گزارش کارگاه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

کارگاه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی با هدف آشنایی کسب و کارهای کوچک در حوزه تجارت الکترونیک با مفاهیم و اصول فروش آنلاین با حضور جمعی از علاقه‌مندان و فعالان این حوزه برگزار شد. این کارگاه با همکاری زاویه و شتاب‌دهنده آواتک روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در محل برگزاری کارگاه‌ها در آواتک به انجام رسید و با رضایت و استقبال شرکت کنندگان همراه بود. مدرسین این دوره اشکان عیوق (مدیر توسعه دهنده کسب و کار) و صادق سرابی (مدیر تجربه کاربری) هر دو از بیدُک بودند که با توجه به بازخوردهای شرکت کنندگان تجربه‌ای خوب را پشت سر گذاشتند.

از نکات قابل توجه این کارگاه برگزاری آنلاین هم‌زمان با کارگاه حضوری توسط کافه تدریس (مشاوره و تدریس آنلاین) بود که با وجود مشکلات موجود به دلیل زنده بودن آن و هم‌زمانی با کارگاه، یک کار جدید بود که با بازخورد رضایت بخشی از سوی شرکت کنندگان همراه بود و با توجه به درخواست‌های زیاد، بیدک و کافه تدریس را بر آن داشت تا اقدام به برگزاری دوباره این کارگاه به‌صورت آنلاین نمایند.

همان‌طور که گفته شد مباحث و مفاهیمی در این کارگاه مطرح شد که از اصول کلی و لازمه راه‌اندازی هر نوع کسب و کار اینترنتی است. در ادامه گزارشی از موارد مطرح شده در کارگاه به‌طور مختصر بیان می‌شود:

کشف مشتری (Customer Discovery)

این مورد در راستای کمک به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برای بررسی بهتر و عمیق‌تر ایده اصلی کسب و کارها بیان شد تا به درک بهتری از میان مشتریان بالقوه خود برسند و هدف‌گذاری دقیقی برای جذب آن‌ها داشته باشند.

جستجو برای کلمات کلیدی (Keyword Research)

در واقع جستجو در وب و ابزار آن یعنی موتورهای جستجو از مباحثی هستند که کمتر خرده‌فروشان اینترنتی به اهمیت آن آگاه هستند. در این کارگاه ترفندهایی برای بالا آمدن و رشد هرچه سریع‌تر کسب کارها مطرح شد.

ایجاد کاربران اولیه (Lead Generate)

جذب کاربران اولیه تبدیل آن‌ها به مشتری اولیه از مباحث مهم در دنیای کسب و کارهای اینترنتی است  که تقریباً هیچ کدام از شرکت کنندگان این دوره تعریف دقیقی از Lead در حوزه تجارت الکترونیک نداشتند. که نیاز به تمرکز بیشتری برای اهمیت بالای این مبحث از سوی مدرسین داشت.

تعریف استراتژی راه‌اندازی و ارتقای مشتری (Launch Promotion and Lunch Strategy)

در واقع روشن کردن اهداف کسب و کار در کارگاه مقدمه‌ای برای رسیدن به این موضوع بود که در ادامه مباحث به این رسیدند که بدون استراتژی پیاده‌سازی این اهداف به هیچ جا نخواهد رسید. سازمان‌دهی یک استراتژی خوب و پیاده‌سازی آن هدف این قسمت از کارگاه بود.

شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI)

مسئله مهم دیگری که مطرح شد این بود که اهداف و استراتژی پیاده‌سازی آن‌ها بدون اندازه‌گیری تصویر دقیقی از موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کارهای اینترنتی نمی‌دهد و این موضوع باعث می‌شود درک درستی از نحوه رسیدن به اهداف خود نداشته باشند.

بازاریابی (Marketing)

و اما مهم‌ترین مسئله در مورد کسب و کار نحوه و استراتژی ورود به بازار است. مبحثی که اکثر شرکت کنندگان منتظر آن بودند و بیشترین تأکید را روی آن داشتند و موارد جدیدی از نوع بازاریابی در حوزه دیجیتال مانند تبلیغات کلیکی، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و … که برای آن‌ها تازگی داشت.

و در آخر …

بزرگ‌ترین هدف برگزاری کارگاه‌هایی از این دسته، آشنایی کسب و کارها با چالش‌های پیش رو و ارائه راه‌حل‌هایی در اختیار آن‌ها قرار داده شود که همگی حاصل تجربیات و ساعت‌ها تلاش افراد تیم بیدک و راهنمایی افراد کارکشته در این حوزه است که مطمئناً بزرگ‌ترین مزیت تیم بیدک به حساب می‌رود.

این اولین قدم در راه فرهنگ‌سازی تجارت الکترونیک در جامعه است که نشان می‌دهد قطعاً کار سختی پیش رو خواهیم داشت. پتانسیل‌ها و استعدادهایی در ایران وجود دارد که نمونه آن در هیچ نقطه از جهان وجود ندارد و این کافی است تا بزرگ‌ترین انگیزه ما برای ادامه راه باشد.

کارگاه‌های تخصصی‌تر با موضوعات مرتبط با مباحث مطرح‌شده در راه است. پس با ما همراه باشید زیرا هدف بیدک پیشرفت کسب و کارها مخصوصاً کسب و کارهای اینترنتی با کسب دانش بیشتر است.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید