فروشگاه اینترنتی برای همه

در دنیای مدرن امروز، اینترنت بیشتر مرزها و محدودیت‌ها را کنار زده و انسان‌ را وادار به تفکر مدرن و حرکت رو به جلو می‌کند. کسب و کار اینترنتی هم از این قاعده مستثنا نیست. با سرعت بالایی رشد کرده و نقش مهمی را در اقتصاد یک کشور ایفا می‌کند.

با این توضیح این سؤال پیش می‌آید که چه کسانی می‌توانند در این روش مدرن اقتصادی نقش داشته باشند؟ سال‌های قبل به علت تفکر سنتی اقتصادی ایران، مردم و کسبه تمایل به این روش نداشتند و اعتماد نمی‌کردند. حتی در قانون نیز آمده است که برای راه‌اندازی کسب و کار نیاز به یک مکان تجاری است، ولی با تصویب قانون مشاغل خانگی این محدودیت تا حدودی برداشته شد. حالا صرف نظر از سرمایه و مکان تجاری برای کسب و کار، تجربه نشان می‌دهد ذهنیت ایرانیان در مقابل افرادی که می‌توانند کسب و کاری در بازار ایران راه‌اندازی کنند چیزی متفاوت از تفکر جهانی است. اکثراً و مخصوصاً کاسب‌های قدیمی متفق‌القول فکر می‌کنند کار هر کسی نیست و گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!

هدف از این مقاله بررسی محدودیت‌ها در کسب و کار است که وقتی به سمت خریدوفروش اینترنتی پیش می‌رویم شکسته می‌شوند و این امکان را برای هر جنسیت، شرایط و سن و سال فراهم می‌نماید و در این راستا قصد داریم افرادی را در جامعه بررسی کنیم که پشت این محدودیت‌ها گم ‌شده‌اند.

1– بانوان، کسانی که همیشه نادیده گرفته ‌شده‌اند

ComScore – شرکت آمریکایی تجزیه ‌و تحلیل بازاریابی و ترافیک اینترنتی – آماری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد 58 درصد از کسانی که در فروش اینترنتی نقش دارند خانم‌ها هستند و از این آمار 83 تا 87 درصد تصمیم به خرید می‌گیرند. با این توصیف می‌توان دریافت که بانوان با این‌که بیشتر تمایل به سمت خرید دارند، حالا چه در حوزه خرید فیزیکی و چه در زمینه‌ی خرید آنلاین، ولی مطمئناً همان حساسیت و تجربه را با جزییات درفروش نیز بکار می‌گیرند. آن‌ها با توجه به تجربه‌ها و ریزبینی‌های خود در خرید، در زمینه‌ی فروش هم پیشنهادهای بهتری به شما می‌دهند، تنوع بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند و وقت و حوصله‌ی بیشتری را برای خرید شما صرف می‌کنند.

در این میان بانوان خوش ذوق و با استعدادی نیز هستند که علاوه بر توانایی بالا در فروش، هنری هم دارند اما به دلیل نداشتن سرمایه و مکان تجاری و نادیده گرفته شدن آن‌ها در بازار ایران، از این امر محروم هستند. خیلی از بانوان عزیز کشورمان سرپرست خانوار هستند و به خاطر مشکلات مالی مجبور هستند به مشاغلی رو بیاورند که نه تنها علاقه‌ای به آن ندارند بلکه آن‌قدر وقت آن‌ها را می‌گیرد یا آن‌ها را خسته می‌کند که نهایتاً خود را در مقابل مسئولیت‌ها در خانه مانند خانه‌داری و بچه‌داری ضعیف می‌بینند و با مشکلاتی جبران‌ ناپذیر مواجه می‌شوند.

حال اگر شرایطی فراهم شود که آن‌ها در خانه به کسب کار و دلخواه خود بپردازند و هنر و استعدادهای خود را بروز دهند به‌طور حتم سد محدودیت‌ها در مقابل آن‌ها فرو می‌ریزد. بهترین راه‌حل را می‌توان کسب و کار اینترنتی دانست که نه نیاز به هزینه‌ی آن‌چنانی دارد نه آن‌ها را از مسئولیت‌هایشان در مقابل خانواده باز خواهد داشت.

2- جوانان، بیکارها و دانشجوها

آمار سرسام‌آور و ناراحت‌کننده‌ی بیکاری در ایران، حال به امری عادی برای جامعه‌ی ما تبدیل شده است. نرخ بیکاری جوانان در ایران با توجه به آماری که از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته اعلام شد، 18 درصد است و نرخ بیکاری دانش‌آموختگان جوان کشور 21/5 تا 22 درصد می‌باشد. این موضوع باورکردنی نیست و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

با توجه به توضیحاتی که در ابتدای مقاله داده شد، دنیای کسب و کار اینترنتی حرکتی انفجاری و رو به جلو دارد ولی همچنان جوانان بیکار هستند. در حالی که با توجه به پتانسیل، دانش و انگیزه‌ی بالایی که در جوانان ایرانی پیدا می‌شود، می‌توانند هدایت‌گر اصلی این مسیر صعودی و آینده دار برای خود و جامعه باشند.

در حال حاضر نبود سرمایه کار مهم‌ترین علت بیکاری جوانان است. حتماً جوانانی که اکنون بخش عمده‌ای از آن‌ها تحصیل‌کرده هستند، ایده‌ها و پتانسیل‌های بالای اقتصادی دارند که به دلیل محدودیت‌های مالی و حتی جغرافیایی قادر به راه‌اندازی کسب و کار خود نیستند. خیلی از جوانانی که در شهرهای کوچک در حال زندگی و تحصیل هستند، احساس می‌کنند برای شروع به کار باید به شهرهای بزرگ‌تر بروند در حالی که این‌طور نیست. افرادی نیز هستند که در شهرهای کوچک و دورافتاده اقدام به فروش اینترنتی کردند و حتی موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیز شده‌اند. مطمئناً جوان‌ها با دانش ، استعداد، انرژی و انگیزه‌ی بالا می‌توانند افراد موفق با ایده‌هایی نو در حوزه‌ی کسب و کار اینترنتی باشند.

جوانانی نیز که دانشجو هستند و با داشتن وقت کم، مشکل مالی نیز گریبان گیر آن‌ها می‌شود و برای امرار معاش و هزینه‌ی تحصیل مجبور به کار هستند، با همان محدودیت‌های عمده‌ی دوران جوانی روبرو می‌شوند، ولی حتی از خوابگاه دانشجویی یا خانه می‌توانند اقدام به راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی کنند و با دانش خود قدم قابل توجهی برای آینده‌ی خود و جامعه بردارند و تأثیر به سزایی در جریان عظیم کسب و کار اینترنتی که به اقتصاد دنیا سایه افکنده، داشته باشند.

3- نوجوانان، ایده‌هایشان قبل از دیده شدن می‌میرد!

از آنجا که نوجوانان بخش مهمی از سرمایه‌ی انسانی جامعه را تشکیل می‌دهند، تغییرات اجتماعی – فرهنگی این نسل ظرفیت این را دارد که منشأ دگرگونی‌هایی در دیگر سطوح جامعه باشد. از این رو بها، ارزش دادن و ایجاد موقعیت برای نوجوانانی که همیشه از دید جامعه و خانواده، وظیفه و مسئولیتی جز درس خواندن ندارند می‌تواند موج مثبت و عظیمی از بار اقتصادی و فرهنگی را وارد جامعه نماید و تحولی را میان این انرژی‌های پتانسیلی، رقم بزند.

همه خوب می‌دانیم و یادمان هست که در نوجوانی آرزوها و ایده‌هایی داشتیم که اگر از سوی جامعه و خانواده دیده می‌شد یا خود قدرت و امکانات بروز دادن آن‌ها را داشتیم، شاید آینده‌ای متفاوت‌تر از حالا برای خودمان رقم می‌زدیم.  امکاناتی که در دنیای امروز در اختیار نوجوانان است نسل آن‌ها را از نسل‌های ما یا حتی قبل‌تر از ما، به طرز قابل توجهی متفاوت کرده است. اینترنت از جمله امکاناتی می‌باشد که شاید بیشتر وقت روزمره آن‌ها را در بر می‌گیرد و از دغدغه‌های اصلی خانواده‌هایشان این بوده است که آیا وجود اینترنت در زندگی آن‌ها لازم است یا نه؟ مفید است یا مضر؟

حتماً استفاده از اینترنت مثل هر چیز دیگری می‌تواند دو روی مثبت و منفی داشته باشد، ولی پیشنهاد ما برای خانواده‌ها برای بیشتر جلوه کردن روی مثبت استفاده اینترنت برای نوجوانان این است که از آنجایی که نوجوانان مدام در ذهن خود ایده‌های خام ولی سرشار از خلاقیت را می‌پرورانند، خود والدین با حمایت و جهت‌دهی به افکار و ایده‌های آن‌ها، فرزندان با استعداد خود را در مسیر متفاوتی در میان جامعه قرار دهند.

مطمئناً نوجوانان نیز با تکیه به تجربه‌ی خانواده و افراد بزرگسال با استفاده از اینترنت که بیشتر با سلایق و عقیده‌های آن‌ها هم‌خوانی دارد، می‌توانند شخصیت کاری بودن و آینده‌نگری را در کنار تحصیل هدفمند در بعد اجتماعی آن‌ها شکل دهند . چه‌بسا این موضوع آن‌ها را تا حد قابل توجهی از معضلاتی که نزدیکی این نسل پرسه میزند دور نگه دارد.

3 نظر

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید