تمام فروشگاههای اینترنتی یک هدف رایج دارند: هر تعداد محصولی که ممکن است بفروشند. فراتر از آن، فروشگاههای اینترنتی در مراحل مختلف شامل ساختار، طراحی، ویژگیها، بازار هدف و … باهم فرق دارند. با فکر به این موضوع، چیزی که به شدت برای کسبوکارهای اینترنتی مهم است این است که فروشگاههای اینترنتی مناسب و درخور خصوصیات صنعت مربوط به آن داشته باشند.
مقولهای که ممکن است در ساختار و شخصیت فروشگاه تأثیر داشته باشد، میزان محصولات موجود در فروشگاه است. خیلی از کسبوکارهای کوچک خود را به تولید صنایع دستی یا کالاهای سفارشی با تعداد محدود اختصاص میدهند که قطعاً جذابیت خاص خود را دارد اما ممکن است در یک صفحه وب که تقریباً خالی است چشمگیر نباشد.
آیا این بدین معنی است که با تعداد کم محصولات ارزش ساخت یک فروشگاه اینترنتی را ندارد؟ً! قطعاً جواب منفی است! این تنها بدین معنی است که به جنبههای خاصی از این روند توجه داشته باشید. شما مطمئناً میتوانید فروشگاه اینترنتی بسازید که ظاهر زیبایی داشته باشد و به خوبی بفروشد، مخصوصاً اگر نکتههای زیر را دنبال کنید:
روی عکاسی حرفهای از محصولات سرمایهگذاری کنید
تبلیغ برند خود با عکسهای با کیفیت همیشه در اولویت است. اما یک ضرورت اضافهتر هم است تا وقتی با فروشگاهی با محصولات محدود کار میکنید این روش به خوبی کار کند. نه تنها عکسهای حرفهای محصولات شما را به عالیترین وجه ممکن به نمایش میگذارد بلکه نمای کلی سایت فروشگاه اینترنتی را شما را از نظر ظاهری بهبود میبخشد.
اگر فروشگاه اینترنتی شما بجای یک محصول خدمت یا سرویسی را میفروشد، یک عکاس استخدام کنید تا از یک جلسه بین شما و مشتریانتان یا از شما در حال ارائه آن سرویس عکاسی کند.
بزرگ فکر کنید، بزرگ طراحی کنید
با محصولات کم، آنقدر هم فضایی را توی سایت شما اشغال نمیکند. برای اینکه از ایجاد فضاهای خالی سفید که برای هیچ وجهی از طراحی سایت استفاده نشده است، از عکسهای بزرگ، فونتهای بزرگ، تیترهای بزرگ و … استفاده کنید. وقتی با عناصر بزرگ در طراحی کار میکنید خلی مهم است که از به هم ریختگی یا شلوغی در سایت جلوگیری کنید. از همان فضای بخصوص استفاده کنید و به همان اندازه طراحی خود را بزرگ کنید. همه چیز را توی هم جا ندهید که حتماً باعث هرج و مرج خواهد شد.
یک صفحه به هر محصول اختصاص دهید
فروشگاههای اینترنتی که محصولات زیادی دارند معمولاً فهرست محصولات خود را با استفاده از شاخهها از هم جدا میکنند. با وجود محصولات کمتر شاید ایده بهتری باشد که برای هر محصول یک زیرشاخه بهصورت جداگانه در شاخه اصلی خود ایجاد کنید و از تمام صفحه برای ارائه محصولات خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
یک از روشهای مؤثر در این رویکرد این است که هر محصول را به عنوان زیرشاخهای با استفاده از همان نام و هویت محصول در فروشگاه جای دهید. برای مثال، بجای ایجاد یک صفحه جدا برای صابون اسطوخدوس، صابون خیار، صابون عسلی بسازید، چیزی مثل “حس آرامشبخش”، “تازه کردن حس نشاط” یا “آرامش عمیق” را امتحان کنید!
با جزییات تفسیر کنید
فرصتی را برای ارائه محصول خود را به شیوهای معقولانه که همه مزایای آن را در بر میگیرد را در نظر بگیرید. مجبور نیستید خودتان را به فهرستی ساده محدود کنید. عکس کاملتری از محصول خود را با استفاده از چندین عکس، فرآیند تولید آن یا ارائه ویژگیهای محصول (اندازه، رنگ، مواد) به تصویر بکشید.
این موضوع بسیار مهم است زیرا یک فروشگاه با محصولات کم شاید به نظر خریدار آنلاین زیاد خاص یا حرفهای به نظر نرسد. با اضافه کردن اطلاعات و محتوا شما نشان میدهید که قابل اعتماد و در کار خود جدی هستید و شما روی کیفیت تأکید بیشتری نسبت به کمیت دارید.
به محصول خود زندگی ببخشید
برای مشتریهای بالقوهی خود تجسم محصولاتتان را به عنوان بخشی از زندگی آنها با روشی که نشان دهد چرا به این محصولات نیاز دارند ساده کنید. شما میتوانید به این امر با اضافه کردن عکسهایی که نشان میدهند محصولات شما توسط افراد واقعی استفاده میشود دست پیدا کنید (بجای اینکه با اغراق زیاد تنها با یک پسزمینه سفید آن را نمایش دهید). یا بهوسیلهی ساخت فیلمهای آموزشی و تبلیغاتی، نوشتن توضیحات با لحنی دوستانه و شفاف و لیست کردن پیشنهادها و ترفندها که ارزش محصول شما را به حداکثر میرساند.
توصیه مشتریهای راضی را به سایت اضافه کنید
قدرت نظرات مثبت واقعی است و تأثیر بزرگی مخصوصاً در حوزه تجارت الکترونیک دارد. حوزهای که خریداران میخواهند مطمئن شوند که در حال انجام یک معامله خوب از راه دور هستند. با محدودیت انتخاب در محصولات کم، گرفتن بازخوردهای مشتریان قبلی که محصول شما را تائید میکنند میتواند مهر تأییدی باشد بر آنچه شما نیاز دارید تا با اعتماد به نفس بیشتری هویت برند خود را ارائه دهید. شما دو راه دارید یا صفحه نظرات کاربران قبلی را ایجاد کنید یا در صفحه همان محصول نظرات مربوط به آن را جای دهید.
پیشنهاد ما …
بیدُک پلاس امکانی جدید است برای کسبوکارهای خاص که نیاز به طراحی به خصوص برای سایت فروشگاه اینترنتی خود دارند. اگر محصولات محدود و کم و یا سرویس بخصوصی دارید که قصد ارائه آنها را بهصورت اینترنتی دارید فروشگاه اینترنتی خود را با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد، در قالب بیدُک پلاس بسازید و از ویژگیهای منحصر به فرد آن بهرهمند شوید.
منبع: Wix