بروزترین راهنمای بازاریابی در اینستاگرام برای فروشگاه اینترنتی: صفحه پروفایل شما در اینستاگرام

صفحه پروفایل اینستاگرام شما با صفحه اصلی فروشگاه شما برابری می‌کند. جایی است که شما تنها با چند جمله، ماهیت برند خود را شرح می‌دهید.

روشی که شما صفحه پروفایل خود را سازمان‌دهی می‌کنید، بر اینکه مردم چطور متوجه شوند که چه‌کاری می‌کنید، چه کسی هستید و چه چیزی برای ارائه دارید، تأثیر خواهد داشت.

درحالی که شما ظرفیت زیادی برای ویرایش ندارید – یعنی اینکه شما تنها می‌توانید لوگو، بیو و آدرس اینترنتی (URL) را ویرایش کنید – طوری که این سه عنصر را در صفحه پروفایل کنار هم می‌گذارید تأثیر بسزایی خواهد داشت بر اینکه چطور فالوورهای شما برند شما را درک خواهند کرد و چه مقدار ترافیک جذب فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد.

۱- یک بیو (bio) متقاعدکننده بسازید

تا به حال در یک رویداد مربوط به کسب‌وکار بوده‌اید که شخصی به شما کارت ویزیتش را بدهد؟ شما چه اطلاعاتی را روی کارت دیدید؟

نام شخص، سمت کاری، اطلاعات تماس و شاید چند کلمه کلیدی که نشان‌دهنده این است که آن‌ها چه کسی هستند و چه‌کاری انجام می‌دهند.

بیو شما در صفحه پروفایل اینستاگرام همین کار را انجام می‌دهد. شرح مختصری از هویت برند شما است.

این حقیقت که شما نمی‌توانید در بیو بیش از ۱۵۰ کاراکتر استفاده کنید، آن را قدرتمندتر می‌کند. همان‌طور که در این ضرب‌المثل معروف هم می‌بینیم: «کم گوی و گزیده گوی چون دُر»

هرچقدر کمتر بگویید و بیشتر به آن ساختار بدهید، آن‌قدر پیام شما قدرت بیشتری خواهد داشت. به این پروفایل در عکس زیر یک نگاهی بی اندازید:

۲۴ کلمه، ۱۴۵ کاراکتر فضای زیادی برای اینکه توصیف کنید که واقعاً چه کسی هستید وجود ندارد، این‌طور نیست؟ در واقع ما نمی‌توانیم زیاد در بیو توضیح دهیم اما بجای آن می‌توانیم از این موضوع به‌عنوان یک محدودیت استفاده کنیم. در بیو بالا مستقیم رفتند سراغ هسته‌ی اصلی مأموریتشان یعنی: کمک به کارآفرینان برای ایجاد یک کسب‌وکار.

بیو پروفایل شما هم باید همین هدف را دنبال کند. برای شروع سراغ ارزش چیزی که ارائه می‌دهید، ارزش برندتان و هر عنصر کلیدی دیگر که مأموریت شرکت شما را توصیف می‌کند بروید. تمام این اطلاعات را بگیرید و تا جایی که امکان دارد آن را فشرده و مختصر کنید.

برای یک لحظه تصور کنید شما Andie’s Swim کمپانی تولید لباس شنا زنانه را راه‌اندازی کرده‌اید، اگر نگاهی به صفحه درباره‌ی ما آن‌ها بی اندازید، می‌توانید ببینید که آن‌ها تا حد زیادی در مورد اینکه چه لباس‌های شنایی مناسب هستند، تجربه‌های آسیب‌پذیر خانم‌ها در لباس شنا و اینکه آن‌ها یکی از کمپانی‌های پیشرو در مورد محصولات خانم‌ها هستند صحبت کرده‌اند.

با این اطلاعات بیو ما باید این‌طور باشد:

« لباس‌های شنای لوکس که توسط خانم‌ها برای خانم‌ها تولید شده تا یک فرآیند لذت‌بخش خرید لباس‌های شنا را ایجاد کند که با حمل و نقل رایگان و بازگشت کالای رایگان، آسان‌تر هم می‌شود.»

برای شروع بد نیست … و باید توجه کنیم که ما تنها ۱۴۰ کاراکتر می‌توانیم در بیو وارد کنیم.

آما بیایید نگاهی بی اندازیم به پیج واقعی Andie Swim در اینستاگرام و ببینیم چه چیزی نوشته‌اند:

می‌بینید که چیزی که ما نوشتیم به نمونه واقعی خیلی نزدیک بود.

۲- یک کلمه کلیدی که زیاد جستجو می‌شود و با برند شما هماهنگی دارد را به بیو اضافه کنید

کلمه‌های کلیدی در میان حرفه‌ای‌های سئو شناخته شده است اما به ندرت در دنیای شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره شده است.

به نظر می‌رسد، اضافه کردن یک یا دو کلمه کلیدی به پروفایلتان کمک می‌کند وقتی‌که مردم در اینستاگرام در حال جستجو هستند شما را پیدا کنند.

اگر قبلاً روی کلمه‌های کلیدی برندتان کار کرده‌اید و می‌دانید آن‌ها چی هستند، یکی از کلمه‌های کلیدی‌ای که بازخورد بالایی دارد و بیشترین ترافیک را به سایت شما آورده است را به پروفایلتان اضافه کنید.

با وجود این مسئله که گوگل و اینستاگرام دو دنیای مجزا هستند، اگر حجم جستجوی یک اصلاح یا یک کلمه کلیدی در یکی از آن‌ها سابقه داشته باز این احتمال وجود دارد که در بعدی هم تکرار شود.

۳- نحوه استفاده از نکته‌های کپی‌رایت در اینستاگرام برای جذب بازدیدکنندگان

علی‌رغم محدودیت کاراکترها در اینستاگرام، شما همچنان می‌توانید با چند ترفند کپی‌رایت، از بیو پیج تان برای جذب بازید کنندگان برای سایت فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.

تا حالا متوجه این موضوع شده بودید، محتواهای کپی برای بازاریابی با این موارد شروع می‌شود؟

«آیا از مشکل X رنج می‌برید؟ مشکل X می‌تواند اذیت کننده و دردناک باشد. در کمپانی فلان، ما سعی داریم مشکل X را با راه‌حل Y برطرف کنیم.»   

شما شاید هر وقت چنین محتوای کپی را ببینید توجهتان جلب شود، اما دلیل اینکه بازاریاب‌ها از این ساختار استفاده می‌کنند این است که همیشه درست کار می‌کند.

کپی‌رایترها این موضوع را سیستم PAS می‌نامند: Problem, Agitation, and Solution یعنی مشکل، تحریک و راه‌حل

در سیستم PAS، با مطرح کردن مشکلی که مخاطب شما دارد شروع می‌کنید، سپس با صحبت بیشتر در مورد مشکل، مخاطب را بیشتر تحریک می‌کنید و در انتها راه‌حلتان را ارائه می‌کنید.

از آنجا که فضای کمی در بیو اینستاگرام برای استفاده از این سه عنصر وجود دارد، هنوز می‌توانید مشکل را ذکر کنید و سراغ راه‌حل بروید.

آن همان چیزی است که ما در پروفایل خودمان انجام می‌دهیم همان‌طور که قبلاً هم دیده‌اید. ما با این جمله شروع می‌کنیم: ساختن کسب‌وکار سخت است.

این به احتمال زیاد مشکل اصلی است که بیشتر کارآفرینان تازه‌کار با آن مواجه می‌شوند. در عین حالی که می‌خواهند کار را به سرانجام برسانند باز هم همه موانعی که آن‌ها می‌خواهند به سمت آن بروند و آن را برطرف کنند می‌بینند. بعد از آن ما میگوییم راه‌حل چیست:

«ما یک کمپانی در زمینه رسانه‌های اجتماعی هستیم که محتوایی منحصر به فرد را برای مؤسسان استارتاپ و کارآفرینان تولید می‌کنیم. 👇 مجله رایگان ما را دریافت کنید»

چیزی که در این مورد خیلی خوب هست این است که راه‌حل (محتوای منحصر به فرد برای مخاطبان ما) به‌خوبی با یک CTA (دکمه یا جمله فراخوان) همراه شده است.

گزینه دیگر این است که به ارزش کار یا ارزش‌های برند خودتان اشاره کنید.

کمپانی Fronks شیر بادام ارگانیک می‌فروشد. در صفحه پروفایل خودشان آن‌ها به نکات کلیدی ارزش کار خود اشاره می‌کنند:

ساده و در عین حال مؤثر، به‌ویژه اگر ارزش کار شما با مخاطبان شما صحبت کند مانند موردی که در بالا می‌بینید.

در نهایت می‌توانید از تحریک کردن استفاده کنید، چیزی که در عین حال اختصاری از ارزش کار شما هم هست.

این بهترین کار است وقتی یک شرکت در حال حاضر به‌خوبی شناخته‌شده و دارای یک برند متمایز است.

۴- یک CTA (دکمه یا جمله فراخوان) اضافه کنید

جمله فراخوان (CTA) در واقع جمله یا دکمه‌ای در محتوای سایت یا شبکه اجتماعی شما است که مخاطب را به انجام کاری دعوت می‌کند.

CTA های شما چیزهای هستند که دنبال کننده‌های شما را از اینستاگرام به سمت سایت فروشگاه اینترنتی شما می‌کشانند.

این ایده ساده است اما برای اینکه کارایی داشته باشد شما باید چیزی در اختیار داشته باشید که CTA را برای اینکه دنبال کننده‌های شما به آن عمل کنند، مرتبط و جالب می‌سازد.

به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی شما می‌توانید یک تخفیف پیشنهاد یا ارائه دهید. کاری که Sub-Zero Superfoods انجام می‌دهد.

همین‌طور شما می‌توانید خلاق باشید و آن را در روش‌های دیگر به کار بگیرید.

برای مثال Face North یک لینک در بیو خود دارد که حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد.

بعد از اینکه روی این لینک کلیکی می‌کنید شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که آنجا کوله‌پشتی‌های بی‌نظیری را بر اساس جنسیت، سایز و نوع کوله‌ای که ترجیح می‌دهید را پیدا می‌کنید.

کمپانی Urban Outfitters حتی زاویه‌ی خلاقانه‌ای را از CTA در نظر گرفته است. شروعش این‌طور به نظر می‌رسد که یک لینک غیرتجاری است.

به‌طور شگفت‌انگیزی، شما به یک صفحه پر از محتوای تولید شده توسط کاربر هدایت می‌شوید. هنگامی که روی یکی از تصاویر آن کلیک می‌کنید، می‌توانید محصولی را که در آن قرار دارد خریداری کنید.

یکی از روش‌های جالب و به‌شدت تعاملی برای فروش.

وقتی می‌خواهید یک آدرس اینترنتی یا URL اضافه کنید بهتر است که لینک کوتاه شده باشد. مثل لینک‌هایی که روی Bitly درست می‌کنید که به URL خاص ری دایرکت می‌شود که به این ترتیب شما می‌توانید تعداد بازدیدکنندگانی که از آن لینک خاص وارد سایت می‌شوند و رفتار آن‌ها روی فروشگاه اینترنتی را ببینید و آنالیز کنید.

برای انجام این کار از یکی دیگر از محصولات گوگل استفاده کنید یعنی Campaign URL Builder

حداقل یک یا دو تا از کادرهای موجود را پر کنید تا بعداً این امکان را داشته باشید که آن‌ها را روی گوگل آنالیتیکس بررسی کنید.

اگر قصد دارید همان صفحه را در کانال‌های دیگر تبلیغ کنید، ممکن است بخواهید محتوای بیشتری را از طریق سه کادر زیر آن اضافه کنید.

کمپانی Vans یک نمونه جالب از چگونگی استفاده از میانبرهای هوشمند را به ما نشان می‌دهد.

بعد از اینکه روی لینک‌هایشان کلیک می‌کنید به یک صفحه فرود (landing page) زیبا هدایت می‌شوید تا یکی از اعضای خانواده Vans شوید که به شما حق کسب تجربه خرید شخصی‌سازی‌ شده، امتیازهای وفاداری و خیلی چبزهای دیگر را می‌دهد. همچنین آدرس اینترنتی قابل‌ردیابی که از آن استفاده می‌کنند هم بررسی کنید.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید