چگونه بازار هدف را پیدا کنیم

مگر آنکه فیسبوک باشید که کسب‌وکارتان به درد همه انسان‌های روی زمین بخورد. در غیر این صورت نیاز به یک بازار هدف دارید. به حد عالی رساندن مشتریانتان باعث صرفه‌جویی در زمان و سرمایه شما خواهد شد. علاوه بر این به شما اجازه تمرکز بر آن دسته از کاربرانی که بیشتر به خرید از شما نزدیک هستند را می‌دهد. با دریافت این موارد شما می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید که برای کاربرانتان جذاب باشد، در مکالمات از کلمات و لحنی گیرا استفاده کنید و کالاها و خدماتی را که دقیقاً به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار دهید.

اما چگونه بازار هدف را انتخاب می‌کنید؟ نگران نباشید. این ۶ قدم را دنبال کنید تا دقیقاً به مشتریان خود برسید.

 

به کسانی که می‌توانید نیازشان را برطرف کنید فکر کنید

بدون در نظر گرفتن اینکه در چه حوزه‌ای مشغول هستید، باید در حوزه حل مشکلات مردم فعال باشید. اکثر مشتریان احتمالی شما همان کسانی هستند که مشکلاتشان با پیشنهاد شما حل خواهد شد. پس با دقت به آنچه قرار است بفروشید فکر کنید و در نظر بگیرید که نیاز چه کسی را پاسخ‌گو هستید.

تصور کنید شما کسی هستید که حیوانات خانگی را برای هوا خوردن به بیرون می‌برید. بازار هدف شما کسانی هستند که نیازی مشترک دارند (مثلاً افرادی که دارای حیوان خانگی هستند و زمان هواخوری حیوانات در خانه حضور ندارند.) و دیگر ویژگی‌های شخصیتی مانند سن (احتمالاً بین ۲۵-۵۵) و دارای درآمد کافی برای استخدام یک نفر هستند. هر چه بیشتر نیاز یک نفر به کالای شما بخورد، قانع شدن کاربران برای تبدیل شدن به مشتری راحت‌تر خواهد بود.

 

مشتریان فعلی را ارزیابی کنید

نگاهی نزدیک به مشتریان حال حاضر خود بیاندازید. چه صفات مشترکی دارند؟ معمولاً مرد هستند یا زن؟ آیا رده سنی خاصی هستند؟ وضعیت اشتغال و درآمد آن‌ها چگونه است؟ چه مشتریانی تمایل بیشتری به مراجعه مجدد به شما دارند؟

وفادارترین مشتریانتان می‌توانند شاخصی مهم برای تعیین اینکه در بازار هدفتان دنبال چه چیزی بگردید باشند. تلاش کنید تا آن‌ها را بر اساس صفاتشان به چند دسته تقسیم کنید. این برای زمانی که به دنبال مخاطبان جدید هستید به شما ایده می‌دهد. اگر در آغاز راه هستید و هنوز کسی را ندارید، نگران نباشید. مستقیم به سراغ مرحله بعد بروید و ببینید دیگران در حوزه کاری شما چه کرده‌اند.

 

ببیید رقبا چه می‌کنند

برای آنکه دید بیشتری برای بازار هدف داشته باشید، به سراغ بررسی رقبا و مشتریان آن‌ها بروید. احتمال دارد شما هم به دنبال افراد مشابه باشید و در عین حال متوجه روزنه‌ای شوید که رقیب از آن غافل است و اگر این نیاز مشتری که بی‌پاسخ مانده را پیدا کنید، در واقع یک قدم به مشتریان واقعی نزدیک‌تر شده‌اید. در نهایت زمانی که متوجه شدید که دیگران در این عرصه برای جذب مشتری چه می‌کنند، ببینید آیا می‌توانید این کار را با گروه‌های دیگر از مردم هم انجام دهید؟ یا اینکه آیا قادر به انجام همان کار برای همان افراد و با کیفیت بهتر هستید؟

 

چیزی که شما را دور نگه داشته را پیدا کنید

به اندازه کافی در مورد دانش رقابت صحبت کردیم. الان باید خودتان نگاهی به بازارتان بیاندازید. تلاش‌های بازاریابی شما باید ارزش افزوده شما و در واقع آنچه که شما را از رقبایتان مستثنی می‌کند را برجسته کند.

شما به مشتریان بالقوه‌ای نیاز دارید که احساس برطرف کردن نیاز خودتان و کسب‌وکارتان را ارضا کند. درحالی‌که این امر را صراحتاً اعلام نمی‌کنید باید قدرت پاسخگویی به سؤال اصلی هم داشته باشید. «چه چیزی باعث تفاوت شما با دیگران می‌شود؟»

بگذارید به عنوان یک نگه دارنده حیوانات خانگی بگوییم که شما عکس‌های جذابی در حال پیاده‌روی در خیابان‌های شهر از حیوانات می‌گیرید. این را در تبلیغاتتان برجسته کنید. چند مورد از بهترین این تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی بگذارید. اگر به دنبال دست گذاشتن روی قسمت خاصی از بازار هدف که رقبا از آن غافل هستند می‌گردید، شبکه‌های اجتماعی بهترین گزینه است. بر اساس ملاک‌هایی مانند سن، جنسیت، مکان و حتی میزان لایک ها می‌توانید بازخورد بگیرید. حالا می‌توانید تبلیغاتی دقیق برای مخاطب خود ایجاد کنید.

 

شخصیت مخاطبان خود را بسازید

شرکت‌ها چه بزرگ چه کوچک، برای فهم بازار هدفشان شخصیت‌سازی می‌کنند. یک شخصیت، در واقع فردی خیالی به نمایندگی از گروهی از کاربران شما است که به لحاظ الگوی رفتاری و شخصیتی و مجموعه عادت‌هایی که دارند شناسایی شده‌اند. تا جایی که می‌توانید وارد جزئیات شوید تا شخصیت قوی‌تری کامل‌تری را ایجاد کنید. همه چیز را در نظر بگیرید. از جایی که این شخص خیالی ممکن است تحصیل کرده باشد تا درآمد احتمالی آن و اینکه چگونه آن را خرج می‌کند. کجا زندگی می‌کند؟ چند سال دارد؟ به جای کالا یا سرویس شما چه می‌کند؟ چه تمایلاتی دارد؟ مجرد است یا متأهل؟ خرید آنلاین را از کجا انجام می‌دهد؟ به چه وب‌سایت‌هایی تمایل دارد؟ از چه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند؟ هرچه این شخصیت شفاف‌تر باشد کار شما برای جذب و رفتار با کاربرانتان و تبدیل آن‌ها به مشتری راحت‌تر خواهد بود.

یادتان باشد که همه مخاطبان شما قرار نیست در قالب یک شخصیت دسته‌بندی شوند. برای هر دسته از افراد یک شخصیت ایجاد کنید و بعد برای هر کدام لباسی دقیقاً اندازه خودشان طراحی کنید.

شخصیت‌های خوب می‌توانند به شما در پیدا کردن مشتری، تبلیغات و ارائه کالا یا خدمات مختص مخاطب خاص کمک می‌کند. یک شخصیت قوی حتی به شما این امکان را می‌دهد تا خود را در جایگاه مخاطبتان قرار بگیرید و مانند او فکر کنید.

 

بروید و به دست بیاوردیش

وقتی احساس کردید که به خوبی بازار هدفتان را شناسایی کردید، زمان سرازیر کردن لغات برای کالا یا خدماتتان است. با تمرکز روی مکان‌هایی که مشتریان بالقوه در حال گشت زنی هستند. این ممکن است در یک بازار محلی، در تالارهای گفت و گو یا در شبکه‌های اجتماعی باشد. حالا که احساس مشخص‌تری از اینکه مشتری‌تان کیست دارید و در چه جاهایی کمین کرده است:

  • ۱- به این فکر کنید که شخصیت مورد نظرتان به چه شبکه‌های اجتماعی متمایل است؟ پست‌ها و تبلیغات مناسب آن‌ها را قرار دهید.
  • ۲- از کلمات، تصاویر و ویدئوهایی که ارزش‌های شما را در برابر رقبا بیشتر نشان می‌دهد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که نقاط برطرف‌کننده نیاز مشتری را برجسته کنید.
  • ۳- اگر از تبلیغات چاپی استفاده می‌کنید، آن را در مراکزی که فکر می‌کنید شخصیت مورد نظرتان بیشتر حاضر می‌شود پخش کنید.
  • ۴- از تصاویر مشتریان واقعی (یا کسی شبیه آن‌ها) استفاده کنید. مخاطبان این‌گونه خود را در جای آن‌ها فرض می‌کنند.

منبع: wix.com/blog

1 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید