسبوک، توییتر، وی چت، تانگو و گوگل پلاس بود که از میان آن‌ها تلگرام با بیش از ۲۰ میلیون کاربر در ایران محبوب‌ترین آن‌ها می‌باشد. ۴۷% شرکت‌کنندگان تهرانی هستند و از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. به ترتیب واتس آپ، اینستاگرام و لاین بعد از تلگرام پرطرفدارترین نرم‌افزارها می‌باشند.

طبق این نظرسنجی، افراد مجرد در مقایسه با افراد متأهل بیشتر به کار با شبکه‌های اجتماعی علاقه نشان می‌دهند. اما نکته جالب اینجاست که افراد متأهل کاربران غالب در شبکه‌های اجتماعی هستند.۶۲٫۷% از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی متأهل هستند و ۲۷٫۴% آن‌ها مجرد هستند. سن نیز یکی از پارامترهای پراهمیت در این نظرسنجی است که رابطه‌ای معکوس با استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارد. یعنی اینکه افراد مسن‌تر تمایل کمتری به استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارند. ۳۴٫۳% از کاربران شبکه‌های اجتماعی بین ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۱٫۸% بین ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۳٫۹% بالاتر از ۵۰ سال هستند. طبق آمار مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، ۵۵% از مردان و ۵۱% از زنان از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از پارامترهای کلیدی سطح تحصیلات است. افرادی که از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند از شبکه‌های اجتماعی بیشتر از دیگران استفاده می‌کنند به حدی که ۷۵% از افراد تحصیل کرده از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. سرسخت‌ترین و فعال‌ترین کاربران شبکه‌های اجتماعی با آمار ۲۸٫۲% زنان خانه‌دار هستند و کمترین آن‌ها سربازان و کارگرها هستند.

می‌توانید آمار جمعیتی (Demographics) کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در اینفوگرافیک زیر مشاهده کنید:

Social-Media-Iran-

1 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید