تاکتیک‌های جذب مشتری بیشتر برای فروشگاه اینترنتی

در این پست ما قصد داریم نگاهی به تعدادی از تاکتیک‌های بازاریابی بی اندازیم. هر کسی که یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده است باید یک استراتژی طولانی مدت برای رشد داشته باشد و خیلی مهم است که فرق بین تاکتیک و استراتژی را تشخیص دهد. شما باید اهداف، استراتژی و تاکتیک‌های به همین ترتیبی که بیان شد برای خود تعریف کنید. به‌طور مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه لباس برای حیوانات خانگی راه انداخته‌اید:

هدف: جذب ۱۰۰۰ صاحب حیوان خانگی در پایگاه داده‌ها

استراتژی: مد کردن لباس سگ‌های کوچولو!

تاکتیک‌ها: حراج لباس‌های شنا تابستانی سگ‌های کوچولو، طراحی پست‌های اینستاگرامی از سگ‌های شیک، فرستادن خبرنامه هفتگی از شیک‌ترین سگ‌های جهان، راه‌اندازی مسابقه شیک‌ترین سگ (همراه با جایزه) با هشتگ #سگتان_را_معرفی_کنید، ساخت اپلیکیشن موبایل با مضمون “لباس تن سگت کن”

تاکتیک‌ها مجموعه اقداماتی هستند که شما برای عملیاتی کردن استراتژی بکار می‌گیرید. اما رایج‌ترین تاکتیک‌ها که می‌توانید به عنوان بخشی از پیاده‌سازی استراتژی استفاده کنید کدام ها هستند؟ در ادامه به ۱۰ تاکتیک برای جذب مشتری بیشتر در فروش اینترنتی شما می‌پردازیم.

۱- حراجی راه بی اندازید

تخفیف گذاری شاید یک استراتژی طولانی مدت نباشد اما می‌تواند به شدت در جذب مشتری جدید برای فروشگاه شما مفید باشد. هزینه جذب مشتری را تعیین کنید و از این طریق ببینید توان اعمال چه میزان تخفیف (به اندازه محدودی از کالا یا تعداد) را در جهت کسب مشتری‌های جدید دارید. سپس به‌وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی و بلاگ آن را به همه معرفی کنید. فقط مراقب جذب شدن دلالان باشید، زیرا این مشتریان ممکن است برای کسب‌وکار شما ارزش چندانی نداشته باشند.

۲- یک مسابقه راه بی اندازید

مسابقات می‌توانند روشی سرگرم کننده و جالب برای به سر زبان انداختن فروشگاه شما باشد، اما این را هم یادتان باشد که مسابقه را به سمت برند خود هدفمند کنید. مثلاً اگر لباس زنانه می‌فروشید مسابقه “بامزه‌ترین حیوانات خانگی” را راه نی اندازید. شما می‌توانید به‌وسیله‌ی ساخت یک مکانیزم رأی‌گیری (مانند سیستم رأی‌گیری تلگرام) حداکثر خروجی را از مسابقات بگیرید. به‌طور مثال شرکت‌کنندگان می‌بایست برای بردن یا شانس مجدد دوستان خود را وارد رأی‌گیری کنند.

۳- نمونه‌های رایگان بدهید

بیشترین کاری که می‌توانید برای کاهش موانع در این راه که مشتری استفاده از کالای شما را تجربه کند پیشنهاد رایگان است. شاید با در نظر گرفتن محصول شما زیاد اقتصادی به نظر نیاید، اما اگر هزینه این پیشنهاد پایین باشد، ارزش امتحان کردن را دارد.

۴- وارد شراکت شوید

همکاری با یک شریک غیر رقابتی اما تکمیل کننده مخاطب شما می‌توانید یکی از راه‌های به شدت مؤثر در جذب مشتری‌های جدید باشد. این مسئله می‌تواند به سادگی تبادل ترافیک بین سات شما و سایت همکار شما باشد – به‌طور مثال در فروشگاه اینترنتی کسی که کفش زنانه می‌فروشد یک بنر دیجیتالی از سایت خود که کیف زنانه می‌فروشید و محدوده مخاطب مشترک دارید، بگذارید با این مضمون که “آیا کیف‌های این فروشگاه را امتحان کرده‌اید” و بابت آن بخشی از درآمد خریدهایی که از طریق ترافیک آن بنر ایجاد شده به همکار خود بپردازید، که این روش می‌تواند متقابل باشد.

۵- یک محتوای هدف‌گذاری شده برای بلاگ بنویسید

این روش زودبازده نیست اما نوشتن یک محتوای معتبر و جالب در محدوده متنی فروشگاه اینترنتی شما سود خوبی در طولانی مدت برای شما خواهد داشت. محتوای هدف‌گذاری شده کمک خواهد کرد سایت فروشگاه شما برای موتورهای جستجو بهینه شود (سئو – SEO) و مشتری‌های ارجینال را برای شما جذب کند. حتی باعث خواهد شد بازدیدکننده‌هایی که از محتوای شما هیجان‌زده می‌شوند، محتوای شما را به اشتراک بگذارند. هر فروشگاه اینترنتی بهتر است به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود یک محتوای وبلاگی داشته باشد.

۶- محصولات و خدمات جدید ارائه دهید

موضوع کاملاً واضح است، ولی نکته این است که یک روش فوق‌العاده مؤثر برای جذب مشتری‌های کاملاً جدید این است که محصول و خدمات کاملاً جدید ارائه دهید. خیلی هم لازم نیست پیچیده‌اش کنید، حتی می‌تواند به سادگی یک بسته‌بندی جدید یا قیمت‌گذاری جدید باشد.

۷- تبلیغ کنید

یک از ابتدایی‌ترین روش‌های جذب افراد جدید به سمت یک کالا یا یک سرویس تبلیغ است اما بحث این است که فراموشش نکنید! از سرویس‌های تبلیغات در فضای وب مثل Google Ads را به‌طور آزمایشی استفاده کنید تا زمانی که هدفمندی خود را دقیق تنظیم کنید و هزینه‌ای را که می‌خواهید بابت آن بپردازید تعیین کنید.

۸- وارد شبکه‌های اجتماعی شوید

در عصر شبکه‌های اجتماعی بازاریابی مؤثر فقط این نیست که از مردم درخواست کنید که به سمت شما بیایند، باید وارد کانال‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و ده‌ها شبکه اجتماعی معروف شوید که مشتری‌های شما آنجا حضور دارند. شبکه‌های اجتماعی که با کسب‌وکار شما جور درمیایند انتخاب کنید و به‌طور معتبر وارد این کانال‌ها شوید. به یاد داشته باشید شبکه‌های اجتماعی نه‌تنهای فضایی است که به‌راحتی مردم را به سمت کسب‌وکار شما می‌کشاند، بلکه به شما کمک می‌کند داستان کسب‌وکار خود را خلق کنید که افراد آن را با بقیه به اشتراک بگذارند.

۹- افراد را به اولین خرید از شما تشویق کنید

خرید از خود را برای اولین بار آن‌قدر شیرین کنید تا ببینید چقدر بازدیدکننده و مشتری جذب شما می‌شوند. برخی از فروشگاه‌های آنلاین تخفیف‌های کوچک برای اولین خرید پیشنهاد می‌دهند. نکته مهم این است که محسوس و شفاف کنید که اگر مشتری همین ‌الان خرید کند چه اتفاقی می‌افتد.

۱۰- توصیه‌ها

بهترین و مسلماً ارزشمندترین روش جذب مشتری زمانی است که مشتری‌های هیجان‌زده شما کسب‌وکارتان را به یک دوست توصیه می‌کنند. وقتی این روش خوب جواب بدهد، تمام روند بازاریابی شما توسط مشتری‌های هیجان‌زده و خوشحال انجام می‌شود و این یعنی شما بجای اینکه زمان خود را صرف آوردن افراد بکنید، فروشگاه اینترنتی خود را اداره می‌کنید. توصیه‌ها می‌توانند به صورت طبیعی با روش بازاریابی دهان به دهان شکل بگیرند (تمرکز روی محصول عالی، قیمت عالی و خدمات مشتریان عالی، همه‌ی این‌ها می‌توانند به تنهایی شما را بالا ببرند) اما شما همچنین می‌توانید یک برنامه بازاریابی بر اساس توصیه‌ها را نیز پیاده‌سازی کنید.

حرف آخر …

تعدادی از این تاکتیک‌ها به عهده شماست اما بیدُک بستری فراهم کرده که مهم‌ترین تاکتیک‌ها را از قبل برای شما آماده کرده است و تنها نیاز به اجرا دارد. پلتفرمی خوب و یکدست که آماده است برنامه بازاریابی مناسب با کسب‌وکار شما را برای فروشگاه اینترنتی که در بیدُک پیاده کردید فراهم کند. با کارشناسان ما تماس بگیرید و تمام این تاکتیک‌ها را با همراهان خود در بیدُک چک کنید.

منبع: Referral Candy

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید