تجارت الکترونیک چیست؟ (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور کلی با تعریف تجارت الکترونیک آشنا شدیم و مروری مختصر بر تاریخچه تجارت الکترونیک داشتیم. در این مقاله قصد داریم تا با داستان شکل گیری بزرگترین شرکت های تجارت الکترونیک آشنا شویم. شرکت هایی همچون آمازون، ای بی، علی بابا و… که اکنون شرکت هایی نام آشنا در سرتاسر جهان در دنیای تجارت الکترونیک هستند.

جف بزوس، سال ۱۹۹۴ از شغل خودش در وال استریت استعفا داد و کتاب فروشی آنلاین خود به نام Cadabra را راه اندازی کرد. بزوس خیلی زود نام فروشگاه خود را به آمازون تغییر داد. چرا که معتقد بود این نام جایی عجیب و غریب و متفاوت را نشان می دهد. همچنین بزوس اشاره می کند که شروع نام یک شرکت با حرف A که اولین حرف الفبا می باشد،‌ شانس بیشتری برای دیده شدن در جستجوها دارد.

بعد از موفقیت اولیه، بزوس متوجه پتانسیل محصولات دیگر برای فروش از طریق وبسایت می شود. بنابراین تصمیم به ایجاد تنوع در لیست خود می گیرد. تنوع و نوآوری هنوز هم اساسی ترین رکن موفقیت آمازون هستند. اکنون آمازون به عنوان بزرگترین خرده فروش اینترنتی شناخته می شود و در سال ۲۰۱۶ از والمارت (Walmart) به عنوان با ارزش ترین خرده فروش آمریکا پیشی گرفت و در رتبه نهم بزرگترین های جهانی قرار گرفت.

ao-logo

داستان خرده فروشی وسایل آشپزخانه بریتانیایی،‌ ao.com آغاز نامتعارفی داشت. گفته شده است که جان رابرتز (John Roberts)، مدیرعامل شرکت، وقتی در یک مشروب فروشی بود،‌ یکی از دوستانش در یک شرط بندی ۱ یورویی به او می گوید که او نمی تواند وسایلش را به صورت آنلاین به فروش برساند. رابرتز شرط را پذیرفته و ابزار فروشی آنلاین خود را در سال ۲۰۰۱ با فروش پارچه های سفید راه اندازی می کند. AO همیشه تمرکز جدی بر روی کارمندان و فرهنگ شرکت داشت و به عنوان چهارمین شرکت مناسب برای کار در بریتانیا شناخته شد. AO سال ۲۰۱۴ در بازار سهام برای افزایش سرمایه رشد، شناور شد و در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۷۵ میلیون یورو به دست آورد.

asos-logo

Asos یا (‌www.AsSeenOnScreen.com) در سال ۲۰۰۰ با این ایده که مردم لباس ها و زیورالاتی را که در تلویزیون به تن افراد مشهور می بینند پیدا کنند،‌ کار خود را در دنیای تجارت الکترونیک آغاز کرد. این شرکت خیلی زود در سال ۲۰۰۲ بعد از ایجاد تنوع در محصولات خود به چیزی بیشتر از لباس افراد مشهور،‌ نامش را  تغییر داد. ASOS حالا تبدیل به خرده فروش بین المللی مد و زیبایی شده است که محصولات خود را به بیش از ۱۴۰ کشور ارسال می کند.

ebay-logo

ای بی در سال ۱۹۹۵ با نام ‘AuctionWeb’ آغاز به کار کرد که بعدها نامش به ای بی ‘Ebay’ تغییر داده شد. بازار آنلاین به طور کلی به عنوان یک پروژه جانبی توسط موسس شرکت،‌ پیر امیدیار ‘Pierre Omidyar’ که از فروش یک لیزر شکسته از طریق وبسایت متحیر شده بود،‌ ساخته شد. ای بی همچنان به عنوان پروژه جانبی برای امیدیار ادامه داشت تا اینکه او اولین کارمندش را برای مدیریت حواله هایی که برای هزینه ها صادر می شدند،‌ استخدام کرد. در سال ۱۹۹۷ میلادی، این بازار آنلاین ۶.۷ میلیون دلار سرمایه از Benchmark Capital دریافت کرد. بعد از آن،‌ ای بی زمینه فعالیتش را گسترش داده و به سرعت رشد کرد.

alibaba-logo

جک ما ‘Jack Ma’ در کشاکش انقلاب فرهنگی در چین رشد کرد. بعد از ۲ بار شکست در آزمون ورودی دانشگاه، او در پی یافتن شغل برآمد. او به تدریس زبان انگلیسی برای ۱۲ دلار در ماه مشغول شد و در زمان تدریسش از اینکه جستجو برای کلمه “آبجو”در یاهو  نتیجه مرتبطی برای نمایش نداشت به شدت متحیر شد. جک فرصت را غنیمت شمرده و صفحات چینی را ساخت که به عنوان صفحات زرد چینی ابداع شدند و حدود ۸۰۰,۰۰۰ دلار سود کرد. بعد از آن، ایده علی بابا به فکر جک رسید. او ۱۷ نفر از نزدیک ترین دوستانش را برای شروع جمع کرد. پیشنهاد او ساخت نمونه چینی ای بی (Ebay) و رقابت از طریق فرهنگ شرکت و تمرکز بر مشتری بود. با کمی رقابت در بازار نوپا و اشباع نشده چین،‌ علی بابا اولین در نوع خودش بود و به سرعت رشد کرد.

اما چه چیزی بین تمام این داستان ها مشترک است؟

با وجود تفاوت های عمده، داستان های فوق، قدرت تجارت الکترونیک و پتانسیل آن برای رشد سریع در زمان کوتاه و سرمایه اندک را نشان می دهد. تجارت الکترونیک گستره بزرگی از کسب و کارها در مقیاس های مختلف را شامل می شود که هر کسی می تواند در آن رشد کند. چه کسب و کارهای نوپا که فقط از طریق اینترنت مشغول تجارت هستند و چه کسب و کارهای کهنه ای که حالا به فکر گسترش تجارت خود در فضای آنلاین هستند.

منبع: ekm

پاسخ

Please enter your comment!
لطفا نام خود را وارد کنید