چگونه از روانشناسی و اهداف فروش برای دو برابر کردن نرخ تبدیل استفاده کنیم (قسمت اول)

نرخ تبدیل

اثرات روانی می توانند به طور چشمگیری نرخ تبدیل فروشگاه (نسبت خرید به بازدید) شما را بالا ببرند. جهت بهبود نرخ تبدیل به هنر و علم نیاز است. هنر در بسیاری از مواردی است که شما تست می کنید (ارزش ها، پیشنهادهای ویژه و …)، که این ها مختص به محصولات شما و مشتریان شماست.

اما علم است، چون شما باید متقاعد کنید عده‌ی بسیاری از افراد را تا کالاهای شما را بخرند و برای رسیدن به این هدف شما می بایست بیشتر تلاش کنید تا آن ها ترغیب بشوند که کالا/برنامه/خدمت شما به بهبود زندگی آن ها کمک می کند. بر همین مبنا رابرت چالدینی (نویسنده کتاب نفوذ، کتابی که حتما باید در لیست مطالعه خود قرار دهید) ۶ راه موثر جهت ترغیب مشتری‌های بالقوه را ارائه کرده است. در ادامه این ۶ اصل را توضیح خواهیم داد و به شما نشان می دهیم  که چگونه این اصول باعث بالا رفتن نرخ تبدیل شما خواهند شد. بریم برای شروع 🙂

۱) اثبات اجتماعی

به آخرین باری فکر کنید که به رستورانی رفتید و با صف مواجه شدید. احتمالا خواستید که امتحانش کنید. درسته؟

این ایده ایست که پشت اثبات اجتماعی قرار دارد. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و اگر ما متوجه بشویم که بقیه کالایی را خریده اند (یا لایک کرده اند)، ما هم برای خرید آن بسیار مشتاق خواهیم بود.

تعداد کاربران نت برگ

دیجی کالا اثبات اجتماعی

این قاعده در اصول روانشناسی تجارت الکترونیک نیز صادق است. اگر تا کنون انجام نداده اید، سعی کنید عناصر اجتماعی زیر را در صفحه نخست و یا صفحه محصول خود استفاده کنید تا ببینید چگونه بر روی نرخ تبدیل شما اثرگذار خواهد بود:

  • اطلاعات معتبر (مانند ایمیل) از مشتریانی که می خواهید به آن ها دسترسی پیدا کنید
  • بررسی (هر چه بیشتر بهتر)
  • نشانه های شبکه های اجتماعی (لایک ها فیسبوک، دنبال کنندگان توییتر)

این کارها می توانند نرخ تبدیل وب سایت شما را ۴۰ تا ۸۰ درصد ارتقا دهند. پس سریعتر دست به کار شوید.

۲) عمل متقابل

عمل متقابل ایده ایست که می خواهد لطف مردم را جواب دهد. به همین دلیل است که دادن هدیه، نمونه (نسخه دمو) و از این دست مباحث به بازدیدکنندگان می تواند تاثیر بسیاری در نرخ تبدیل داشته باشد.

یک مثال مناسب کتاب رایگان است، که بسیاری از سایت ها در برابر دریافت ایمیل به بازدید کننده می دهند. آن ها چیزی را به صورت رایگان به شما پیشنهاد می دهند، که بسیاری از مردم را مجبور می کند که پیشنهاد آن ها بپذیرند.

گزارش کاربردپذیری سراوا

شما می توانید اصل عمل متقابل به روش های مختلفی بر روی وب سایت خود پیاده سازی کنید:

  • به بازدیدکنندگان خود کتاب یا کوپن رایگان دهید.
  • به کاربران در ازای ثبت نام و یا خواندن پست بلاگتان هدیه بدهید.
  • یک برنامه پاداش طراحی کنید و به کاربرانی که سرویس شما را به دوستان خود معرفی می کنند اعتبار ویژه ای بدهید.

به صورت خلاصه: مردم عاشق رایگان ها هستند. 😉

۳) تعهد و ثبات

از ویکی پدیا: اگر مردم متعهد شوند، چه زبانی چه نوشتاری، چه به یک ایده چه به یک هدف، آن ها به احتمال زیاد به متعهد بودن خود افتخار می کنند.

به این تکنیک پا در درب (foot in the door)  می گویند . این نشون میده که چرا پاپ‌آپ هایی مانند این جواب میدن:

foot in the door

تا وقتی که شما بلی را انتخاب کنید، شما تعهدی (کم) ایجاد کرده اید تا آن را انجام دهید. وقتی شما می خواهید ترافیک بازگشت خود را به درآمد تبدیل کنید، شما علاقه مندید برای تبدیل نرخ بازگشت خود ثبت نام کنید.

چطور می توانید از آن برای وب سایت خود استفاده کنید:

  • پاپ‌آپی مشابه بالا اضافه کنید.
  • مشتریان خود را مجبور (متعهد) کنید که خرید خود یا استفاده از محصول شما را عمومی کنند. اگر دوستان آن ها متوجه خرید یا استفاده آن ها از سرویس شما شوند، آن ها نیز علاقه مند خواهند شد.

این ها موارد کوچکی هستند که بازدید کنندگان و خریداران را به محصول شما متعهد می کنند، که باعث می شوند علاقه بیشتری به محصول شما نشان دهند.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید