مزایا و معایب کانال‌های فروش غیر حضوری

کانال های فروش اینترنتی

در سال‌های اخیر با رشد صنعت نرم افزار و با افزایش راه‌های ارتباطی، فروشنده‌ها نیز به روش‌های جدیدی برای فروش کالاهای خود روی آورده اند. از این رو فروشندگان توانسته‌اند فروش خود را افزایش داده و کالاهای خود را به مشتریان بیشتری ارائه کنند.

اما منظور ما از کانال‌های فروش چیست؟ شاید تا ۱۰ سال پیش بسیار عجیب به نظر می‌رسید که بتوان از روی مبل راحتی مقابل تلویزیون کالاهای یک فروشگاه را دید و از همانجا سفارش داد و درب منزل تحویل گرفت. اما حالا این اتفاق روزانه بارها و بارها در حال رخ دادن است و فروشگاه‌های بسیاری حتی بدون داشتن دکان و یا مکان فیزیکی کالای بسیاری را فروخته و به دست مشتریان می رسانند. امروزه هر وسیله و ابزار ارتباطی تبدیل به راهی برای خرید شده است. مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های اینترنتی، تلفن، پیامک و … کالاهای مورد نظر خود را انتخاب و سفارش می‌دهند.

ما در این مقاله سعی داریم این روش‌ها را بررسی و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را مشخص کنیم.  البته در بعضی مواقع فروشنده‌ها از ترکیب چند روش با هم استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید 😉

فروش تلفنی

جالب است بدانید که اکثر فروشندگان غیر حضوری در ایران از این روش برای دریافت سفارش استفاده می‌کنند. اما همانطور که مشخص است از این روش فقط برای ثبت سفارش استفاده می‌شود و نمی‌توان برای نمایش کالا‌ها از آن استفاده کرد. به همین دلیل معمولا از این روش به تنهایی استفاده نمی‌شود و همیشه از آن در کنار روش‌های دیگر استفاده می کنند. این روش برای سفارش‌های کم مناست است و برای سفارش‌های زیاد مشکلات بسیاری دارد.

فروش پیامکی

اگر تبلیغات کانال‌های بی کیفیت ماهواره ای را دیده باشید، اغلب گوینده از شما می‌خواهد برای خرید کالا عددی را به شماره ای مشخص پیامک کنید. در این روش فروشنده به روش‌های مختلف دیگری کالای خود را به شما نمایش داده و برای شروع ثبت سفارش ابتدا شماره موبایل خریدار را می خواهد که آن را از طریق پیامک دریافت می کند. معمولا بعد از این مرحله اپراتور با خریدار تماس می گیرد تا اطلاعات تکمیلی را جهت ثبت سفارش دریافت کند. اگر تعداد کالاهای فروشگاه زیاد باشد این روش مناسب نیست. قابل ذکر است که معمولا برای استفاده از این روش نیاز به مرکز تماس جهت تکمیل و پردازش سفارش می باشد.

فروش در شبکه‌های اجتماعی

اصولا فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی روشی است که با بازخورد مناسبی در تمام دنیا مواجه شده است. دلیل اصلی آن هم حضور گسترده افراد در این شبکه‌هاست. به همین خاطر بازاریابی و جذب مشتری جدید در این شبکه‌ها ساده تر و سریعتر اتفاق می افتد. یکی از نکات مهم در شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستمر با مشتریان است. اما مشکلی که در شبکه های اجتماعی با آن روبرو هستید عدم وجود فرآیند ثبت سفارش در آن‌هاست. همین امر باعث شده رسیدگی و پردازش سفارش برای اکثر فروشنده‌ها در شبکه‌های اجتماعی سخت باشد.

فروشگاه اینترنتی (وب سایت)

این روش یکی از موفق‌ترین روش‌ها در فروش غیر حضوری است. که نمونه‌های موفق بسیاری نیز برای آن وجود دارند. البته معمولا جذب مشتریان در این روش کار سختی است و نسبت به شبکه‌های اجتماعی هزینه مالی و زمانی بیشتری نیاز دارد. اما نکته مثبت در این روش مدیریت کامل بر تمامی مراحل پردازش سفارش از طرف خریدار و فروشنده می باشد.

اگر بخواهیم این مطلب را جمع بندی کنیم باید بگوییم که در کل فروش غیر حضوری نوع جدیدی از فروش است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته و هر روز مشتریان بیشتری را جذب می کند. همانطور که مطالعه کردید هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارند و شما می بایست با توجه به نوع فعالیت خود هر روشی که به مدل فروش شما نزدیک تر است را انتخاب کنید.

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید